Vilken typ av Fibergi till ett avelssto?

C

Carolrita

Enligt dom från Fibergi ska man ge Fibergi Låg till ett avelssto, och när stoet är i 7-8.e dräktighetsmånaden ska man ge den luzern pga proteinbehovet.
Jag som trodde att Fibergi Bas eller Fibergi Musli med korn/eller havre o kanske lite betfor skulle vara mera lämpligt för avelsstona.
Ska även få analysen på grovfodret (hösilaget), men jag har alltid fodrat mina hästar med fibergi.
Stoet gillade detta foder skarpt, och iinnan hon blev iväg skickad till hingsthållaren åt hon fibergi bas.

Vad tycker ni som fodrar era hästar med fibergi vilket typ av fibergi som är mera "anpassat" till avelsston?

Återkommer senare med analysen i grovfodret, oxå.
Tacksam för svar!
 
Sv: Vilken typ av Fibergi till ett avelssto?

Det går inte att säga vilken variant som passar bäst innan man sett höanalysen.

Det är dumt av tillverkarna att säga att ett visst foder är till en viss typ av häst, för det finns inget som säger att det funkar i verkligheten.

Var det inte Fibergi som slutat med rekommenderade givor, förresten? Någon startade en tråd om det.:confused:
 
Sv: Vilken typ av Fibergi till ett avelssto?

Precis så tyckte jag oxå....:crazy: Blev en aning förvirrad, men jag frågade av ren nyfikenhet vilken typ av fibergi som är "vanligast" att ge till avelsstona, och så fick man svar...

Jag ska få analysen så småningom, killen som säljer hösilaget gör ju alltid analysen på sitt grovfoder och han har olika typer av grovfoder så det känns jättebra!
Han är också väldigt hjälpsam vad gällande val av hösilage alt. hö som ska passa hästen bättre.

Mitt sto gillar bättre foder som inte är pelleterat. Men det är analysen på grovfodret som avgör vilket foder som är mest lämpligt.

Det finns en tråd om detta här nånstans och jag tror man har vart där.
 
Sv: Vilken typ av Fibergi till ett avelssto?

Jag skulle fortsätta med Fibergi Bas om stoet redan äter det och det fungerar bra. Beroende på vad grovfoderanalysen visar får man sedan komplettera med lämpliga proteinfoder. Det är ju som sagt först i slutet av dräktigheten som den största tillväxten sker och som kräver mer foder till stoet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 482
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst har gått på bete i ca 1 månad. Hästen har inte blivit tjock o rund. Hästen var lite tunn innan han släpptes ut på betet och har...
Svar
8
· Visningar
1 531
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 333
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp