Vilket ägg...

Aliil

Trådstartare
...är lättast att skala? Varma eller kalla? Nu är jag ute efter där skalet släpper lättas, då jag alltid tycks få med mig av äggvitan när jag skalar...

Sv: Vilket ägg...

Jag har fått för mig att det mest beror på hur färska de är...färska ägg=svårskalade, lite äldre ägg=lättskalade. Har aldrig tänkt på att det skulle vara skillnad på varma och kalla men vad vet jag ;-)

Äggen kanske är för färska. Jag har hört att de bör vara minst 2 veckor gammla innan man kan skala dem. Helt färska ägg lär vara hopplösa. Det ska enligt uppgift även vara lättare när de är kalla. Trots att jag har höns så är min erfarenhet inom området obefintlig.

Dom ska vara spolade i kallvatten ganska länge, riktigt nerkylda, då släpper skalat även om dom är relativt färska.

Dom ska vara spolade i kallvatten ganska länge, riktigt nerkylda, då släpper skalat även om dom är relativt färska.

Precis och det maste vara riktigt kallt vatten. Har dar vattnet inte ar sa kallt som i Sverige lagger jag ner nykokade agg i en skal med isvatten en stund och har inga problem att skala egg som ar ett par dagar gamla.

Det som brukar göra tricket är att skala dem medans insidan av ägget är varmt och utsidan är kall. Då släpper det lätt. Så är det iaf med mina ekologiska ägg, och det är den enda variant jag köper. Jag är aldrig med om att äggvitan fastnar. Har kanske hänt 2-3 ägg/år, och då äter jag väldigt mkt ägg. Ibland uppemot 5 på en dag :o

Så varma nykokade rakt i rinnande kallvatten, och sedan skala helst under rinnande iskallt vatten, men det kan funka att skala utanför vattnet med och bara köra in ägget under strålen några sekunder när man känner att skalet håller på att fastna igen.

Knacka hål på skalet runt om, medan ägget är varmt. Låt svalna i vatten, vattnet sipprar in innanför skalet och gör det lättskalat.

Börja alltid skala i "botten" på ägget, där bildas en luftficka vid kokning och det är då lättare att komma åt hinnan.:)

Nja den luftfickan finns där redan från början. Den är till för att kycklingen ska kunna andas. På ett färskt ägg är den väldigt liten och sen blir den större när ägget blir äldre och vattnet torkar ur det.

Färska ägg är svårare att skala. Och nykokta ägg är svårare än de som svalnat.

I övrigt tror jag det har ganska mycket med ens teknik att göra :)

kl

Jag tycker aldrig det är svårt att skala frukostäggen (äter varje dag)! Jag märker heller ingen skillnad på färska/mindre färska ägg. Jag lägger äggen i kallvatten, kokar upp och låter koka fem minuter. Sen häller jag av kokvattnet, spolar ägget i kallt vatten 15-20 sekunder, skalar och äter. Häpp! :D

När de är nykokta, spola direkt och länge med iskallt vatten. Då brukar även färska ägg vilja släppa på sitt skal utan att man får ett ägg som ser ut som en sårad soldat.

Ångade ägg är även de lättare att skala, vi ångar alltid äggen i storköken och på restaurangerna. Tycker att de släpper mycket lättare med den metoden. Men det är ju inte alltid så lätt att göra hemma..;)

Mvh Domino_s

Senast igår på Gordon Ramsays matlagningsprogram: Knacka sönder skalet och lägg tillbaka dem i kastrullen med iskallt vatten. Då går det enkelt att skala när kallvattnet sipprat in under skalet (som nån annan redan påpekat förvisso).

Jag har bråkat med äggen och verkligen försökt förstå varför vissa ägg fastnar men andra inte. Detta tycks vara det bästa sättet som jag prövat mig fram till.

Jag saltar vattnet, kokar ägget och låter dem gärna spricka lite mot slutet, sköljer i kallt vatten och skalar så att det står härliga till :)
När jag ska vara riktigt kool så blåser jag ut ägget ur skalet :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
574
Senast: Tonto
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 547
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka