Vilket "blod" är islandshäst?

K

Kristofer

Kanske en dum fråga men jag har inte hållt på med hästar så länge. ;)

Jag vet att man inte klassificerar t.ex. ponnyer i olika "blodtyper" men hur är det med islandshästen? Klassificeras den inom någon blodtyp?

Sv: Vilket "blod" är islandshäst?

"det nordiska fullblodet" kallas dom ju;)

Nä men kallblod som korven sa=)

De sa för ca. ett år sedan att de ändrat detta till varmblod då de inte uppfyllde kriterierna på kallblod??

dessutom ticker jag att hästarna liknar halvblod mer än ardennrar... Om man inte jämför pälslängd;)

De sa för ca. ett år sedan att de ändrat detta till varmblod då de inte uppfyllde kriterierna på kallblod??

dessutom ticker jag att hästarna liknar halvblod mer än ardennrar... Om man inte jämför pälslängd;)

Fast "blodtyperna" handlar väl främst om lynnet?

:confused:

Kommer inte ihåg, men det var inte någon dålig källa. Jag varmycket tveksam tills det att jag fått höra källan.

Nej, det är byggnad, "grovlek" och då även avsedda ändamål. Har jag missat nått?

Nej, det är byggnad, "grovlek" och då även avsedda ändamål. Har jag missat nått?

Okej, läste det i en gammal Pollux hästbok som min sambo hade när hon var liten. Kanske inte så bra källa till den obestridliga sanningen. :smirk:

Jag skulle snarare vilja säga att hästens ursprung avgör om hästen är kallblod eller varmblod. Sen finns det naturligtvis korsningar.

Sen är kallblod generellt sett grövre byggda än varmblod och de har ofta ett lugnare lynne.

Nej din källa var nog inte den bästa:smirk:

Min var INTE en polluxbok:smirk:

(I gamla böcker om islandshästar, som kommer från sverige, hittar man oftast bara rent skit. t.ex. att isl. hästar kan stå ute i -40 grader utan mat :crazy: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat