Vilket bett?

Ämelie

Trådstartare
Ska köpa ett nytt bett till min pålla. För det mesta rids hon på pellham eller ponnyhack, men dessa fungerar bara bra vid ute ritt och hoppning då hon blir het och stark. Söker ett bett att ha i dressyrarbete på bana/ridhus. Hon lägger sig ofta i handen och är väldigt stark då jag rider på vanligt tränsbett, även om jag börja komma på henne bättre nu och det fungerar men jag upplever inte att hon trivs med det bettet. Provade rida på bridong och vilken skillnad det blev, men tyckte ändå inte hon var helt nöjd!
Har funderat på tredelat bridong, kan det var något?
Eller vad har rakt bett för inverkan?
Kanske ett tredelat eggbett?
Vad tror ni?

Sv: Vilket bett?

Har du aldrig provat att rida på helt vanligt tredelat tränsbett? Känns i så fall som du har börjat lite i fel ände genom att direkt ha skarpa bett. I och för sig så är ju inte ponnyhack särskilt starkt, fungerar det verkligen lika bra som pelham?

Jag rider bara på tredelat mässingsbett och gummibett, just nu iaf. Ligger hon på i handen kan du kanske testa waterfordbett som är delat två gånger till än tredelat.
Skillnaden på eggbett och tränsbett är inte särskilt stora, inte vad jag har upplevt iaf.

Hör i stallet och fråga om du får prova andras bett om du är osäker och vill prova innan du köper.

Vanligt tredelat har jag inte provat, har inte haft något att prova... sedan vill jag ha ett väldigt smalt bett efter som hon har sån liten mun. Ponnyhacket fungerar inte riktigt lika bra som pellham alla gånger, men det fungerar bra då jag är ute och flänger runt i skogen utan att kräva någon fin form eller så... på hacket hänger hon sig inte i handen och det är skönt att slippa ibland... Då jag har pellham spänner jag alltid kinkedjan jätte löst annars blir det för skarpt... pellham fungerar absolut bäst vid hoppning, då fungerar det kanon!

Waterford bett har jag inte provat på henne men läste om det bettet och såg tidigare att de gav stor tungfrihet och fungerade ofta dåligt på hästar som hade en förmåga att lägga tungan över bettet, och det kan min häst göra...

Ämelie skrev:
Då jag har pellham spänner jag alltid kinkedjan jätte löst annars blir det för skarpt.

Ju lösare du spänner kindkedjan ju mer hävstång får du. Vilket i min uppfattning betyder skarpare bett.

Eohippus skrev:
Ju lösare du spänner kindkedjan ju mer hävstång får du. Vilket i min uppfattning betyder skarpare bett.

Nej så är det väl ändå inte... vart har du hört det ifrån?? Det är ju när kinkedjan tar emot som hävstångseffekten kommer. Om man har kort kinkedja kommer hövstångeffekten nästan på engång då man tar i tygeln. Har man lång så kommer den först efter ett tag. Dessutom känner jag väl själv om bettet är skarp eller inte beroende på hur jag spänner kedjan :mad:

Senast ändrad:

Eohippus har faktiskt en poäng, det blir typ som ett pessoabett som du kan bända hur mycket som helst i. Klart att om du har en bar kedja att det blir skarpt när du tar. Testa att sätta en nosludd över kedjan så kanske det blir lite bättre.

Ämelie skrev:
Dessutom känner jag väl själv om bettet är skarp eller inte beroende på hur jag spänner kedjan :mad:

Vilka symtom avgör om bettet är skarpt eller inte på din häst?

Hästen kröker mer på nacken än går framåt och tappar koncentrationen på hinder hon kommer ofta fel eller bryter ut. Dessa symptom får jag om jag spänner kinkedjan för hårt. Hon brukar även börja fiffla med tungan...

När pellhamet är lagomt spänt i kedjen (dvs ganska löst) så ligger hon på rätt så mycket i handen (hon hoppar bättre om hon får ligga på lite grann) och koncentrerar sig på hinderna. Hon trampar om om det behövs eller hoppar av stort om det skulle behövas, hon går fram ordentligt och har en BRA galopp. Kan tillägga att jag rider på en pelhamstång...

Senast ändrad:

SanchoPancho skrev:
Eohippus har faktiskt en poäng, det blir typ som ett pessoabett som du kan bända hur mycket som helst i. Klart att om du har en bar kedja att det blir skarpt när du tar. Testa att sätta en nosludd över kedjan så kanske det blir lite bättre.

Men ett pessoabett är inte skarpare än ett pellham, eller? Sedan så kanske jag inte sätter kedjan så löst, den tar ju ändå ordentligt, om jag tar i lite mer. Kan tillägga också att jag rider på pellham stång. Har faktiskt funderat på ett nosludd eller kedjetunnel av gummi, men det är ju inte detta bett som jag har problem med... utan detta bett fungerar kanon vi hoppning och andra gånger hon blir lite het...

som jag förstår det vill du ha ett bett att rida dressyr på?

jag rekommenderar ett smalt tredelat tränsbett och massor av halvhalter.....:angel:

ja, jag vill ha ett bett att rida dressyr på... trådern fortsatte åt ett annat håll :p ...
smalt tredelat tränsbett ja det är väl något sånt som jag tror på också...

Ämelie skrev:
Det är ju när kinkedjan tar emot som hävstångseffekten kommer. Om man har kort kinkedja kommer hövstångeffekten nästan på engång då man tar i tygeln. Har man lång så kommer den först efter ett tag. Dessutom känner jag väl själv om bettet är skarp eller inte beroende på hur jag spänner kedjan :mad:

Så är det faktiskt inte... Kindkedjan har du för att det ska ta stopp nån gång, annars kan du ta hur mycket som helst på ett bett med hävstångseffekt = bettet blir jätteskarpt. Har du däremot en kindkedja som tar emot ganska snabbt så mildrar det hävstångseffekten.

Men för att svara på din ursprungliga fråga så äger jag nog också smalt tredelat. Min häst påminde lite om din förut, han var som ett jäkla ånglok. :crazy: Men så började jag rida för en dressyrtränare, på just smalt tredelat, och han blev ordentligt uppmjukad. Nu rider jag på tredelat och vanligt tränsbett, det funkar jättebra, han är mycket, mycket mjukare och finare! :banana:

Senast ändrad:

Solvira skrev:
Så är det faktiskt inte... Kindkedjan har du för att det ska ta stopp nån gång, annars kan du ta hur mycket som helst på ett bett med hävstångseffekt = bettet blir jätteskarpt. Har du däremot en kindkedja som tar emot ganska snabbt så mildrar det hävstångseffekten.

Får väl ta och ge mig nu då... trodde jag hade rätt men när flera sagt annat så måste jag väl ha fel.... men om ni skriver att bettet blir skarpare ju längre kinkedja man har så undrar jag om ni ridit på ett rakt pellham med kinkedja? som jag tidigare skrev:

"Hästen kröker mer på nacken än går framåt och tappar koncentrationen på hinder hon kommer ofta fel eller bryter ut. Dessa symptom får jag om jag spänner kinkedjan för hårt. Hon brukar även börja fiffla med tungan...

När pellhamet är lagomt spänt i kedjen (dvs ganska löst) så ligger hon på rätt så mycket i handen (hon hoppar bättre om hon får ligga på lite grann) och koncentrerar sig på hinderna. Hon trampar om om det behövs eller hoppar av stort om det skulle behövas, hon går fram ordentligt och har lättare att hålla en BRA galopp."

För så pass mycket har jag väl ändå ridigt så jag känner om bettet blir för skarpt eller inte...

Kinnkedjan ska ta emot när du har tagit stången 45 grader mot munnen. Sen vad du definerar som löst och hårt kan inte vi veta.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: Fiorano
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 263
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar