Vilket bett SNÄLLA hjälp!

T

Tullathebest

Jag har en mycket stark och pigg c-ponny (new forest) och när jag hoppar drar hon jätte mycket hemma men inte på tävlingar har provat pessoa i alla ringar men hon får sår fasst jag inte drar så jätte mycket.och lite stark också och sen drar hon upp huvudet (har martingal)
3-delat var hon på tok för stark på.
Rakt gummibett också för stark på och drar upp huvudet med.
Snälla hjälp mig.
Har funderat på Fullcheck (stavning?)

Sv: Vilket bett SNÄLLA hjälp!

jag skulle först testa hackamore, dels för att bli av med såren i munpigorna, och om inte det funkar skulle jag testa ett jaktkandar/kimblewik, det funkade min jätte heta, studdsiga d-ponny på :)

fullcheck är ju som ett vanligt bara att de ligger mer stilla pga parerstängerna.. men prova hackamoore så försvinner nog såren och se hur de funkar! :bump:

Jag provade rida på hack på min ponny som låg på rätt bra. Men det gick bara ännu snabbare, och blev starkare, men rid på det tills såren gått bort. Skulle prova fullcheck som dom andra sa eller jaktkandar, pelham.

Har du kollat tänderna?

Sträva efter det mildaste bettet, rid mer dressyr!

hmm, har själv en väldigt stark ponny som drar något fruktansvärt mot hindrena. I början provade jag starkare o starkare bett o han blev hådare o hådare i munnen.

Därför bestämde ja mej för att helt enkelt lägga hoppningen åt sidan ett tag o jobba med dressyren!! Han drar fortfarande men nu klarar ja av att rida honom på vanligt bett när ja hoppar.

Så mitt tips är att ist för att gå till hådare bett, gå till mildare!!

om du måste testa ett hådare bett är mitt tips pellham, gjärna i gummi.

så din häst hade fått sår av bettet då kan du testa att sätta på gummi ringar vid bettet, du förstår vad ja menar.

hoppas dt blir bättre o LYCKA TILL!!!!!!!!

hackamore, pelham eller ett jaktkandar.

Tack för alla svar har glömt skriva att jag rider på hackamore så fort hon har fått sår men då drar hon så satans mycket så att jag måste dra lite och jag vill ju inte knäcka benet på henne

rid mer dressyr. Lydnad, lydnad och lydnad.

Du ska kunna göra halt mitt i en kombination om du vill. Galoppera in i en serie och bryta av strax innan för att travhoppa osv. Ta med bommar i dressyrarbetet, småhinder och cavaletti och kräv lydnad.

hmm, testa bettlöst. hackamoore är skarpt. testa även att stadigt bett, tycker personligen att pesooa är så vingligt...

Pelham i gummi med korta skänklar kan vara värt att prova.

Nu har veterinären kollat tänderna som var enormt fina för att sitta i en mun på en 18åring.
Det visade sig att hon är så stark att jag måste dra så hårt när jag stannar att hon biter sig så nu har hon lite läskiga bett i sidorna ( jag känner mig hemsk:cry: )
Så nu ska jag rida på hackamore till såren läkt helt ca 2veckor och smörja med en lite lindrig salva emmelanåt.
Sen så ska vi rida 2 vanliga dressyrpass ( kanske med bommar )
Sen så ska jag ha 1 pass med mycket dressyr med bommar och cavaletti.
Sen så ska jag hopa 1gång i veckan sen rida ut 2gånger med mycket lydnader.
Sen en vilo dag.
Vi ska även köpa en ny brösta med martingal, bettskivor och ett nytt bett.
Och hon mår redan bättre;)

Du ska aldrig behöva DRA i henne för att stanna henne. Du ska kunna minska tempot med kropppen, inte händerna.

Börja jobba henne i skritt på tränsbett. Gör övergångar skritt-trav, skritt-trav, skritt-trav. Om det så behövs så håll på i flera dagar vart du än rider. Meningen är att hon ska bli uppmärksam. När du rätar på dig och sätter dig ner i sadeln för att bryta av till trav ska hon lyssna. Gör hon inte det - ta tag i henne EN gång ordentligt, men DRA inte i henne.

Sen är det bara att fortsätta med detta. När det funkar i skritt - ta det i trav - när det funkar i trav - ta det i galopp. När galoppen funkar ta det mellan hinder.

Det handlar inte om att det är fel i munnen på henne (nu när hon är kollad), det handlar antagligen om att hon är van vid att det blir dragkamp och det är det lättaste sättet för henne. Det är lättare än att hon ska behöva balansera sig, sätta under sig och lyssna på dig!

Är hon riktigt tjafsig - växla mellan det vanliga tränsbettet och en jaktstång/kimblewick med kedja. Då får du bort lite av trycket i munnen. Men glöm inte att målet är att hon ska vara lika fin på båda betten.

Det kan kännas omöjligt - men jag lovar dig att det går om du kämpar!

Lycka till!

Tack så JÄTTE mycket ska prova på min lilla envisa ponny ( men alla ponny är väl envisa?):D

det handlar inte om "envis ponny", det handlar om din ridning. Hade själv en NF, han var OTROLIGT het och stark. Red honom på vanligt tränsbett. med MASSOR av dressyr.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka