Vilket bett använder ni på era islandshästar?

Sv: Vilket bett använder ni på era islandshästar?

: Är det vettigt att rida bettfritt på en unghäst (a)? Vill lära min häst de, så den inte blir hård i munnen :)! (Inte hackamoore, utan bara vanligt bettfritt träns)

skulle jag inte gjort!
ett bettlöst träns ger otydliga signaler och ska enligt mig bara användas på hästar som har stabilitet och balans och kan hjälper korrekt.

och en häst blir aldrig hårdare i munnen än vad ryttarens hand tillåter.

Jag red min unghäst bettlöst, och iband med bett men då hade jag knappt tygelkontakt. Detta ledde till att när jag började kräva kontakt senare fick jag motsatt verkan mot vad jag ville dvs han protesterade och blev hängig i munnen.

Så om du ska rida din häst på bett i framtiden, rid den då med bett under inridningen. Eller kanske kan du kombinera?

Jag tackar för svaren :)! Var lite osäker på det som sakt ^^

Jag varierar mellan ett 3delat med koppardel, 3delat med fasta "mjuka" d-ringar, ett 3delat happy mouth gummibett, har även ett 3-delat med tungfrihetsbåge som vi skall prova någon dag.

Varierar en del, tycker det ä'r svårt att hitta ett bett som passar bra och som han trivs med, svårt med storlekar med tycker jag...
Han är precis mitt emellan 11,5-12,5.
12,0bett är inte lätta att få tag i :crazy:

De säger att man egentligen inte ska ha samma bett mer än 2dagar för att undvika skador som kan uppstå när man rider. Munnen är trotts allt en känslig del på hästen

På min häst använde jag:
-Tredelat pessoa eftersom han var hög i formen och det hjälpte honom att söka sig neråt.
-Vanligt tvådelat när jag tränade fölten eftersom att han fick det svårt att tölta på pessoa för att han inte visste vart han skulle göra av huvudet
-Vanligt tredelat för att växla med då han trivdes med det
-Vanligt rakt också för att växla med och han verkade trivas bra på det

På en häst jag lånar och tränar
-Vanligt tredelat då det funkar bätre än rakt och tvådelat oh det är de enda bett jag får tävla honom på.
-Islandsstång, för att hjälpa honom att veta vart han ska göra av huvudet.

Jag har jaktkandar, tredelat med tungfrihet och rakt bett som jag varierar med så mycket som möjligt eftersom min häst kan vara hård i munnen ibland.

Unghästarna som vi börjar att jobba med tränas med repgrimma, först från marken och sen även från ryggen. Det viktigaste är att du lär hästen att ge efter förtryck nedåt och åt sidorna. Det kommer igen sen när du sätter i bett. Efter repgrimman använder vi bosal eller jaicima som det kallas på spanska, är som ett bettlöst träns.
När hästen förstår där vad jag menar så sätts ett bett in i munnen
tillsamans med det bettlösa tränset och man rider med båda.
Mycket bra om man vill lära hästen något nytt och inte behöva hålla på i munnen. För mig är det jätteviktigt att hästen är mjuk o fin i munnen, så det funkar att rida bettlöst. Självklart måste man också använda kropp och säte och vara noga med eftergift och inte bli hängande i tyglarna.

jag använder
3 delat mässingbett med lösa ringar
3 delat med fasta ringar
2 delat med fasta ringar
pessoa om jag rider ut med folk som är lite rädda eller rider i stor grupp, för att få snabbare stopp.
Han kan bli lite väl spänstig i bland på hemväg.
har normal läge bortåt och sänker tyglarna en ring på hemväg.
Själv tycker jag han lyder helt ok, men vi stoppar inte på 10 m vilket en del vill ha.

Ett tredelat mässingsbett och
ett tredelat bett med sötmalm.
Dessa fungerar urbra!:D

Här hemma har vi vanligt tredelat bett till alla hästarna
Det är bara gammelmannen som kan gå på hackamore ibland...

Jag rider min helst på ett rakt bett för det mesta. Det är fasta ringar på det.

Annars rider jag på ett 3 delat äppel bett.

KL

Oj vad många olika bett det finns.
Jag rider på 3-delat men har testat att rida med islandsstång och Stjarna går mycket bättre med det... men ska man tävla lättklass så är det 3-delat som gäller... ;)

Jag har rakt bett och tre delat bett, båda med fasta ringar som jag tycker är mycket bättre, ger ett bra stöd i mungipor. :)
Brukar även rida bettlöst någon gång i veckan.

Jag rider på 3 olika bett

Tredelat

tredellat pessoa

Stångbett

Tredelat rider jag så ofta de går, vilket min häst är lite stark i munnen, som jag byter ibland till pessoa. där man då kan välja vilken "styrka" eller vad man nu säger, man vill ha, Så kan man ha de som en vanligt tredelat också, som belöning:) För de är oftast i ökad tölt och passen jag behöver pessoa. Men som sagt rider jag mest på tredelat, men han går nog allra bäst på pessoa

Stång bettet använder jag sällan, typ 1 gång i månaden och när jag tävlar i speedpass.

Men tror nu när jag har läst lite om bett, prova ett rakt gummibett med fasta ringar. och se om han kanske går bra med de:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 299
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka