Vilket är bäst?

M

mellis

Har en fjording som nu efter sommaren behöver gå ner en del i vikt. Han ska väga runt 400 kg. Räknar med att han behöver runt 47MJ och 280 g smrp nu.
Höet innehåller 7.8 MJ och 51 g smrp/kg foder.

Jag har gjort två alternativ; dels det absolut enklaste, vilket är:
6 kg hö
mineraler.
Ger:46.8 MJ, 306 g smrp. Kvot 6,5.

Alternativ 2 är:
5 kg hö
1kg halm
0,3 kg Mustang Original
mineraler

vilket ger 47,3 MJ, 280,5 g smrp. Kvot 5,9.

Frågan är vilket som är bäst? Den första är ju den enklaste, men kvoten är ju högre i den och det kan bli svårt att få i honom mineralerna utan någonting till, lite enformigt.

Den andra är ju bättre på så sätt att det finns lite kraftfoder att stoppa mineralerna i . Visst vet jag att man i första hand ska ta bort kraftfodret om man ska banta en häst, men eftersom detta hö är så pass bra så blir det ju mer protein i det förslaget med endast hö, men det kanske inte gör något? Nu tänker jag alltså på ifall det är bättre att kvoten är så nära 6 som möjligt när man ska ha ner hästen i vikt, eller om det inte gör något att det blir ett litet proteinöverskott?
Hur skulle ni göra?
Andra förslag är också välkomna.
 
Sv: Vilket är bäst?

Den första är väl bättre. Proteinöverskott från hö gör ingenting, det är till och med bra om hästen behöver gå ner i vikt. Då kan man undvika att den tappar muskler istället för fett. Behöver du blanda mineralerna med något så räcker säker en deciliter kli eller betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp