Vilken val är det här?

Scandi

Trådstartare
Någon som är haj på det här med valar? Behöver fler bilder på denna sortens val, men det är ju omöjligt att googla om man inte vet vad det är för någon!

Hjälp mig!
2nq6wj9.jpg

Sv: Vilken val är det här?

Hmm, det verkar vara någon slags fenval iallafall... men sen stämmer det inte riktigt :(

Utan att vara någon expert gissar jag på "minke whale",( Balaenoptera acutorostrata, eller Balaenoptera bonaerensis.)

Det undrade jag också över, de har liknande teckning. Men en minke whale blir inte större än 10 meter högst. Denna är nästan lika stor som en blåval :eek:

Det kan ju faktiskt vara den, när jag kollade på sejvalen så såg jag bara bilder på helfärgade valar och uteslöt den. Men i beskrivningen du länkade står det ju faktiskt att den kan ha "mottling". Ville gärna tro att alla valar av denna sorten var så vackra som på bilden.

Men det måste ju nästan vara en sejval? För så himla många stora fenvalar finns det väl inte? Tack för att du tog dig tid!! :D

Bild på flerfärgad sejval kom upp bland de första bildsökningarna på google, så det låter absolut rimligt. Den har dessutom den där långa, fina och ljusa randen längs bröstefenorna som din första bild har.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
811
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI