Mitt förra stall var inhyrning på ridskola där in och utsläpp ingick. De släppte ut hästarna runt 8 och tog in dem kl 14.
Eftersom jag tycker det är snudd på grymt att låta friska hästar stå inne och glo i väggen så många timmar, bad jag personalen att låta min häst gå kvar ute, likadant gjorde en tjej som också hade häst i samma hage som mig. Vi hjälptes åt att ta in dem om kvällarna när vi kom ut, oftast blev det runt kl 18 vintertid. Istället för att personalen tog in våra hästar (vilket vi egentligen betalade för) tog de med en påse hö ner och gav dem när de plockade in alla andra hästar.
Nu står jag i ett kollektivt stall som jag var med och hjälpte till att bygga, vi flyttade in nu i april i år.
Från början var jag och många fler noga med att utevistelse är A och O, dels med bra och roande hagar, dels att de får gå ute så mycket som möjligt.
Vi har tillsammans bestämt att ca 8-20 ska de gå ute och den som har kvällsjouren tar in alla hästar.
Om du inte kan påverka hela stallet att ändra rutiner, kanske du (och nån vän?) kan låta din/era hästar gå kvar ute och ta in dem själva när ni kommer?
Annars hade jag fortsatt leta stall, tills jag fann nåt med bra rutiner.... Hästar har rätt till att få gå ute