Vilket ansvar har jag som stallägare?

J

Jeeves

Blir fundersam på att få in nya hyresgäster i mitt stall ju mer jag funderar på detta:( Två ska flytta ut nu nämligen, inget jag sörjer precis men det har fått mig att fundera lite.

Vad har jag för ansvar för de hästar som är inhyrda hos mig om ägarna missköter dem? Har jag ngt ansvar ö h t? Kan jag göra ngt ö h t när det inte är mina hästar?

Jag pratar inte om uppenbar misskötsel där hästarna ser ut som benrangel eller på andra sätt är uppenbart misskötta utan mindre saker som låga foderstater och tunt med strö, bristande omvårdnad vid sjukdom etc.

Finns det några regler alls kring det här och hur ser de ut i sådana fall?

Sv: Vilket ansvar har jag som stallägare?

Du har ansvar för stallet (att det inte finns skaderisker, att hästarna får tjänligt vatten och mat, bra hagar med bra staket osv) Hästarna som andra äger och sköter är inte ditt ansvar. Däremot kan du som verksamhetsutövare naturligtvis ställa krav på att de inhyrda sköter sina hästar som de ska. Med tanke på veterinärvård t ex.

Jag bedriver ingen verksamhet annat än s k hobbyverksamhet, vet inte om det ändrar villkoren ngt i o f sig. Men ÄR det verkligen så att jag inte har ngt ansvar som stallägare om t ex en inspektör skulle anmärka på en av hästarna i mitt stall?

Klart att jag tycker saker o framför mina åsikter som stallägare när det gäller djurens väl o ve men det enda medel jag har är väl egentligen att säga upp hyresgästen i ett sådant fall?

Nej, det ändrar inte villkoren om du inte är verksamhetsutövare i lagens mening så att säga. Jag använder ordet verksamhetsutövare i bemärkelsen att det är du som äger stallet/hyr ut stallplater/är den som hyresgästerna betalar stallhyran till. Det är först när du hyr ut fler stallplatser än tre som du i lagens mening är verksamhetsutövare (oavsett om du tjänar pengar på det eller ej). Som inspektör/myndighet är det ju verksamhetsutövaren man har kontakt med i första hand. Om det då är någon häst i stallet som inspektören anmärker på så blir det ju naturligt att påtala det för verksamhetsutövaren först. Sedan kan verksamhetsutövaren själv välja att ta saken i egna händer (det vill säga se till att hästägaren fixar felet i hästens vård) eller meddela inspektören vems hästen är så kan inspektören påtala felet för hästägaren direkt. Oftast försöker man vara smidig i sitt agerande och se från fall till fall vilken lösning som passar bäst.

Lite beroende på vad som står i avtalet mellan dig och hästägaren så är det väl lämpligt att du om du inte tycker att hästägaren sköter sig, säger upp avtalet. Hyr man in sig någonstans får man också gå efter de regler som gäller på det stället anser jag. Det ska vara klart och tydligt från båda håll så detaljerade kontrakt är att föredra. Något att fundera på inför nästa hyresgäst;)

Jag har både kontrakt och skriftliga regler men svårigheterna är oftast att kunna påtala och påminna om vad som gäller utan att det tas illa upp:(

Har gjort ett tillägg i den senaste versionen av kontrakten som säger att jag kan säga upp en hyresgäst med omedelbar verkan om regler ej åtföljs trots tillsägelse. I annat fall gäller en månad.

Men tack för ditt svar, jag är om jag har förstått det rätt i a f inte formellt ansvarig för annans häst när det gäller sådana här saker.

Jag tror inte att du får göra ngt om ni inte skrivit avtal om det. Hos oss har stallägarna lagt sig i extremt höga fodergivor (som resulterade i att båda hästarna blev sjuka så pass att vet beordrade boxvila). Stallägaren sa åt dem att sänka givan omgående eller så skulle de sägas upp från sina platser - och detta hade de grund för i avtalet.

Jag personligen hade också skrivit i avtalet om en sådan här sak. För jag hade inte kunnat låta bli om jag såg en häst missskötas så.

Svårt, och intressant.

Hästarna sköts, men inte bra. Den där gråzonen som jag tycker det finns ett par st i varje större inackorderingsstall.

Jag tror inte djurskyddsinspektören hade anmärkt på dig, däremot tror jag de hade diskuterat hur en lösning kan komma till stånd. Men det strikta ansvaret? Djurskyddslagen är ju rätt bra att luta sig mot, och det börjar komma ordentliga rekommendationer vad gäller fodergiva - kanske hade det gått att därigenom skriva ett vettigt kontrakt,

Tycker det var en jätteintressant fråga, eftersom det förmodligen är rätt vanligt förekommande med snudd-på-misskötta hästar.

Det ÄR verkligen svårt - det kan misstolkas som att man lägger sig i allt eller att man tror "att man har rätt i allt" etc etc. Jag vet inte men vissa grundläggande kunskaper verkar saknas hos en del av dagens hästägare, vad detta beror på kan man ju undra.

Det är kanske lättare att tackla om man har ett stort stall med många hyresgäster som man inte har ngn direkt personlig relation till. I ett litet stall som mitt måste man nästan ha en personlig relation/kontakt och då blir allt genast mkt känsligare när det uppstår tveksamheter ang skötsel o rutiner.

kl typ..

Tycker också detta är en intressant fråga. Tyvärr tycker jag att detta fenomen inte är alltför ovanligt, det behöver inte vara ett större inackorderingsstall. Det är jobbigt som stallägare, dels att "tjata" på hästägaren lagom mycket så de inte bara stänger av och vägrar lyssna dels att vara den som ser hästen varje dag.
Har ni något förslag på hur man skriver i kontraktet? Känns som att man måste skriva in i detalj hur hästen ska skötas för att det ska vara tydligt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 748
Senast: mackan
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Ekonomi & Juridik En person jag känner har ett problem och jag funderar nu på ifall h*n kan råka illa ut. I sommras tog denna person in några hästar på...
Svar
15
· Visningar
1 933
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama