Vilken travarhingst passar vårt sto?

Jate Volim

Trådstartare
Vi har ett varmblodstravarsto e. Spotlite Lobell - Delvin G Hanover som kanske ska betäckas till våren. Hon är stor, ca 165 cm och rejäl. Bra psyke och travar bra. Hon har en avkomma e. Fill V (-09) som premat i år, en avkomma e. Couch Doctor (-10) som ser lovande ut. Båda dessa är MKT trevliga i psyket, stora och rejäla med bra, säker trav.

Nu vill vi betäcka igen till våren men spekulerar kring vilken hingst som passar. Ingen 100.000krs-hingst men vi kan tänka oss att betala mer för en hingst som verkligen passar. Jag har kikat på Order by Fax men är osäker. Travstammar är inte min starkaste sida.

Synpunkter och tips?

Sv: Vilken travarhingst passar vårt sto?

Spotlite passar bra med Super Arnie.
Är han tillgänglig nästa år så är det mitt tips.

Eftersom jag har en års hingst efter Order By Fax, har jag haft visst intresse för hans avkommor och de jag sett ser väldigt fina ut :)
Tycker han fick ok mottagande på auktionen.

Om du har facebook har han en egen fan sida där folk lagt in bilder, kanske kan vara intressant?
Länk

Min unge är rättställd och har ett trevligt humör (trots sin mor :angel: ) men är inte menlös utan har visst jävlar annama när hans Matte hittar på "dumheter", men inga idiot tilltag än så länge.

Nu har han en väldigt speciell mamma, så alla trevliga egenskaper mottages tacksamt och hittils är han iallafall väldigt trevlig och vettig :)

Bild på honom.

32689053.jpg

Utan att ha råstuderat din hästs stam så tycker jag att Frome Above och Rite on Line är två prisvärda hingstar som lämnar bra avkommor. Annars är som sagt Spotlite/Super Arnie en välbeprövad korsning.

Svar till alla: Tack för era tips! Ska titta noggrannare på dessa hingstar under dagen. Kul med fin Fax-unge :)

Jag gillar Fax men vet inte hur han gör sig i förhållande till stoet. Jag tycker mig se att hon lämnar rejäla, rättställda och travsäkra avkommor med jämnt och stabilt psyke utan att de för dens skull är "korkade" eller tröga.
Tvärtom är de kvicktänkta, väldigt schyssta, orädda och samarbetsvilliga. Lagom nerv och humör.

Jag tror att stoet präglar sina avkommor ganska mycket så en hingst som passar stoet på pappret och som kan trava är viktigast ;) Helst ingen dvärg då vi uppskattar att avkommorna blir större och bra temperament är ju alltid trevligt.

Mvh JV

Jag håller med om Super Arnie, men vill även tipsa om Turbo Sund som jag tror skulle kunna passa. Jag har själv ett Spotlite-sto som jag tagit en Turbo Sund-avkomma efter.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 874
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 326
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: smulan87
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka