Vilken typ av hage till shetlandsponny?

Cillen89

Trådstartare
Ska imorgon åka och hämta en 2 årig shetlandsvalack jag köpt som främst ska vara sällskap åt min gammla pensionerade ponny, då jag sålde min tävlingshäst idag.
Jag har aldrig ägt en shetlandsponny innan, och jag är väl typ livrädd för fång p.g.a att dem äter gräs, jag vet allt för många shetlandsponnyer som haft fång och får inte äta gräs överhuvudtaget längre.
Så jag undrar ni som äger shetlandsponny, i vilken typ utav hage går ponnyn i de olika årstiderna? Klarar er shetlandsponny att gå på bete?

Senast ändrad:
Sv: Vilken typ av hage till shetlandsponny?

om de är i växtfas eller om de är högdräktiga/digivande så klarar de bete. Har en digivande shettis här som går på bete, som mest på 11 hektar! Och hon är inte fet. Men när de inte är digivande, dräktiga eller under 3 år så måste man vara väldigt försiktig. Skogshagar med lite ängsgräs och stödutfodring med ett kg hö eller två om dagen är det mest optimala.

Varför köpa en så ung ponny till sällskap? Även de små behöver få jobba och lära sig saker...

Hur som helst, under hösten, vintern och våren står min minishettis i skogshage utan något ätbart värt att nämna. Får ca 3½ kg (ts) hösilages utportionerat fyra gånger per dag. Går på bete i ungefär två månader.

Shettisar kan inte leva på luft. Menar du att en shettis ska ha 1-2 kg grovfoder/dag ? Man fodrar ju en shettis utöver vad man har för näringsinnehåll på sitt grovfoder. Luft kan ingen leva på. Dina rekommendationer till en växande häst gagnar ju för problem. Har man dåligt grovfoder måste man ju även till en shettis komplettera med kraftfoder.

Visst kan dom klara sig på bete, men hur många vet hur bra bete dom har då ? Att bara säga bete är fel tycker jag. Sällan vet hästägare hur 'bra* deras bete verkligen är.

Vi hade väl inhägnade hagar med mycket lite gräs (kort avbetad grässvål) till vår sällskapsshettis. Dels för rymningsrisken, dels för risken för fång. Nu till vintern (frostnätter) var det alltid en mardröm fångmässigt.

Jag håller med Adrenochrome; Shettisar kan inte leva på luft, dom är hästar dom också, bara i mindre format.

Jag har *peppar peppar* lyckats klara min shettis från fång, han är idag 19 år. Han är ingen sällskapshäst utan körs/motioneras på annat sätt 5 ggr/vecka, men jag tänker ändå dela med mig lite av mina tankar, några kanske du kan ha nytta av i alla fall:

* Håll koll på vikten. Både genom att känna på hästen och med viktmåttband (även om dom inte visar exakt vikt, så ser man ju om dom ökat/minskat i vikt)

* Räkna ut en foderstat. Ta en analys på höet och fodra med det så långt det går för att täcka hästens behov, och komplettera med kraft-/tillskottsfoder om det behövs. Var petnoga med att hästen inte få i sig för mycket MJ, och se till att ponnyn får i sig tillräckligt protein.

* Undvik "sommarlov" för hästen. Min shettis klarar av att gå på bete om han motioneras ordentligt, längre viloperioder planeras in på vintern istället.

* Alla foderbyten sker långsamt. Så fort första grässtråna tittar fram är vi ute och handbetar en liten stund per dag, för att vänja magen.

Lycka till med din shettis!:)

Hon tyckte ju att den skulle gå i skogshage med ängsgräs, och sen stödutfodra med lite hö. Tycker jag låter vettigt! Ordentligt avbetad hage är också bra. Självklart kollar man på analysen och kan komplettera med mineraler och ev kraft efter det.

Digivande/dräktiga hästar eller växande hästar sa hon ju generellt kunde gå på bete utan att riskera bli feta eller få fång. Konventionellt bete alltså = mkt gräs.

Så har jag också min häst på sommaren, hon får gå på avbetat/magert bete, och sen stödfodrar jag lite med hö/slaget gräs och lite mineraler. Såna lättfödda hästar blir för tjocka på krafitgt/normalt bete. :)

En ordentligt avbetad hage är det sämsta du kan sätta en häst på. Det gagnar verkligen för fång då gräset på så vis blir stressat. På vintern kan det knappast gagna vilken häst som helst med en skogshage och ytterst lite grovfoder. Det säger ju sig självt.

Mina shettisar går i samma hage som min stora ponny. På sommaren har vallacken munkorg för han blir så hysteriskt tjock annars, stoet används till avel och går dräktig/digivande på sommaren.
Har faktiskt aldrig haft problem med fång *peppar peppar*.
Jag personligen är mer försiktig med vilken typ av grovfoder och kraftfoder de får men första sommarbetet brukar de få gå i en förväxt gräshage då jag anser det är bättre att släppa på förväxt bete än på kort.

Ska imorgon åka och hämta en 2 årig shetlandsvalack jag köpt som främst ska vara sällskap åt min gammla pensionerade ponny, då jag sålde min tävlingshäst idag.
Jag har aldrig ägt en shetlandsponny innan, och jag är väl typ livrädd för fång p.g.a att dem äter gräs, jag vet allt för många shetlandsponnyer som haft fång och får inte äta gräs överhuvudtaget längre.
Så jag undrar ni som äger shetlandsponny, i vilken typ utav hage går ponnyn i de olika årstiderna? Klarar er shetlandsponny att gå på bete?

Nu är den lilla krabaten hemma :)
Han kommer endast få hö (har ingen analys idag, men ska skicka in), det är i allafall 2:a skörd och taget rätt sent, tror det var början utav Aug. Tidigare år när jag tagit analys har det varit 1:a skörd och vid midsommar och då har det varit väldigt höga välden dryga 62 smrp och 7.9 MJ.
Dagtid kan jag antingen välja att ha dem i sommarhagen som är väl nedbetad, dock inte hårt betad (syns på fotot bakom trådarna) eller vinterhagen han står i när fotot togs, där gräset har varit helt orört sedan i Maj månad. Skulle även kunna välja att ha dem i grushage med endast ett par grässtrån, men det vill jag ju helst inte, då den bara är 20*15 meter stor.
Vad tror ni är bäst, mycket gräs som varit orört, eller nedbetat? Jag har ju hört att det ska vara mer näring i kort gräs?
Han är lite rund, kan inte känna några revben what so ever, dock har han redan satt rejält med päls, han har ju gått på lösdrift.

Munkorg känns inte aktuellt idag, den lille är bara 2,½ år och han och min ponny tycker det är väldigt kul att pilla på varandra. Känns inte alls skjysst.
003-2.jpg

Tanken är att han ska börja köras in i vår, innan dess kan man ju inte arbeta honom så väldigt mycket, det skulle väl vara promenader?

Hur tänker ni angående hage, munkorg, hull etc?
Ska kanske tilläggas att här alltså van att gå på gräs han har under hela sin uppväxt gått i gräshage som är sådär lagom nedbetad.

Senast ändrad:

så här ser hagen mina går på, har en liten plätt som dom får gå på sommaren med men denna går dom på året runt (lösdrift). Dom har även en skogsdel men den är avstängd tills snön kommer pga alla ekollon. Dom får ca 2½ kg hö var om dagen + "kraftfoder". Den tyngsta utav mina väger ca 105 kg. Kommer dock i veckan hämta hem halm som dom ska få tugga på. Höanalys skickas med när nya lasset hämtas.

32535994.jpg

Ytterst lite grovfoder är det väl ingen som sagt nåt om? Ett eller två kg stödfoder på sommaren när det finns gräs att plocka med stog det ju.

Är väl ingen som ger 1-2 kg hö mitt i vintern? Jag brukar ge ca 1,5-2 kg ts per 100 kg kropssvikt, vilket gör att vår shettis får ca 4,5 kg hö på vintern. Då har hon alltid haft hö kvar i hönätet på lösdrift. Samt lite lucern och mineraler.

Ett skogsbete är bäst för lättfödda hästar, därefter tycker jag nerbetat funkar bäst. Har provat alla tre, och jag är trött på att få kraftigt överviktiga hästar trots så mkt motion man hinner ge dem. Jag låter de svårfödda beta först, efterinrådan av veterinär. :)

Den hagen är det inte mkt mat i. Bra om du vill ha full koll på vad de får i sig, men du måste fodra flera gånger om dagen. :)

Om du har dålig kvot skulle jag rekommendera att lägga till lite lucern. Om de tenderar att bli lite tjocka är det viktigt med tillräckligt med protein så de håller muskelmassan och förbränningen igång. Annars kommer den vara tjock av ingenting. De klarar sig fint på hö, men vill du hålla den snygg i kroppen gäller det att räkna som till vilken häst som helst fast mkt mindre mat.

Senast ändrad:

Dom får mat 2 ggr om dagen i småmaskat hönät. 9 av 10 gånger har dom fortfarande hö kvar på kvällen trots att dom får mindre under dagen än natten :). De vuxna får lusern och kvick beet + mineraler. Bäbis får D&H suregrow. Har fått ett väldigt bra hö med lite för bra värde tror jag då shettisarna blivit feta trots dom inte överfodras >___< Bäbis som växer har dock blivit jätte fin i kroppen på bara en vecka, från kantig och bukig till knappt någon buk och rund över rumpan :p

Oj, jag trodde det var TS som visade sin hage i inlägget. :p Jag föredrar lite mindre gräs så jag har mer kontroll på vad de äter, så sån hage vill jag också ha!:)

TS hage ser du på bilden under med mycket mera gräs :p
Ja det är super med den hagen. Men kraftigt hö strular till det iaf XD

Just nu behöver du nog inte oroa dig för fång osv, jag hade valt en hage med längre gräs. Men som sagt: Se upp till våren!

Mina går i hagar med ganska mycket gräs. Unghästar är jag inte alls speciellt orolig för, dom klarar en hel del bete oftast utan att bli för tjocka.
Håll bra koll och sålänge inte shettisen blir fet så kan du ju helt klart ha den på gräs.

Munkorg är det väl bäst om man kan undvika så länge det bara går.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 052
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V