Vilken valp resulterar vad i vuxen ålder?

Lilljessicah

Trådstartare
Nu kan man ju aldrig säga säkert,men finns det någon grundfilosofi bakom valparnas beteènde i valplådan?
Vilken valp skulle ni tagit om ni kikade på 5 valpar från samma kull varav en :

*är nyfiken på allt
*en reserverad
*en rent utav ointresserad av Er
*en framfusig glad
*och en liten kaxig en

??
Hur mkt att beteèndet i valplådan följer med till vuxen ålder i det stora hela!?
Vilken valp ska man ta!?
Hmm..någon som förstår mina tankar?:smirk:

Sv: Vilken valp resulterar vad i vuxen ålder?

Jag förstår precis vad du menar, men vet inte om jag kan ge så mycket svar egentligen..

Vår valp var ganska framåt, oerhört kärvänlig och nyfiken mot allt och alla - och det är han fortfarande.. En RR påstås ju vara något reserverad mot andra människor, men han är mer som en labrador som ser ut som en ostkrok och viftar på svansen - när han själv bestämmer, iofs. :-)

Uppfödaren berättade också att en av valparna ofta satt framför teven och kikade, och det var just vår valp. Och mycket riktigt så sitter han gärna mellan husse och matte i soffan och kikar på teve, oavsett om det är tecknat, naturprogram, fotboll eller nyheter.

En bekant som är uppfödare av RR i Sydafrika menar att den första valpen i kullen alltid blir "speciellt". Tuff och stark mentalt. Jag har ingen erfarenhet alls av det... Hon väljer alltid att behålla den första hunden i varje kull, just för att den ska vara så "speciell".

När vi skaffade oss vår nuvarande valp så var det lite olika tillfälligheter som gjorde det.

Jag skulle lämna min 1 åring hingst på bete hos en kompis till mig och hon hade valpar. Vår valp kom fram först till mig och hälsade. När min man och son kom senare så var han framme först av alla och hälsade på dom också.
Sedan heter han Texas och det var som gjort att han skulle bo hos oss då jag håller på med westernridning :D

Han är hur go som helst och ångrar inget. Vilken kategori han tillhör vet jag inte riktigt.

Ett talespråk säger att man ska ta den valp som kommer fram först till en och det gick vi på...

Jösses, antingen har jag åkt på en rejäl deja vue (stavas?) eller så har du startat en PRECIS likadan tråd förut! :eek: Läbbigt!

Nåja, jag skulle ha valt efter vad jag "skulle ha hunden till".
Skulle jag träna vakt kanske jag skulle ha tagit den kaxigare.
Den reserverade tror jag inte jag skulle ha tagit i något fall...
Förmodligen skulle jag satsat på nåt "mellanting åt det piggare hållet" som jag fick bra kontakt med, eftersom jag skulle ha en hund som sällskapshund och möjligen köra lite spårträning och agility för att ha roligt och stimulera. Svårt att säga!

Och jag är ingen valpexpert direkt! :D

intressant det där! hoppas att några av bukeuppfödarna svarar. min Loke var fetast av alla för han roffade åt sig allt mat, han flög upp i knät på mig och slickade mig i hela ansiktet och tja, sån är han väl fortfarande (inte fetast dock, men det är för att jag vaktar honom som en hök).

Tack för svar:bow:
Vill ha mer..:rofl:

Jag vet faktiskt inte om jag lagt ut en sån här tråd förut!?
Jag har iaf tänkt på det..hehe.:p
Snacka om sinnesförvirrad.

Men kan man se valpens beteènde i valplådan som grunden för den vuxna hunden?
Jag är mkt väl medveten om att hunden blir vad man gör den till!!

Nästa valp när det blir, blir en valp som är framåt mot alla. Och inte en som bestämmer sig för att "Dig tycker jag om men ingen annan i hela världen förutom om dom bevisat att dom är snälla".
För min valp var visserligen fram till mig och var väldigt nyfiken, men det har hon aldrig visat mot någon annan. :devil: Hon är väldigt mammig.

Hmm,Ja det är så svårt det där. Jag skulle egentligen inte köpa en chippe,men min kompis ville att jag skulle komma o hälsa på henne,och hon hade valpar.
Jag sa nej för jag visste hur det skulle sluta men hon sa att "-NÄÄ inte behöver du titta på dom,umgås med mig ist."
MM eller hur..busade med valparna hela dagen och såg dom åka en efter en och när bara min lilla var kvar kunde jag inte hålla mej längre så jag slog till=)

lilljessicah skrev:
Nu kan man ju aldrig säga säkert,men finns det någon grundfilosofi bakom valparnas beteènde i valplådan?
Vilken valp skulle ni tagit om ni kikade på 5 valpar från samma kull varav en :
*är nyfiken på allt: Intresserad av att köpa den valpen
*en reserverad: Inte intresserad av att köpa den valpen
*en rent utav ointresserad av Er: Inte intresserad av att köpa den valpen
*en framfusig glad: Intresserad av att köpa den valpen
*och en liten kaxig en: Intresserad av att köpa den valpen

Av dessa tre som jag är intresserad av så hänger slutvalet på hur de är uppbyggda. Har de korrekta vinklar? Korrekt bett? Korrekt päls & benstomme? Vi kan för enkelhetens skull låtsas som att alla är likvärdiga på den fronten..
Sedan är det beroende på vilken ras det gäller också.

Är det jämthund väljer jag valp nummer 5
Är det Border Collie väljer jag valp nummer 1
Är det Aussies väljer jag valp nummer 4

lilljessicah skrev:
Hur mkt att beteèndet i valplådan följer med till vuxen ålder i det stora hela!?
Enligt min egen erfarenhet, så stannar de egenskaper valpen uppvisar som liten med upp i vuxen ålder (om inget händer som ex: Misskötsel/påhopp av annan hund etc.).

Gnist skrev:
Enligt min egen erfarenhet, så stannar de egenskaper valpen uppvisar som liten med upp i vuxen ålder (om inget händer som ex: Misskötsel/påhopp av annan hund etc.).

Så har jag också fått lärt mig.

Ex den nya hunden jag har gjorde dom en massa olika test med för o se hur han reagera.
Och uppföddaren sa att si o så här kommer han bli som vuxen om inget drastiskt händer i hans uppväxt.

Ska bli skoj och se om det stämmer än så länge stämmer det perfekt.

Hej!
När jag valde jakthund tog jag den största hanen. De större valparna (anser jag) har lättare att komma till den största tutten och kan bara ligga där trygga utan att behöva kämpa.
I en kull innan hade vi inget val och fick ta den minsta valpen och han blev en riktig fighter! Han blev till och med FÖR mycket.
Så tänker jag när jag valt jakthund iaf.

//Mimmi

När vi köpte den nuvarande hunden så valde vi den framfusigt glada (Cockerspaniel).
Han är likadan nu, alltid glad, lite klumpigt framfusig och snäll mot allt och alla. Lite feg om det är stora män med basröst som hälsar på honom men det får vi låta gå eftersom så fort de klappat honom så avgudar han dem ;)
Är en enmanshund däremot även i familjen, följer bara mig och lyder bara mig. Skiter i alla andra däremot otroligt snäll. Snällare och gladare hund får man leta länge efter.

När mamma och pappa köpte sin första hund köpte de en reserverad valp som inte gick fram till dem när de hälsade. Dåligt val jag vet men nu var det ju inte jag som köpte den.
Hunden blev otroligt vaktig över familjen.
Mot familjen så var det världens snällaste hund, när jag var liten kunde jag klänga hur jag ville på hunden, den visade aldrig någon antydan till att vara aggresiv.
Mot främlingar så blev hon aggresiv, skällde och morrade. Vaktade bilen, huset oss ALLT. Släppte inte in någon utom familjen genom dörren om inte vi var med, bet inte direkt men kände hon sig trängd så tvekade hon inte.
Fungerade med hela familjen med rent farlig ute bland okända människor.

Glömde, jag skulle självklart välja den framfusigt glada valpen igen.

lilljessicah skrev:
*är nyfiken på allt
Beroende på hur valpens kroppsbyggnad är skulle jag helt klart kunna välja denna valp!
lilljessicah skrev:
*en reserverad
Jag skulle inte välja denna valp. Dock så kan valpen vara olika mycket reserverad..... Har träffat på en valp som var rätt så reserverad och i dag är den hur framåt som helst och enormt duktig jakthund;)
lilljessicah skrev:
*en rent utav ointresserad av Er
Denna skulle jag deffenitivt inte välja. Jag vill ha en hund som vill sammarbeta och vara med mig och som är enormt intresserad av mig och då känns detta som en väldigt dåligt ämne
lilljessicah skrev:
*en framfusig glad
Beroende på hur valpens kroppsbyggnad är skulle jag helt klart kunna välja denna valp!
lilljessicah skrev:
*och en liten kaxig en

Personligen vill jag ha en hund med mycke motor. Det är lättare att "plocka ner" en hund med för mycket motor än att motivera en hund med väldigt lite motor att vilja jobba!

:) Tänkt putta upp denna tråden igen eftersom det är så många här på buke som har blivit med valp semaste tiden.
Har ni lust att berätta hur eran valp var i valplådan? Och hur den är nu?

Min kille var tuffast, kaxigast och den som bestämde i valpflocken. Så en riktig liten tuffing:p Han var en riktig liten djävul som valp.

Han är fortfarande tuff, men han är stor i orden och liten på jorden så att säga:angel: Han är numera en liten ängel, älskar allt och alla. Gillar att gosa men är ingen "sänghund" (:( ), får göra vad man vill med honom. Dessutom är han stor:eek: bara ett par cm till så har han vuxit om sin morbror (hans morbror är 6 år och lillskiten 5mån:eek: )

Han är fortfarande kaxig och bestämmer bland hundarna vi umgås med (dock inte över sin morbror!) så han är i princip samma som då, bara lite mer mogen och klok!:angel:

Nu var jag mest ute efter en livskamrat och individ som jag skulle trivas med, min hund hade liksom ingen förutbestämd uppgift innan jag valde henne.
Jag valde den valpen som kändes rätt:p
Eller, hon valde väl mig, var och klängde på mig oavbrutet och la sig i mitt knä och sånt:D

Men rent spontant från din lista skulle jag nog ta den som var glad och framfusig:)

Lowa var en av de tuffare i kullen, men inte den allra tuffaste.

Den kullen min kommer ifrån va alla väldigt jämna, de va framme vid gallret o kolla in allt och alla!
Värst va ju pappa, mamma och moster! De skulle ha ALL uppmärksamhet ;) :D

Här är Agnes framme o kollar läget:
2508583.jpg

//Mimmi

Här kommer ett citat från Erik Wilsson som handlar om valptester och som visar att det inte finns några samband med valpens mentalitet och dess mentalitet i vuxen ålder. Så ska man lita på det är det bara att ta första bästa valp...

"Under slutet av 1970 och början av 1980 talen testade vi mer än 1100 scäfervalpar vid statens hundskola. 867 av dessa testades senare som vuxna vid en ålder av 15-18 månader. Vuxen testen har utvärderats i sig och de egenskaper som bedömdes uppvisade i genomsnitt en arvbarhet på mellan 20-30%. Resultaten från båda testerna är vetenskapligt publicerade och återfinns som deluppsatser i min doktorsavhandling. Samstämmigheten mellan de två testerna är i det närmaste obefintlig, dvs det finns inget som helst som antyder att man med ledning av valptesten kan förutsäga en hunds mentalitet som vuxen. Liknande resulatat erhölls vid en utvärdering(M Young) av Campells valptest som används relativt flitigt i bla USA. Allt tyder med andra ord på att det inte går att förutsäga en hunds mentaltiet som vuxen redan vid åtta veckors ålder. Sudier från bland annat Austrailenska ledarhundsskolor antyder att möjligheterna att prognosticera en hunds mentaltalitet ökar med tilltagande ålder och att man kan göra visa förutsägelser när hunden blivit 6 månader gammal om hundens rädslereaktioner senare i livet. Förklaringen ligger troligen i att de egenskaper vi är intresserade av inte börjat mogna fram vid åtta veckors ålder. Det går ju tex inte att prova en hunds sexualdrift innan den blivit könsmogen."

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar