Vilken tid tar ni in era hästar??

D

Doneloge

I stallet där jag står nu kommer hästarna in vid 15:00 på sommaren och 14:00 på vintern. De kommer ut mellan 8:00 och 9:00 (hör får de vid 7:30 så de har god tid på sig att äta). Är det lite tidigt att ta in de då?? Hur gör ni??

Jag tycker det är på tok för tidigt.
Det betyder att hästarna kan få stå inne i boxen i 18 timmar...
Våra hästar kommer ut mellan halv 7 och 9 ungefär (beroende på väder och vem som släpper ut) och på sommaren kommer dom väl in vid 20-21 tiden (förutom när dom är på bete förstås)
På vintern tar vi in dom vid 16-18 tiden ungefär.

Jag vill helst att min häst ska vara ute längre, även på vintern, men eftersom det blir totalt kolsvart och dom andra vill ha in sina så får dom gå in vid den tiden.

Men... får de aldrig gå ute dygnet runt på sommaren? Hästar är ju gjorda för att gå ute, inte stå still.. :crazy:

Våra hästar går ute dygnet runt från ca juni till augusti, ev längre om det fortfarande är skönt om nätterna.
Om vintern släpps de ut 7:30-8:00 och kommer in vid kl 20.
Både för kroppen och huvudet är det bästa för hästen om den får gå ute så mycket som möjligt. Är det för kallt, ta på ett täcke. Vi talar nu om hästar som rids fullt, vissa tävlas mycket och de flesta klipps om vintern. Det är både ponnier, halvblod och fullblod.

Jag tycker era hästar får gå ute alldeles för lite. :(

Nu har jag haft min häst på bete i två månader men nu när han har kommit till sitt nya stall och jag håller på förbereder till skolstarten får han inte gå ute dygnet runt längre...

Men, är det helkollektivt o ni bestämmer själv när era hästar ska komma in, lr är ni inhyrda nånstanns?? :confused:

whaa så tidigt så var det i det gamla stallet jag brukade
vara i och det är INTE bra för hästarna.
Nu under sommaren (och så länge det är nog varmt) får våra
hästar gå ute dygnet runt.
Sedan så ska dom få åg ute ca 08:00/08:30 - 19:00/20:00 både
höst,vinter & vår!
Hästar mår bra av att vara ute så länge som möjligt.

Asså, jag vill gärna ha pållen ute längre, men jag hittar inga bra stall i sthlm som inte är kollektiva och tar in senare än typ 17:00...

Men du kan ikke ta inn din egen hest når du kommer til stallet da? Da finnes det vel en risk at den kan stå ute liiite lenger i alle fall? Her i Oslo er det helt normalt at hestene får to timer ute om dagen. (Inte mine dokk :crazy:) Så visst finns det myyycket værre! Bra om den kan være ute litt lenger, men om det ikke går er det viktig at det er et bra inne klima samt at den rids ungefär dagligen, og kanskje en liten leksak i boksen? :p

Mitt förra stall var inhyrning på ridskola där in och utsläpp ingick. De släppte ut hästarna runt 8 och tog in dem kl 14.
Eftersom jag tycker det är snudd på grymt att låta friska hästar stå inne och glo i väggen så många timmar, bad jag personalen att låta min häst gå kvar ute, likadant gjorde en tjej som också hade häst i samma hage som mig. Vi hjälptes åt att ta in dem om kvällarna när vi kom ut, oftast blev det runt kl 18 vintertid. Istället för att personalen tog in våra hästar (vilket vi egentligen betalade för) tog de med en påse hö ner och gav dem när de plockade in alla andra hästar.

Nu står jag i ett kollektivt stall som jag var med och hjälpte till att bygga, vi flyttade in nu i april i år.
Från början var jag och många fler noga med att utevistelse är A och O, dels med bra och roande hagar, dels att de får gå ute så mycket som möjligt.
Vi har tillsammans bestämt att ca 8-20 ska de gå ute och den som har kvällsjouren tar in alla hästar.

Om du inte kan påverka hela stallet att ändra rutiner, kanske du (och nån vän?) kan låta din/era hästar gå kvar ute och ta in dem själva när ni kommer?
Annars hade jag fortsatt leta stall, tills jag fann nåt med bra rutiner.... Hästar har rätt till att få gå ute :(

hm det var i tidigaste laget för hästarna att komma in :/

i "mitt" stall kommer de ut vid 06.30 och in vid 19-20 höst till vår. på sommaren så kommer de ut vid 8 och är ute tills 22-23.
har världens bäste stallägare som sköter all in/utsläpp :bow: :bow:

hästarna i vårt stall går ut kl 8 efter morgonfodret är slut, och släpps in 18.00 ungefär, Du kan också välja att bara ha hästen ute halvdag, då kommer den in runt 15. Insläppen blir tidigare på vinterhalvåret då man är mer styrd av ljuset.De för lunchfodring (hö)ute och insläppet ligger i boxen när de kommer in, sista kvällsfodring är vid kl 22

Sommartid går det ute dygnet om det vill säga mellan maj till och med sista september, det kan bli längre/kortare beroende på vädret.Stödfodring är givet de veckorna gräset inte har någon näring.
På vintern kommer hästarna ut efter att ha fått sitt kraftfoder alltså mellan 6.00 eller 7.00
På kvällen tas de in vid sju eller åtta

Våra hästar går ut vid 08-08.30... kommer in vid 15.00.. De som vill ha hästarna ute längre får ha det, men måste då fixa in dem själv.

Min häst vill absolut inte vara ute längre, hon börjar vandra omkring och skrika. Personligen hade jag gärna haft henne ute mer, men kan ju inte tvinga henne, hon har ju ingen glädje av det när hon bara vandrar och stressar.

Vi har samma rutin som "feel" på vårt stall tyvärr. Ut vid 8-tiden och in vid 15-tiden, alldeles för tidigt för hästarna tycker jag, men det är svårt att styra när man står på ett stort stall med tjänster som ingår i hyresavtalet. :(

De går ute dygnet runt än. Sedan till hösten tar vi in dem ungefär när det mörknar ute. På vintern för de gå in vid 17 tiden. (De släpps ut 06.30 på morgonen)

Har själv mina hästar ute från 6.30 - 18 på vintrarna men måste medge att om man har föl/unghäst och inte har tillgång till vindskydd med liggunderlag i så är det lite för länge. Min första fölunge var inackoderad i stall där de gick ute 6 timmar och gissa om hon sov när hon kom in :D

Sen beror det ju på hur det är med utfodringsrutinerna. Om din häst fick (det kanske den får ;)) hö istället för att gå in så kanske det var ok, eller så beror det bara på att den är van vid att få gå in 15.00.
Min gamla häst tyckte alltid att jag var vidrig mot henne när jag började låte dem gå ute längre på försommaren (för att sen gå ute dygnet runt) men å andra sidan klagade hon lika mycket på att hon inte fick komma ut fort nog de helgmorgnar hon fick vänta inne till 7.30 :rofl:

Jösses :eek:
Varför i allsin dar får hästarna bara vara ute 6h? Sommartid! 18h stänger ni in dom, varav de spenderar 4 med att sova. Altså har dom 14h till som dom bara står och stirrar
galet...

Våra hästar går ute dygnet runt tills frost och snö kommer (bor i norr så det är väl nångång i september) Därefter kommer dom ut senast 7 och kommer in tidigast klockan 20.00

Jag hade flyttat på två röda sekunder. Just utevistelsen och hagarna är ju det allra viktigaste behovet för hästen att uppfylla anser jag.

Står i kollektivstall. I år har våra hästar gått ute dygnet runt från mars/april ungefär (när det fortfarande är snö kvar men soligt väder) och kommer att göra det till oktober skulle jag tro. Vintertid är de ute ca 06-21.

I stallet jag har hästen i nu, tar alla in sina hästar själva och de flesta tar in runt tre-fyra på vintern och de som är kvar på sommaren kommer oftast in mellan fyra och sex.
Jag som inte gör som alla andra tar in min plus en kompis häst vid sju på vintern och har han ute nu sommartid.
När jag hade eget stall kom hästarna ut halv sju (åt höet i hagen) och kom in vid sju om jag skulle rida och vid åtta-nio om jag inte red. De fick mat mitt på dan ska jag kanske tillägga och de hade ett utestall de kunde gå in i!
Både halvblodet och fullblodet mådde mycket bättre ju längre de var ute. (sen blev det mindre att mocka också :D)

hade det likadant som dig på förra stället, dom trodde att hästarna fick fuktskador när det regnade så dom dagarna fick dom stå inne helt :D nu har han fått gå på bete dygnet runt sen juni och i september ska han flyttas till lösdrift med en ordentlig ligghall, det tror jag är det ultimata för hästen att få bestämma själv. min häst har förändrats från ett nervvrak som ständigt bröt sig ur hagen genom trådar o allt till en harmonisk kille som har lärt sig att koppla av.

kolla annonser på buke vart du kan hitta en stallplats med mycket utevistelse. även fast det inte är bra att flytta hästen för mycket, så är det bättre än att de får stå inne o glo eller vantrivs på annat sätt. lycka till!!

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar