Vilken vaccination?

Trissa

Trådstartare
Ofta när man ska besöka utställningar eller någon hundklubb så står det att hunden ska vara vaccinerad för att få vistas på området. Men vilken vaccination är det som gäller? Parvo eller valpsjuka? Eller bägge?

Sv: Vilken vaccination?

jag trodde parvo och valpsjuka var samma sak? :o måste kolla på vaccintyget... det är i alla fall 4 år efter senaste vacc som gäller, inte 1 som det oftast står på intyget.

nähänä, där hade man fel. det är inte samma sak. men jag är ganska säker på att det är parvo som de måste vara vaccinerade mot.

nej det är inte min dag idag. det är valpsjuka som gäller, och den sprutan får inte vara äldre än 4 år.

Så ur tränings/tävlingssynpunkt räcker det med att vaccinera mot valpsjuka? För att få vistas på platsen, menar jag.

När man tittar på skk:s hemsida så är det var fjärde år som gäller för valpsjuka och HCC, men de flesta veterinärer verkar rekommendera vartannat år.

För sin egen skull (eller snarare hundens) bör den även vara vaccinerad mot kennelhosta.

Ja, det vet jag, men jag är mest intresserad av vad man "måste" vaccinera mot för att få vistas på brukshundsklubbar, utställningar osv.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 258
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 711
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama