vilken storlek på täcke?

cili

Trådstartare
på hööks står det att man ska mäta från manke till svansrot, menas det då att man ska mäta från manke till där svansroten börjar?
jag har en häst som är runt 150cm (växer fortfarande) och om man mäter på detta sätt får man måttet 117, vilken storlek ska han då ha?
han har vuxit mycket på senaste tiden, på alla håll och kanter, och lär fortsätta med det ett tag till.

Sv: vilken storlek på täcke?

Jag mätte på hästen jag hade i sommras fick då fram 125cm, jag tyckte att det verkade alldeles sör litet eftersom han inte är så extremkort i ryggen som en 160-häst skulle behöva vara för att kunna ha 125 i täcke. Köpte ialla fall 145 och det passade utmärkt.

Man bör mäta lite högre upp på hästens hals då täcket aldrig ligger precis vid manken utan lite högre upp mot halsen. Mät området där du vill att täcket ska ligga så får du rätt längd på täcket.

Jag köpte ett 125 täcke till min häst som har 117 cm från manke till svans och det var för litet.

Man bör mäta från lansmärket till ca 5 cm ner på svansroten för att det ska bli rätt. Mät där täcket ska täcka sas...

Din häst kan säkert ha 125 cm. :-)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 230
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
456
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 490
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)