Vilken typ av rakning på shettis?

R

real_cowgirl

Ska snart ta och raka min shettis, men jag vet inte riktigt HUR jag ska raka honom :confused:
Har rakat honom de senaste 4-5 åren på våren (slutet av april) och då har jag helrakat honom, eller, inte huvud och 3/4 av benen och har även rakat honom en vinter i nov. och även då heltrakat.
Men nu är det så att han har börjat gå mer och mer och blir svettig och torkar inte på på ca 24h p.g.a. en så himla tjock och lång päls. Så för hans eget bästa tänkte jag ta och raka honom väldigt snart, men HUR ska jag raka honom :crazy:

Har funderat på att lämna rumpan, där sadeln ligger, 3/4 av benen och hela huvudet, men vill ha lite tips på hur ni andra brukar raka :idea:

Lägg även gärna in bilder om ni har på någon av era hästar/ponnisar så att jag får lättare att se hur jag kan raka :banana:

Sv: Vilken typ av rakning på shettis?

Jag har hört att man inte ska raka på våren, för då förstör man sommarpälsen som faktiskt har börjat komma under..

E jag helt ute och cyklar eller?:confused:

Det var inte de jag var ute efter, men för att ändå svara så MÅSTE jag raka min shettis på våren, för annars har han vinterpälsen långt in på sommaren... vilket inte heller är bra...
men vad jag själv har märkt så har mina hästars sommarpäls varit bra, trots att jag har rakat alla tre på våren... sommarpälsen kommer mycket fortare när jag har rakat...

Då är det bara att raka på! (Det var vad jag har hört, men det behöver inte stämma för det :smirk: )
Och vill du bli av med pälsen hade jag helrakat med undantag för sadelstaden. (och huvudet)

Jag har min spårklippt.. ska se om jag hittar en bild

ja, lägg gärna ut en bild :)

Jag har hört att man inte ska raka på våren, för då förstör man sommarpälsen som faktiskt har börjat komma under..

E jag helt ute och cyklar eller?:confused:

Det är sant, en annan nackdel är att det blir störningar i systmet vilket kan göra att hästar sätter päls för tidigt, eller fäller sent. Ofta beror det på att man klippt sent, eller väldigt tidigt på säsongen.

men i så fall, när ska man klippa?

men det är kanske för lite?

harry003.jpg

jag skulle även vilja ha bort de på magen (sidan) och vid strålen där han svettas ganska mycket...

sök på kjlippning här på buke, vet att det finnsen tråd där man länkar vidare till en sida där det finns en massa modellhästar med olika klippningar. Även bilder på bukisarnas hästar! Där fick jag min ide för att klippa min pålle!

Lycka till!

har redan sökt lite, men jag verkar vara sämt på att söka så jag hittade typ ingeting...:p men jag ska prova igen

Har hittat en filt/täckes-klippning som jag gillar, är det någon här som har klippt sig häst så? som vill lägga ut bild på denna? skulle vara kul att se hur hästen ser ut i verkligheten :idea:

Puttar....

Är det verkligen ingen har bild på sin häst med filtklippning? :confused:

okej, det är då jag har klippt honom förut (i nov.) men de senaste 4-5 åren har jag bara rakat honom i april men inte innan vintern... men i år måste jag klippa honom nu, för jag visste inte att han skulle börja bli riden igen nu...
men eftersom jag bor i norrland så kommer ju inte våren och värmen så tidig här... ;)

Det är någon sånt där jag har tänkt mig! jättefint och bra! :)

Så här blev resultatet :bump:

NyrakadPontus.jpg

Tänk så bra det blev :p haha Hur tjocka blev kanterna??Två- tre cm??
Men där ser han ju vit ut...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Tjockistråden 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat