Vilket är mest realistiskt?

Cut3Leo

Trådstartare
Hej hopp!
Har en fråga. Det är så att jag behöver ha en häst som är på tävlingsnivån 110 till mitten på Juni. Dock är varken min sjuåring eller den äldre hästen särskilt mycket hoppad. Sjuåringen är endast hoppad små kryss enstaka gånger i trav men har ett jäkla självförtroende vid löshoppning. Den är dessutom väldigt lugn när man hoppar uppsuttet och har väldigt lätt för att hoppa högre hinder.
Den äldre hästen HAR hoppat en del. Har varit med på terrängträning/läger och hoppträning några gånger men aldrig särskitl regelbundet. Den fick hoppdiplom när den var tre. Den är lite osäker vid hoppning men det går över efter några gånger. Den är 14 år gammal.

Så, mitt dilemma. Har själv faktiskt aldrig hoppat 1,10, endast 1,05 och dessutom mest dressyrtränad de senaste åren. Så då är jag alltså osäker på hur fort man i regel t.ex. höjer hindrena och hur fort man kan gå vidare osv. Hinner man till Juni, vilken häst skall man satsa på?

Mvh Michaela

Sv: Vilket är mest realistiskt?

110 är ingen jättehöjd för storhäst precis, men jag hade inte skyndat dit med en så pass orutionerad häst som 7-åringen ändå.
Varför så brått?

Med en god tränares hjälp är det absolut ingen omöjlighet att ta sig dit, men allt beror på ryttare och häst.

Hej! tack för svar... ungefär sådär har jag väl också tänkt. Men vilket alternativ skulle du då i så fall föredra?

Varför måste du ha en häst då? Det kan säkert gå bra men det kan också bli en väldigt dålig erfarenhet för hästen ifall du går för fort fram.

får man fråga varför du behöver en häst till de?
kan du inte träna lite med båda o se hur det går? :)

Frågar som de andra, varför så bråttom, om du inet ens hoppat höjden själv. Ungpollen skulle jag aldrig pressa upp i så högt tempo. Inte den äldre för den delen heller. Men om du måste välja så skulle jag ta den äldre.

Hej! Tack för svar både lundatorp, Remix och lollipop95. Jag kommer verkligen inte stressa fram någonting. Går det inte så går det inte, jag ville bara ha ett ungefärligt tidsperspektiv för hur lång tid det i regel tar för, säg ett proffs att träna en t.ex. 6-åring från grunden till 110-120. Jag har hopptränat en del men inte så många unghästar så att jag vet hur fort man i regel kan gå fram när det gäller den höjden, vilket givetvis varierar.
Som svar på varför till er som undrar är för att jag behöver en häst till Ridledarkursen. Jag vet inte vad de har för krav exakt när man väl är där men de rekommenderar en häst som går LB/LB. :)
Och som sagt, jag tänker absolut inte stressa, det går ju aldrig vare sig det gäller spola benen eller hoppa 140.
Hoppas svaret var vad ni ville ha:) Jag har dock inte riktigt fått svar på min fråga än...

När jag gick ridledarkursen hade jag först med mig en häst som var utbildad LB/LB. Precis som du säger så är det ju vad de rekomenderar. Dock åkte jag hem och tog dit min unghäst efter ett par dagar då jag tyckte nivån var ganska låg, så då kunde han lika gärna få vara med som miljöträning. Det var ok med h*n som höll kursen. Så prata lite med de som ska arrangera det hela och se om det kanske är ok att du tar med en häst som är lite mindre rutinerad?:)

Vad gäller själva frågan så är det ju ganska vanligt att 4åringar går ett par 90 eller 100cm hoppningar sommaren-hösten för att sedan fram emot våren starta 110-120cm. Så var det iaf i det hoppstall jag jobbade, MEN då hade de proffsryttare på ryggen. 120cm är ingen höjd för en blivande hopphäst speciellt inte med en rutinerad ryttare som kan lotsa den rätt.

För dej som inte är lika van skulle jag nog föreslå att du fortsätter att hoppa på en höjd som känns bekväm för dej och dina hästar tills det känns säkert. Sen kan du försiktigt prova att höja när du tycker att det börjar kännas lågt. Du har säkert hjälp av en tränare som kan se när du är redo!
Lycka till!

Tack för ett bra svar! Jag ska absolut kolla med dem om det är OK och så ska jag träna så långt det går.
Tack igen!
Mvh michaela

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 174
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V