Vilken valp resulterar vad i vuxen ålder?

Sv: Vilken valp resulterar vad i vuxen ålder?

Min valp (6mån nu) var störst och kaxigast, nyfiken som attan och ville bara leka. Nu är hon lugn, bryr sig inte så mycket om andra hundar (om de inte bjuder in till lek), älskar att gosa och sova i soffan. Tycker mycket av hennes kaxighet har försvunnit och iaf en av hanarna i kullen är minst lika stor som henne (var hon och 3 hanar) Hon är stor och grov, gissar på minst 20kg i vikt redan (blandis modell riktig rondell) Men jag tycker att mycket av hennes beteende i valplådan inte finns kvar, trots en fin uppväxt.

Av de valpar som du beskrev hade jag blivit intresserad av valp nummer 1 och nummer 4.
När vi valde valp var det dock annorlunda.
Vi såg bild på valparna på nätet och föll för en med väldigt vacker teckning, och tänkte hålla ett extra öga på denna om det visade sig att den fanns kvar.
När vi kom till platsen satt vi först och fikade med ägarna utanför valphagen och iaktog valparna på avstånd först.
Först låg alla valpar och sov, men de vaknade en efter en etterpå en stund.
Jag föll direkt för den minsta valpen i kullen, en liten tik som var så liten och söt att det gjorde ont. Men hon var väldigt blyg och lite tillbaka dragen, vilket gjorde att hon föll bort, fast det gjorde ont i mitt mammahjärta.
Vi upptäckte att valpen med den vackra teckningen fanns kvar, hon låg och sov längst, och sov fortfarande när vi väl klev in i valphagen.
Etterpå ett tag vaknade hon dock, och blev förtjust över det nya sällskapet, och kom fram och hälsade glatt.
Många av syskonen var väldigt "nypiga" och lite för burdusa, men denna lilla tik var precis "lagom allt".
Henne blev det, och hon är hittills allt vi hoppats på

Den som jag valde var lugnast och minst i kullen, men hon var nyfiken och framme tre ggr och satte sig i mitt knä. Ingen av dom andra valparna gjorde det så det var ganska lätt val..
Jag skulle nog valt den nyfikna eller framfusiga på din lista.

*kl*

Vår valp var kaxigast och busigast i flocken. Han bet sina syskon i svansarna (de som hade svans vill säga) och var ibland riktigt elak. Självständig var han också.

Han är fortfarande självständig, men inte lika elak eller dominant. Han hamnar ofta i underläge när han träffar andra hundar. Men han är fortfarande kaxig och busig. Och smart och envis. :D

när jag valde min förra hund som var en schäfer hade jag inget att välja mellan eftersom det bara fanns en tik. När hon bodde kvar hos uppfödaren var hon den värsta valpen i kullen, spöade alla och var som en klipptång. Hos mig var hon lugn och vaken redan från början och visade aldrig några tendenser till att vara hundilsken.
Denna hund behövde jag aldrig vara "hård" mot. Förstå mig rätt.

Nu har jag två Schipperke, två helt olika individer, den ene tål inte ens en tillsägelse och den andra är som en gås, det rinner bara av honom. Båda var sociala när vi hämtade dem, framåt och nyfiken och mycket kärvänlig. Nu har den ene blivit könsmogen men inte den andre, kan säga att ibland förstår de inte riktigt varandra just nu för tillfället.
Fasinerande att se hur det utvecklas.
persson

Jag hade satsat på 1 eller 4.
1, Nyfikenhet tyder på mod och självständighet. Det gillar jag hos en hund
4 Framfusighet är sympatiskt

Hade inte valt en mkt reserverad hund, absolut inte en ointresserad hund*usch* en kaxig hund kan bli för mkt hund, om det är nån av de större/tuffare raserna

lady & hennes 12 kull-syskon var jätte söta alla men man kunde ju inte välja med hjärtat var ju det man hade lovat sig innan men när lilla lady kommer & lägger sig i knäet så dooooooooooog man :P Lady är väldigt dominant men skulle göra allt för dig, hon är väldigt lydig & älskar ALLA mäniskor men mot andra hundar är hon mkt dominant & gå inte bra ihop med andra dominana hundar, Lalla är tvärtom väldigt rädd & undergiven hela tiden jag har fått skälla på grannarna flera gånger då hon har sina chihuahuor lös & ´de jagar iväg lalla det låter konstigt men ni skulle se när Lalla som är en maffig Schäfer sätter svansen mellan benen & kutar för livet medans Jeanettes små Chihuahua/pincherar springer skällande efter stakars lilla lalla hehe nej men en blandning av Lady & lalla hade varigt bra jag vill ha en hund som inte är feg men inte dominant heller & som är trevlig osv

*kl*

När jag skulle åka kolla på valparna så hade jag bestämt mig innan att jag inte kunde skulle ta den valpen som var kaxigast och märktes mest. Och heller inte den som var vekast som man kan tycka lite synd om. Om jag inte kunde välja så skulle uppfödaren få välja åt mig då dom var 10 valpar och alla brindle....

Men det var en som utmärkte sig direkt för mig. Alla 10 var väldigt framåt och glada men det var hon som jag fastande för direkt. Så valet vart lätt och jag har inte ångrat mig en sekund :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar