Vilken typ av hösilage vid fri tillgång/slowfeed??

L

LillaMu

Det börjar snart bli dags att välja hösilage och vi har bestämt att vi vill testa till hösten att ge hästarna någorlunda fritillgång dvs fodra genom småmaskiga hönät både ut och inne.

Vad är ett ultimat hösilage i detta ändamål, vilka siffror torde vara ultimata för
två stycken hästar som är någrolunda lättfödda och går som hobby häst, rör sig 5-6 ggr/veckan på lättare-medel hårda ridpass,

Hjälp mig, gärna så kanske jag kan välja ett hösilage som är någorlunda rätt!:bow:
Skulle gärna slippa ge kraftfoder om bara möjligt, det skulle vara underbart!:)

Sv: Vilken typ av hösilage vid fri tillgång/slowfeed??

Vad gäller TS-halt så föredrar jag så torrt som möjligt så att det inte fryser i näten.

Håller iofs med om man ser till själva slowfeedingnäten, men är själv dammkänslig och jag tycker hygienen verkar svårare att hålla vid hög TS, och frysrisken borde egentligen inte vara större vid hög TS med slowfeedingnät än om man ger det löst. Gäller kanske snarare att ha ett nät som inte fryser. I värsta fall kan man ju slänga ut lite löst också om det fryser.

TS:

Exempel på mina egna önskevärden:
TS 60%
MJ (kg/TS) 9
SRP (kg/TS) 63g
(kvot 7)
Och att mineralerna täcks med minigivan TS/dag.

Skulle hellre försöka ligga så nära 9 som möjligt i MJ/kg TS än att det gör så mycket att kvoten faller, kan bli dyrare att stödfodra upp proteinet men lättare att kunna hålla en hållbar hömängd med slowfeedingen och inte hamna under minimigiva av TS/dygn. Än om man har MJ på t ex 10 per kg TS, hopplöst att ge tillräckliga mängder utan att hamna högt i energi. Men är det katastrofvärden på proteinet (kvot 4,5 eller lägre) så vete tusan, skulle vara jättedyrt att hålla en bra diet då.

Ja det är klart, det beror säkert på hur kallt det blir om vintrarna också... här hos mig så är det svårt med ett foder med en låg TS-halt då det oftast är runt 20 - 30 minusgrader hela vintern. Det fryser även om man lägger det löst i näten. Jag har ett torrt silage (har legat runt 80%) och har inte haft några problem med damm (är också väldigt dammkänslig)

Är det ngn av er som har slowfeed nät och lägger ut hela högivan /dag alt flera dagar på en gång? Hur är era upplevelser och erfarenheter isf om detta?

Hur var nu formel för att omvandla för att se vad minimi ts är?

Det kan nog vara bra om man har möjlighet att hålla koll flera gånger per dag, särskilt om man använder näten i bantningssyfte och vill hålla kontroll på mängderna, men samtidigt vill ha fördelarna av fri tillgång, fylla på när det tar slut.
Har själv bara haft möjlighet att fylla på en gång per dag, och ibland har det ju blivit att man åkt till stallet morgon ena dagen och kväll nästa dag, så det ska räcka 1½ dygn. Det har funkat men krävt fler nät och att man slänger in extra mycket så man vet att det räcker även om dom äter mer än beräknat. Krävs fler nät och har man otur kan dom ha hunnit käka upp mycket mer än man tror, så det hinner ta slut ändå och/eller att dom hunnit få i sig för mycket utifrån bantnings-perspektiv.

Upplever själv det som effektivt att ändå ge mer lättillgängligt hö/silage i portioner på sidan av, så dom får käka sig mätt ett par-tre gånger per dag. Om man ska "banta" hästen alltså. Eller att man har halm på sidan av om dom äter det. Annars kan dom gå på slowfeedingnäten så hårt att det blir svårt att hålla svårighetsgraden lagom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 167
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Nu har jag fått mitt livs första grovfoderanalys och ska sätta mig och räkna foderstat, även det för första gången. Värdena på ensilaget...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Evolution
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama