Vilken typ av häst skulle passa mig?

P

PONNII

Hej, jag tänker lite på att ha en foderhäst eller eventuellt köpa en egen häst som jag ska ha på ett stall med mycket kunniga personer som kan hjälpa till om det behövs. I båda fallen ska det vara en häst som kan gå i ridskola två eller tre gånger i veckan.
Jag vet inte riktigt vilken sorts häst jag ska ha, men ni kanske skulle kunna hjälpa mig? Jag skulle helst vilja ha en C ponny, eftersom jag är ungefär 160 cm. lång och väger ungefär 42 kilo. Jag är 14 år så jag kommer växa mer, och då kanske det är bättre att ha en D ponny. Vad tycker ni? Jag har ridit i 4 år på ridskola och tycker mest om pigga hästar men den måste ju vara snäll och pålitlig. Jag vet inte varför men jag har tyckt mer om ston, fast valack är ju bra det också, det beror ju på hästen och hur den är som individ.
Har ni några förslag eller frågor?? Tack till alla som svarar!

Sv: Vilken typ av häst skulle passa mig?

Det är nog bara att läsa alla annonser tills du hittar en ponny som motsvarar det du söker. Skriv en lista på krav/önskemål och en för sånt du inte vill ha i ponnyn. Sen är det bra att börja kamma igenom annonserna och vik inte av från listan. Tycker väl storleksmässigt att en D-ponny låter bättre på längre sikt även om en c-ponny funkar bra i nuläget också. Se om du hittar en läromästare.

Men det kan bli svårt att hitta en foderhäst där ägarna kan tänka sig låta hästen gå i ridskoleverksamhet flera dagar i veckan.

Lycka till Voff

Tack för tipsen ;)
Jag var lite oklar med det där med foderhäst, det är så att ridskolan lånar ut några av deras hästar som foderhästar. Så det är ju ridskolans häst som man kan ha som sin egen när den inte går i ridskola.

Då antar jag att du känner hästarna och dess rid och personegenskaper ganska väl. Låter som ett smart sätt att börja komma in i "den egna" hästvärden. Hade jag varit som du så hade jag tagit ett sådant fodererbjudande och då valt en häst/ ponny som jag funkade bra med och kan lära mig något av. Fråga din ridlärare vilken hon skulle rekomendera till jusst dig.

Med tiden när du känner dig riktigt mogen kan du ju lätt gå vidare till "riktig" foderhäst eller egen.

Lycka till // Voff

Ja det tycker jag också, men det är så att vi ska flytta dit så jag rider inte där just nu, därför känner jag inte hästarna eller ridläraren. Däremot ska jag antagligen hälsa på någon gång i oktober och då vet dom antagligen om det finns någon ledig ponny som jag kan bli fodervärd för.

Du kanske ändå kan höra med din nuvarande ridlärare van h*n tror passar, och om det är något du bör tänka på.
Annars är rådet att du provar några olika hästar för att få en bättre uppfattning om vad du vill ha.
Det med foderhäst från ridskolan lät ju jättekäckt att börja med!

Tack för tipsen :) Jag tror att jag vet ganska bra vilken typ av häst jag skulle vilja ha, däremot inte om den skulle "passa" mig. Men jag ska som sagt försöka åka dit och kolla på lite olika hästar och kanske kunna provrida några om det går.

Inte så många som skriver tycker jag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 415
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 524
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar