Vilken typ av hösilage ska jag leta efter?

skojskrot

Trådstartare
Det verkar som att min arabhäst är känslig mot hösilage och i stallet finns det bara möjlighet att ge hösilage ute( han får hö inne på natten). Nu ska det bytas hösilage och fick förfrågan av stallchefen om vilken typ av hösilage som skulle passa min häst bäst?
Jag har hört att det är hög proteinhalt som ställer till det för många hästar som blir lösa i magen av hösilage, stämmer det?
Vad ska jag leta efter åt min häst?
Har börja få ordning på magen nu genom att ge hö på natten och sedan får han Probiosa och Fiberplex i kraftfodret.Han är inte längre lös i magen utan det kan enbart rinna lite bajsvatten eller hur man ska kalla det. Blir "blöta fjärtar" kan man säga. Magen börjar alltså sakta emd säkert bli bättre.
Om vi ändå ska köpa in nytt hö med olika val av innehåll så tänkte jag att någon duktig här kanske kan ge råd om vad i tror passar min herre bäst!

Ytterst tacksam för svar!

Sv: Vilken typ av hösilage ska jag leta efter?

Nej det stämmer inte enligt forskning gjord om hästar och ensilage. Största delen berodde dåliga magar på för liten giva.

Sträva efter ett ensilage med TS halt på mellan 45-60%.

Jag har hört att det är hög proteinhalt som ställer till det för många hästar som blir lösa i magen av hösilage, stämmer det?
Ytterst tacksam för svar!

Så är det för min arabherre. I fjol låg kvoten på hösilaget runt 10-11 och det fixar han inte. I år är 1:a skörden på ca 7,4 i kvot och han är helt ok i träcken.
Har märkt detta genom att analysera i ett antal år och varje vinter han haft problem med vattnig träck så är det hög proteinhalt i grovfodret.
// Linda

Vi har samma problem. Visserligen är det hö men när det blir hög proteinhalt reagerar mina hästars magar.

Min får fri tillgång och står och äter så fort han kommer ut i hagen så liten giva tror jag inte att det beror på för vår del...

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 992
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka