Vilken torv är bäst till permanetbäddar?

Sundbro

Trådstartare
Vilken torv är bäst till permanentbäddar? Skriv gärna er åsikt ni som använder torv.

Ska snart beställa inför hösten och är tveksam vilken jag ska köpa in, lös eller paketerad sort? Hur blir bädden av block respektive fräst/sållad torv? Vilken är vanligast i häststallar?

Sv: Vilken torv är bäst till permanetbäddar?

Gillar inte torv. Svårt att mocka i och packar sig i hovarna på hästarna. En hovslagare vi pratat om rekommenderar inte enbart torv utan man kan bygga en botten av torv och sen sågspån ovanpå.

Jo, torvmix vet jag om. Det kan jag få tag på lätt eller fixa själv. Blir nog pröva det OM det inte funkar med ren torv i boxen. Vill gärna pröva torv då det går ofantliga mängder ren spån då hon står på det och det luktar skunk trots att jag mockar ut mängder varje gång så tanken är att ha torv i botten iallafall. Torvmix kan man ju fixa själv sen ovanpå om man vill när bädden satt sig om man nu vill det.

Frågan löd:
Vilken torv är bäst till permanentbäddar? Skriv gärna er åsikt ni som använder torv.

De jag känner till är RS produkters, Stall vital, och sedan har Granngården ett eget märke som jag inte vet namnet på. De märkena kan jag lättare få tag på. Hur är dessa?
Jag måste köpa pallvis för att täcka upp hela stallperioden och vill inte stå med fel sort som det inte går att få till en bädd av. OBS! Inte växelströbädd alltså... Därför jag frågar.

Om ni inte vill skriva här på tråden åsikter så skicka gärna PM.

Lite svårt att få bra svar under semesterperioden kanske, inte så mycket aktivitet på buke nu under sommaren :)

Frågan löd:

De jag känner till är RS produkters, Stall vital, och sedan har Granngården ett eget märke som jag inte vet namnet på. De märkena kan jag lättare få tag på. Hur är dessa?
Jag måste köpa pallvis för att täcka upp hela stallperioden och vill inte stå med fel sort som det inte går att få till en bädd av. OBS! Inte växelströbädd alltså... Därför jag frågar.

Om ni inte vill skriva här på tråden åsikter så skicka gärna PM.

Lite svårt att få bra svar under semesterperioden kanske, inte så mycket aktivitet på buke nu under sommaren :)
Jag tycker att RS är lite smulig, men dock okej (om man jämför med Granngården som var riktigt dålig) Ett år hade jag ett annat (kaballus) som var grymt bra. Vet dock inte var man köper det längre.

Jag skulle rekommendera sållad, har bara erfarenhet från paketerade balar,
inte lösvikt.

Den sållade är ju finare och man mockar ut mindre i onödan, den kostar lite mer i inköp men packar sig bättre och resultatet blir jämnare.
Det är ialla fall min erfarenhet.

Kaballus har jag läst om på webben. Men det tillverkas inte/ säljs inte i norra Sverige, då måste jag nog köra ner och hämta själv och det går tyvärr inte skulle bli för dyrt.

RS är alltså bättre än GG i konsistensen enligt dig. Ja det kan nog stämma med vad jag har hört läst på webben, men alla tycker så olika. Är den för torr eller vad? Vad händer om man vattnar på den, blir det smetigt då om man har bädd eller vet du?

Jag skulle rekommendera sållad, har bara erfarenhet från paketerade balar,
inte lösvikt.

Den sållade är ju finare och man mockar ut mindre i onödan, den kostar lite mer i inköp men packar sig bättre och resultatet blir jämnare.
Det är ialla fall min erfarenhet.

Jo, det lutar mest åt sållad balad torv nu efter att ha läst och sökt en del på nätet. Frågan är bara vilken sort? Vad använder du?

Jag har testat Granngårdens torv och det var bara skit tycker jag.. Så det som jag gillar bäst om man ska ha torv är RS. Iofs så har jag inte provat så många sorter. Men jag kommer inte använda mig av torv då vårat tak i stallet blev nästan helt svart av det :( Men det är säkert olika. :S

Kaballus har jag läst om på webben. Men det tillverkas inte/ säljs inte i norra Sverige, då måste jag nog köra ner och hämta själv och det går tyvärr inte skulle bli för dyrt.

RS är alltså bättre än GG i konsistensen enligt dig. Ja det kan nog stämma med vad jag har hört läst på webben, men alla tycker så olika. Är den för torr eller vad? Vad händer om man vattnar på den, blir det smetigt då om man har bädd eller vet du?
GG's var jättedammig, mer som jord tyckte jag. Sedan blev den bara som en gröt när den blev våt, sög upp dåligt tycker jag. Jag fick strö med fem balar från GG medan jag bara behövde 2,5 av Kaballus för samma yta och tjocklek. Det var synd att du inte kan få Kaballus, men RS är också ett vettigt alternativ tycker jag.

Senast ändrad:

Skillnaden på packeterad och lös är egentligen bara förpackningen. Det är billigare att köpa lös men man måste ha en ficka att förvara den i. Det finns en annan fördel med packeterad och det är att det enkelt går att ta in några balar för att tina upp dem när det är riktigt kallt ute.
Angående vilken typ av torv till bädd så skulle jag välja den "vanliga" torven till bottnen. Granngården här hade en gul säck som jag nog skulle lägga i botten då den satte sig väldigt hårt och gav en stabil bädd. Den torven är dock värdelös att lägga ovanpå då den packar sig så hårt (= ökade förbrukningen till nästan det dubbla) så där skulle jag antingen välja ett annat märke av "vanlig" torv eller ännu hellre ha sållad torv. Den är dyrare men den packar sig inte så lätt och den fryser inte heller på samma sätt.

Jag har mest använt från Stockås Torv, både sållad och osållad.
Provade ganska nyligen från Granngården och blev positivt överraskad!
Den har tidigare varit usel men höll ihop fint med lagom fukt.

Att anlägga bädd är lite av konst tycker jag!
Mina tips är att absolut inte snåla i början då sätter det sig dåligt.
sedan blir det billigare med tid då man bara tar ut det nödvändigaste.
Det kanske är lite av en smaksak hur torr eller fuktig torv man föredrar
så du kanske kan prova lite först?

Jag har mest använt från Stockås Torv, både sållad och osållad.
Provade ganska nyligen från Granngården och blev positivt överraskad!
Den har tidigare varit usel men höll ihop fint med lagom fukt.

Det var alltså GG eget märke du provade? Ja, jag kanske borde provköpa en bal av varje märket och kolla. Kan ju vara ett helt annat innehåll i balarna nu mot tidigare. Tack för tipset!:)

Skillnaden på packeterad och lös är egentligen bara förpackningen. Det är billigare att köpa lös men man måste ha en ficka att förvara den i. Det finns en annan fördel med packeterad och det är att det enkelt går att ta in några balar för att tina upp dem när det är riktigt kallt ute.
Angående vilken typ av torv till bädd så skulle jag välja den "vanliga" torven till bottnen. Granngården här hade en gul säck som jag nog skulle lägga i botten då den satte sig väldigt hårt och gav en stabil bädd. Den torven är dock värdelös att lägga ovanpå då den packar sig så hårt (= ökade förbrukningen till nästan det dubbla) så där skulle jag antingen välja ett annat märke av "vanlig" torv eller ännu hellre ha sållad torv. Den är dyrare men den packar sig inte så lätt och den fryser inte heller på samma sätt.

En gul säck? Måste nog dit och fråga, sist jag kollade hade de enbart med vitplast runt. De kan ju ha bytt sort. Tror jag ska pröva köpa en bal av den de har och se hur den är och sedan beställa annan sort eller om jag kör på samma.

Stämmer det att en bra torv kan man med lätthet krama med handen till en mindre boll?

Nu blir man väl portad, fick inte igenom min förra fråga om var i Umeå man kan köpa balad torv. PM gärna ni som vet. Frågar inte om pris bara om inköpsställen. Tack! Ska på mässa i Umeå snart så då kan jag lika gärna ta med släpet.

Jag har torv i det undre lagret på permanentbädden och då använder jag vanlig balad torv från Lantmännen. Det funkar bra. (sen har jag spån i det övre lagret så att det släpper igenom urien)

Jo jag har förstått att man kan ha något annat strö ovanpå bädden när den satt sig. Vi får se hur jag gör med det eller om det blir enbart torv. Först vill jag få till ett bra botten lager. Helst inte GG egen då jag kollade konsistensen på en säck som var trasig då jag var där i ett annat ärende, är nog bättre till daglig mockning ej bädd. Men kan ju ha fel...

Nu blir man väl portad, fick inte igenom min förra fråga om var i Umeå man kan köpa balad torv. PM gärna ni som vet. Frågar inte om pris bara om inköpsställen. Tack! Ska på mässa i Umeå snart så då kan jag lika gärna ta med släpet.

Ingen som bor i Umeå som vet? PM mig snälla!!!

Liknande trådar

Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 637
Senast: mackan
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 800
Senast: lilith
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 058
Senast: SusieQ
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 498
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX