Vilket ben är hästen halt på??

TeamLundVer

Trådstartare
Hjälp en stackars förvirrad här är ni snälla.
Om en häst nickar till när vänster framben är i marken och när höger framben är mitt i steget, vilket ben är den då halt på?

Och ja jag har varit hos vet.
Senast i onsdags faktiskt. Hästen är behandlad och skulle börja skrittas idag. Det jag funderar på är om han har gått och blivit halt på ett annat ben nu.. :meh::banghead::rage::arghh:

Sv: Vilket ben är hästen halt på??

Är den behandlad och ska börja skritta igång ska den inte markera på något ben. Oavsett vilket är det alltså tid att besöka veterinären igen.

Är den behandlad och ska börja skritta igång ska den inte markera på något ben. Oavsett vilket är det alltså tid att besöka veterinären igen.

Jag kommer givetvis ringa vet. På måndag men jag vill veta om det är samma ben (hov) som inte blivit bra eller om det är ngn annan. Därav min fråga :)

En häst som är halt fram nickar med huvudet i trav när den sätter ner det friska frambenet.

Så nickar den när vänster sätts ned i marken borde den vara halt på höger. Men även bakhälta (diagonalt) kan visa sig att hästen är liite halt på höger fram. Så problemet borde även kunna sitta i vänster bak.

Men sen kan ju tyvärr hältan vandra runt lite och avlastning från ett ben kan skapa hälta på de andra (överansträngt), så det är lite lurt med hälta:meh:

Den kastar upp huvudet när det onda benet bär vikt och sänker huvudet när det friska benet är viktbärande.

Tack för svar. Då verkar det som om det är samma ben (vänster bak) som är problemet. Det är ju skönt om han inte är halt på fler ben iaf.

Ngn som har en idé om vad det kan vara förresten? tydlig hälta från hoven, stor ömhet när de använde visitertången, vid röntgen visades ett hålrum. Vet skar upp, hittade dock ingen böld. Behandlad med ngt särskilt bandage och återbesök hos vet och hovis ett par dagar senare. Hovis kollade ytterligare men hittade inget, fixade till och satte på skon. Fortfarande öm i sulan om än mindre. Nu behandlad med rheumocam för inflammation i sulan. Vilket inte verkar ha hjälpt.

Jag ska ringa vet i morgon men är det ngn som har en idé om vad det kan vara?

Kan vara ett bak också.........och sen kan det vara en rörelse problem.
måste se på hästen när den rör på sig.

Det beror helt på var hästen har ont. Var i rörelsen det gör ont s a s. Om hästen har ont i vänster hov reagerar den när den sätter ner. Har den ont i höger bog/armbåge/led som smärtar när den lyfter benet, reagerar den illa då.

Omöjligt att säga utan att se hästen och utvärdera hur den rör sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 716
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 187
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka