vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

R

redwine

har sett att det finns :

"allt i ett blöjan" (använder man inget mer i den ?)

sen finns väl typ ylleytterbyxa i kombination med bommulstyg (som man viiker)

rispapper vad har man det till ?är det ett extra skydd som ska användas tillsamamsn med altt i ett blöjan eller med vikblöjan och ytterbyxan.

sen fiins några hlavplastig variant av byxa, blir den inte för tät?

Dela med er av era erfarenheter....det börjar brinna i knutarna (är i v 39!!!)
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vi har provat tygblöjor, men insåg att det inte var något för oss. maken är grymt kvackelmagad så det blev inte så lyckat som sagt var.

Vi har haft färdigsydda, formade tygisar som man enbart dragit en ytterbyxa på samt även den gamla hederliga vikblöjan såväl med yllebyxa som med modernare ytterbyxa. Jag föredrog nog vikblöjan. Den färdigsydda var ju ganska tjock och tog tid på sig att torka -iannat fall fick tumlaren gå mest hela tiden. Känns ju inte så ekonomiskt precis.

Rispapper kan man lägga i blöjan och på så vis enklare "lyfta" bort bajset och slippa stå och skölja blöjor så mycket. Rispapper ska man dock inte spola ner enligt vår kommun, så dubbla blöjhinkar blir det i så fall.

Har man storkissare så läcker gärna tygisarna...

Så hos oss har vi använt engångsblöjor helt och hållet till de tre sista medan den förste fick ha både och.


Gira :banana:
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Jag använde vikblöjor med ytterbyxa som håller hyfsat tätt, ett tag till min första. Fick tyvärr sluta med det då hon var ett sovande barn, så det blev för länge mellan bjölbytena = hon tålde inte att vara så fuktig utan fick utslag i hela underredet. Men de första typ 3 månaderna var vi ganska flitiga med tygisarna.
(de andra två fick testa tygblöjorna vid några enstaka tillfällen, det är ju lätt att bli lat när man har alltiettblöjor...)

Huruvida dessa är bra eller inte är nog en smaksak, det är ju en aning mer jobb att vika blöjorna, fast det gör man på 10 sekunder när man kan det... Och de torkar på nolltid när man tvättat och hängt upp dem!
 
Senast ändrad:
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vikblöjor och ullbyxor var det bästa tyckte jag. Använde tygblöjor jämnt utom nattetid då barnen kissade igenom.
Allt i ett-modellen hade jag några men de var sämre än vikblöjorna.
Rispapper som man ska lägga i blöjan så att bajset bara är att plocka bort tycker jag var helt onödigt, det går precis lika bra att torka av blöjan med ett toapappper innan man lägger den i tvätthinken.
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

"Allt-i-ett-blöjor" var riktigt dåliga tyckte jag. "vik-blöjorna" det enda som min dotter inte fick utslag av, jättebra! :) Men de fungerade tyvärr inte på barn n:o 2, pojken hade för lite "rumpa" eller nåt för det läckte både här o där o använde vi rispapper blev det katastrof! :crazy:
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Jag använde vikblöjor med stickade ytterbyxor till första.
Det var som att lufta rumpan utan de risker som en naken stjärt medför.
Vikblöjorna är lätt-tvättade och torkar fort.
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Läser intresserat och inser att ok, idag testar vi vikblöjorna och skruttar i rispapperet :D
Praktiskt att ha fått så mycket helt gratis så det bara är att testa och muttra/tvätta på varje gång det går åt fanders. :angel:
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Till små barn som bajsar ofta = vikblöjor med valfri byxa utanpå. Efter behov kan man vika in små tvättlappar av frotté från IKEA när de kissar mer. Till större barn rekommendear jag antingen pocketblöjor som fylls med valfritt material 2 st frottéinlägg från imsevimse höll 4 timmar för min son! Eller 2 parts system i form av formsydda blöjor med kardborre eller knappar och en yllebyxa över. Mina yllebyxor har aldrig läckt ens 12 timmar nattetid om man har ullkurat dem ordentligt först! Dvs impregnerat dem med ullfett! Jag har desutom ett inlägg av silke som är ultralätt i på natten så rumpan är torr även om blöjan är dyngsur.
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vi använder pocketblöjor. Funkar faktiskt väldigt bra. Det enda är att dom blir lite varma när temperaturen stiger uppåt. Nu de senaste veckorna nrä det var jättevarmt ute och inne har han mestadels varit utan blöja faktiskt. Annars kör vi med pockets dagtid och vanliga engångsblöjor om nätterna.
Till nästa barn kommer vi använda tygblöjor direkt. Började med tygblöjor nu för nån månad sen, då var han 7 månader ungefär.
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

En ytterbyxa av ull och en formsydd tygblöja innanför är bäst, tycker vi. Men ullbyxor är ganska dyra.

Vi har en del pocketblöjor oxå. De funkar oxå bra, men huden andas bättre i ull.

Imse Vimses allt-i-ett och även deras blöjbyxor började skava på sonen när han blev mer rörlig. Kardborren skaver mot magen. Men det kanske är för att han är ganska tjock.
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vi köpte yllegarn på waldorfskolan i v-ö och stickade byxor.. Nä inte jag men min mamma stickade... ;)
Blev inte så dyrt då.


Gira :banana:
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vi har två favoritsystem: Hemma har vi rutvävda vikblöjor med stickade ullbyxor (stickade av MIG, den stolta modern! :D). Billigt, fräscht, lätt att tvätta och torka.

När vi går bort (samt på dagis för storebror) har vi pocketblöjor av märkena Fuzzi bunz och Wonderoos, med inlägg av mikrofiber. Dessa används även på natten, med förstärkning av bambuinlägg.

Det här funkar suveränt för båda barnen och vi använder nästan inga engångsblöjor alls. Men vi har myyycket tvätt... ;)
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vi har oxå två som farmor stickat efter beskrivning köpt från minimundus, men det är ingen bra modell, tyvärr.

Gick in på minimundus och kikade på modeller av hemstickade yllebyxor. Vi har haft modell nr. 2. Stickas ungefär som en triangel och sys ihop på magsidan...


Gira :banana:

OT

Letade lite i garderoben och hittade faktiskt en stickad byxa som inte blivit ihopsydd eller använd.... Nån som vill ha, annars så slänger jag den :o
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Jo de är dyrare men man behöver iställe färre och slipper läckage, det ÄR värt priset! Jag hade 2 st imse vimses ull byxor och ett par med ben som man drar på från minimundus, väl värda sitt pris då de var nattbyxor! Det och kortärmad body på sommaren och han var varm även utan täcke! Inne kunde han ha dem iställer för byxor oxå.
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Nix, skickar den gärna till dig... ;) Sy ihop den får du göra själv. Sen behöver den ju "fettas in" för bästa brukegenskap.


Gira :banana:
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Vi har två favoritsystem: Hemma har vi rutvävda vikblöjor med stickade ullbyxor (stickade av MIG, den stolta modern! :D). Billigt, fräscht, lätt att tvätta och torka.

När vi går bort (samt på dagis för storebror) har vi pocketblöjor av märkena Fuzzi bunz och Wonderoos, med inlägg av mikrofiber. Dessa används även på natten, med förstärkning av bambuinlägg.

Det här funkar suveränt för båda barnen och vi använder nästan inga engångsblöjor alls. Men vi har myyycket tvätt... ;)


*s* så händig med stickorna är inte jag, så det fick mamma göra :)

Det där med bambuinlägg har jag missat. Vi använde rispapper. Vad är skillnaden? *nyf* Mer som extra uppsugning?


Gira :banana:
 
Sv: vilken "variant" av tygblöja funkar bäst?

Jag kom över ett större parti begagnade allt-i-ett blöjor, så det är vad jag använt. Fungerade utmärkt, förrutom på natten.

Nu har de vandrat vidare till behövande barn, och skulle det bli fler barn tänkte jag ge mig på vikblöjor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp