Vilket bett?

ponnyellen

Trådstartare
Hej! Imorgon ska jag dra iväg o byta mitt Nova bett som var alldeles förstort på Hööks. Jag funderar på om jag ska byta till ett helt annat bett eller bara en mindre storlek. Allt står väl mellan Novabett, tredelat eggbett, kimblewickle, tvådelat eller någon annan form av snällt bett ? Nu funderar jag såklart på alla fördelar o nackdelar med allt. Ponnyn det ska sitta på är en lugn valack som vill ha ett snällt bett att kunna ta stöd i dressyren. Han har tuggat fina sår på ett äpplebett förut, efter ca 1 års användning (Säkert inte så konstigt då jag bara red på det bettet.) I övrigt gick han väldigt bra på bettet o trivdes. Någon som har lust att skriva för o-nackdelar med de här betten alt. ha något annat bra förslag? :)

Han går just nu på vanligt tredelat o funkar bra på det, men vill prova något nytt o växla med.
 
Sv: Vilket bett?

Det är ju för det första en extrem skillnad på ett kimblewick & ett nova! :idea:

Men går hästen bra på ett apple mouth så hade jag nog testat att ta en mindre storlek av novat och se hur hästen gillar det!

Gnager han mycket på bettet så hade jag även kollat upp tänderna.
 
Sv: Vilket bett?

Haha, ja jag vet att det är en del skillnad mellan betten hehe. Men det är ett snällt stångbett som jag provade på honom en gång o det verkade funka bra. Hm, ja kanske borde titta tänderna igen. Tittade i vintras o då sas det inget om att det var något problem trots att han gnagde... Tack för svaret iaf.. :angel:
 
Sv: Vilket bett?

Jag älskar mitt novabett så det rekommenderas starkt! snällt bett som min lite känsliga häst fullkomligt älskar!! :D
 
Sv: Vilket bett?

Gnager hästen på bettet, skulle jag vara tveksam till att rida på ett Nova. Dels för att det säkert inte är bekvämt med ett skadat bett, dels pga säkerhetsrisken då bettet inte har någon metallkärna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 006
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp