Vilket är det bästa sättet att uppfostra en häst?

L

Leo_felicia

Jag har svårt att veta hur man uppfostrar ponny/häst?:confused: Är det bäst att vara sträng eller snäll? jag har jälv väldigt svårt för att vara sträng. Snälla hjälp mig, jag behöver tips:confused:

Sv: Vilket är det bästa sättet att uppfostra en häst?

KONSEKVENT är ordet. Med andra ord ge inte efter var rättvis.

sträng i bekärkensen nogrann och konsekvent så ja , sträng.. är man snäll och släpper ppå reglerna då och då lär sig hästen det jättefort och blir ouppfostrad..

"As gentle as possible, as firm as necessary". Det är min filosofi (citatet knyckt av Pat Parelli).

Jag berömmer fram önskvärt beteende. Markerar fel med ett nej och berömmer alltid vid rätt, oavsett om det är hundrade gången hästen gör rätt. Är konsekvent, samma sak är alltid rätt och fel. Hästen blir trygg när den vet vad som förväntas av den.

Jag går efter metoden :
Be, Säg , Tvinga ( I de flesta fall)

Snäll.

Det handlar eg inte om sträng eller snäll. Det handlar om att vara tydlig, konsekvent och vänlig.

Det bästa sättet - enligt mig:
Som hästar uppfostrar varandra.

Man ska inte tvinga en häst till något.

Tillägger att vi aldrig har rätt att tvinga ett djur till något. Om det inte handlar om veterinärvård eller något annat livsavgörande.

aa, jag vet, skimmeln är min skötponny

Var konsekvent, hård men rättvis. Visa vem som är ledaren utan att vara elak!!

Så en häst som vägrar låta sig ridas från stallplanen ska man hoppa av och släppa ut i hagen igen som belöning? En häst som vägrar kliva på transporten slipper?

nej, man ska inte slå en häst om den är rädd för något, den blir rädd-opålitlig-elak och tillslut blir den som en gammal ridskole ponny.

Samma metod jag använder mej av för att komma ur sängen på morgonen:D Fungerar bra,men tar en stund....;)

Bästa sättet är att anpassa det efter hästen:)
Har man en ranghög dominant häst kan man behöva vara mer bestämd och "strängare" än om man har en ranglåg häst.

Men att man är konsekvent är alltid otroligt viktigt oavsett häst.
Är man bara lugn, tålmodig och konsekvent så brukar det mesta lösa sig.

En annan viktig grej: var aldrig rädd för att be om hjälp om nåt strular. Man är inte sämre på något sätt för det. Det visar bara att du är en schyst och ödmjuk människa:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama