Sv: Vilken typ av hage till shetlandsponny?
Ska imorgon åka och hämta en 2 årig shetlandsvalack jag köpt som främst ska vara sällskap åt min gammla pensionerade ponny, då jag sålde min tävlingshäst idag.
Jag har aldrig ägt en shetlandsponny innan, och jag är väl typ livrädd för fång p.g.a att dem äter gräs, jag vet allt för många shetlandsponnyer som haft fång och får inte äta gräs överhuvudtaget längre.
Så jag undrar ni som äger shetlandsponny, i vilken typ utav hage går ponnyn i de olika årstiderna? Klarar er shetlandsponny att gå på bete?
Nu är den lilla krabaten hemma
Han kommer endast få hö (har ingen analys idag, men ska skicka in), det är i allafall 2:a skörd och taget rätt sent, tror det var början utav Aug. Tidigare år när jag tagit analys har det varit 1:a skörd och vid midsommar och då har det varit väldigt höga välden dryga 62 smrp och 7.9 MJ.
Dagtid kan jag antingen välja att ha dem i sommarhagen som är väl nedbetad, dock inte hårt betad (syns på fotot bakom trådarna) eller vinterhagen han står i när fotot togs, där gräset har varit helt orört sedan i Maj månad. Skulle även kunna välja att ha dem i grushage med endast ett par grässtrån, men det vill jag ju helst inte, då den bara är 20*15 meter stor.
Vad tror ni är bäst, mycket gräs som varit orört, eller nedbetat? Jag har ju hört att det ska vara mer näring i kort gräs?
Han är lite rund, kan inte känna några revben what so ever, dock har han redan satt rejält med päls, han har ju gått på lösdrift.
Munkorg känns inte aktuellt idag, den lille är bara 2,½ år och han och min ponny tycker det är väldigt kul att pilla på varandra. Känns inte alls skjysst.
Tanken är att han ska börja köras in i vår, innan dess kan man ju inte arbeta honom så väldigt mycket, det skulle väl vara promenader?
Hur tänker ni angående hage, munkorg, hull etc?
Ska kanske tilläggas att här alltså van att gå på gräs han har under hela sin uppväxt gått i gräshage som är sådär lagom nedbetad.