Vilken spaniel ska jag valja?

Soppan

Trådstartare
Hej!
Har planer pa att skaffa hund inom de narmsta tre aren och undrar om ni som har spaniel kan beratta lite om era hundar, deras psyke etc.
Jag bor (och kommer att bo) i lagenhet i stan atminstone 5 ar till, sa aven om det finns parker att slappa hunden los i sa ar bostadsytan begransad och jag ar alltsa ute efter en mindre hund. Jag vill ha en stor hund i litet format och inte en liten bjabbig "ratta" eller "dammtuss" ;) Har haft retriever och setter tidigare och har nu borjat snegla pa spaniels i synnerhet cocker, springer och cavalier king charles.
Har last pa i hundbocker och pa natet men vill garna hora manniskors personliga asikter om dessa raser.
Hur ar din hund?
Barnkara?
Var han/hon latt eller svar att trana?
Sjalvstandig eller vill ha sallskap hela tiden?


Var setter tex hade en forkarlek att grava sonder vara rabatter som unghund. Hon rymde ocksa valdigt mycket.. Men var latt att trana och valdigt fokuserad. Retrievern var inte lika rymningsbenagen, men daremot ett tuggmonster som valp. Ocksa latt att trana och mer arbetsvillig, ie kravde mer motion och traning. Settern var ointresserad av arbete och gick hellre runt och sniffade lite.
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Jag har en engelsk springer spaniel, tik på 10,5 månad ungefär. Hon är hur trevlig som helst, men också hur busig som helst (hon är ju liten fortfarande) mycket lättlärd! Hon älskar verkligen ALLT och ALLA! Vill alltid vara med där det händer saker, men är också lite självständig.

Lagom och underbar på alla sätt helt enkelt! Däremot så kräver hon MYCKET motion!
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Har en engelsk sringer spaniel tik på 5 år. Hon är lättlärd och gillar att lära sig nya saker. Hon är lätt att ha med sig överallt, i stallet, i skogen, tävlingar mm. ESS är en glad, possitiv och aktiv hund.
Min ESS följer mig överallt, hon gillar sällskap om man säger så.
En ESS är en bra hund om man aktiverar den på ett eller annat sätt, lydnad, agility, spår, ja den är bra på det mesta.
På springerklubbens hemsida kan du läsa mer om rasen.

Lycka till i ditt val!
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Själv gillar jag King Charles. De är lätta hundar som inte kräver sin förare speciellt. Hänger med på det mesta, hetsar inte upp sej över någonting, men de är fortfarande aktiva och roliga om man vill träna och jobba lite mer med den.
Men de kräver inte någon enorm mängd motion.
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Hemma hos oss huserar både cocker och springer. Väldigt lika varandra i psyke, men skiljer i aktivitetsnivå. Springern gör inte mer än hon behöver, medan cockrarna gärna hänger med på hur mycket som helst. I springerns fall är hon nog undantaget som bekräftar regeln ;)

Cockrarna ligger mig varmast om hjärtat, och det är hundar som säger "yippi vi ska ut i skogen", "yippi vi ska ut och träna", "yippi vi ska åka bil", "yippi vi ska mysa hela dagen". Kort sagt älskar de allt där de får vara med oavsett vad man gör.

Jag föder upp cocker och har hittills inte förlorat mer än några skosnören till valpar. Förmodligen för att de vill vara med, och då ser man i regel när de hittar på ofog. Lättlärda, will to please utmärker rasen. Pälsvården är rätt lätt förutsatt att man avsätter 10 min/dag och använder overall vid blöta skogspromenader. Pinnplockningen kan annars dra ut på tiden (om man inte har flera hundar som hjälper varandra med den detaljen :D ).

Fördelen med cocker framför springer är framför allt storleken - de ryms fint i knäet. Springern ligger gärna i knäet, men hon flyter ut lite överallt. Jobbigt! Dessutom finns cockern i massor med färger, även om färgen inte är det viktigaste.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Har en cavalier hemma, precis 10 år fyllda!

Barnkara? Ooo ja! (älskar visserligen alla men speciellt barn)
Var han/hon latt eller svar att trana? Första 2 åren var hemska! Inget funkade och hon sket i allt och alla, rymde så fort hon fick tillfälle. Nu är hon väldigt tacksam att hålla på med, vill gärna pyssla med olika saker. Trände och tävlade agility några år och gick från att i söltempo med överdrivna instruktioner från min sida ta oss över 3 hinder innan hon försvann ut från banan, till pallplats bland ett 30-tal startande. Spåra gör hon gärna också!
Sjalvstandig eller vill ha sallskap hela tiden? Både och skulle jag säga.. Har aldrig brytt sig så mycket om att bli lämnad ensam hemma (har dock alltid funnits annan hundkompis). Ibland när man är hemma, ofta när hon är lite understimulerad, är hon som ett plåster :D Sitta i knät är något hon gärna gör. Inte så konstigt om man kollar på vad de hade för uppgifter förr...

Tyvärr har jag träffat många cavalierer som inte alls är så folkkära som de ska utan riktigt skygga (och "veka"). Min vovva är glad för alla, ingen självbevarelsedrift har hon heller :p Däremot är hon inte jätteförtjust i hundar som inte ser ut som hon själv gör = :devil:
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Jag tränar en amerikansk cocker så jag kan ju också svara lite :D

Barnkär? definitivt! hon är väldigt försiktig med folk över huvud taget. Det är inte fören man börjar prata med henne som hon verkligen går fram och kan få för sig att hoppa

Träning: Med en godisbit i handen går allt att lära sig ;) hon lär sig fort, men hatar att träna en längre tid. Tränar vi på plan så är det sällan mer än 10 min. Sen blir det paus. Jag försöker att alltid ligga en steg före. Har alltid nåt nytt att lära henne. Då verkar det gamla roligare och hon tröttnar inte lika lätt. Hon har en bra "offknapp" tycker jag, är inte stirrig av sig eller så.

Självständighet. Svårt att säga. Dom har tre hundar så dom är ju aldrig själva. Men eftersom hon är så lugn av sig. Så tror jag inte att det hade varit något större problem om det hade tränats från valp.

Jag älskar amrisen för glädjen den har i allt. Hon följer mig överallt, vad jag än tycker vi ska göra så gör hon det lika glatt. Min framtida hund blir definitivt en amris!
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Tack for era svar! Fortsatt garna beratta!
Eftersom jag inte kommer kunna ta med hunden till jobbet kommer jag behova lamna den ensam i intervaller om ca 3 timmar. Dvs, promenad morgon, sen ensam fram till lunch, promenad, sen ensam ett par timmar igen till eftermiddagspromenaden. Haller pa att kolla upp dog walkers och hunddagis som det finns gott om har i stan :bow: sa ngn sadan kommer jag att anlita.
Hur tycker ni att era hundar klarar att vara hemma?

Nar vi hade var setter lag hon och sov hela dagarna medan vi var i skolan/pa jobb. Vi gick hem och gick ut med henne pa lunchen och kom hem fran skolan pa eftermiddagen sa det gick ju bra. Flatten (mina forladrars hund) klarar sig axa bra ensam hemma, men lamnas sallan ngn langre tid eftersom han alltid ar med pa jobbet.

Jag leker forstas lite med tanken att skaffa tva hundar :idea: Men vore skont att ha en valp i taget att uppfostra och kanske skaffa hund nummer tva 1-2 ar senare sa man far hjalp av den aldre hunden att uppfostra? Jag vet inte, ar det smartare att ha tva valpar pa en gang?

(Under valptiden kommer jag o min sambo ta ledigt i omgangar sa att vi kan vara hemma med hunden i borjan, pottrana, koppeltrana, trana pa att lamnas ensam osv.)

Idealet vore ju att man kan ta med hunden till jobbet/jobba hemma och dessutom bo utanfor stan.. Men jag ser manga hundar i alla storlekar har inne i storstan sa det bor ju ga att losa och fa en glad och tillfreds hund anda..
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Springer spaniels är jättefina. Verkar så trygga i sitt sätt. Dom är söta samtliga spaniels. Svårt att välja? Det förstår jag. Lycka till!
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Min förra hund var en cavalier, jag var 18 när jag köpte honom. Han fick ett aktivt liv, vi promenerade mycket, tränade och tävlade aktivt i agility. Han sprang även bredvid cykeln till brukshundsklubben.

Till sättet var han rätt självständig, han kunde ta sina egna rundor. (En gång hakade han på en joggare och var borta i 45min, sen kom han ner på vår "gata", kände igen sig och sprang till matte som satt på trappen och väntade.) Han hakade på allt och var jämt glad, men jag kan väl inte påstå att han var särskilt "förig". Det krävdes en del lek och godis för att få igång honom om det var något han inte direkt ville själv, utom i agilityn som han älskade.

Han var inte det minsta blyg eller vek, han var väldigt förtjust i folk. Krypande bebisar var lite läskiga dock... :D Speciellt när de kröp efter honom.

Jag gick i skolan (gymnasiet) och Remus var ensam hemma i stunder vissa dagar. Det var inga problem med det förutom ett par mindre incidenter i början. Ibland var han hos mormor och blev bortskämd.

Han var kelig och låg gärna i knät, men det var inte så att han svansade efter. Speciellt inte nu när jag jämför med min retriever... Hon ska banne mig kela när jag sitter och.... ja, på toa...

Det som var skönt med Remus var att man kunde göra nästan allt med honom, men man var inte tvungen till det. Vissa dagar/veckor var vi bara soffpotatisar och han var nöjd med det också. Andra veckor var det agility, spår, långpromenader, joggingturer osv. Väldigt anpassningsbar och följsam hund!

När Billie är lite äldre och lugnare (!) och jag har fixat körkortet så blir det en liten cavaliertik för min del. :)

Tillägg: pälsvården på en cavalier är betydligt lättare än på cocker och springer. Ingen trimning alls, bara lite borstning och genomkamning ett par gånger i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Har två Cavalier King Charles Spaniel hanar på 4 år och 2 år. Dom är så lättsamma att ha alltså! Finns bara kräver inget förutom massor av uppmärksamhet vilket jag så gärna ger dom. Jag har många små kusiner på allt från 5 månader till 11 år, tror att dom är 12 st, och mina hunder har alltid älskat när vi hälsar på dom. Har aldrig haft några som helst problem med främmande barn eller vuxna heller för den delen. Jag tycker att Cavalier är en hund som är väldigt uppmärksamma och av den anledningen lätta att träna. Mina tränas i lydnad, agility och den ena i viltspår. Dom vill som sagt ha sällskap mesta delen av tiden, söker ofta upp en och tigger om lite kärlek:)

Dom är så underbara, kan lova att du kommer INTE att bli besviken om du skaffar en!
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Jag har en engelsk springerkille på sex år och en liten engelsk cockertjej på ett halvår. Vi valde cocker när vi skulle skaffa en hund till då vi ville ha en hund som liknade springern men i ett mindre format (jag lovar - det är trångt ändå i sängen med två människor och en stor och en liten hund ;), tänk om det varit två stora...).

Valpen är ju ännu liten, så det kanske är svårt att säga så mycket om hennes personlighet än. Hittills är allt dock bara positivt. Hon är pigg och glad, men kan vila utan problem, rumsrenheten var en baggis att fixa, hon är uppmärksam och läraktig och inte har hon orsakat någon förstörelse i hemmet att tala om.

Springern fick vi när han var fyra år (omplac från ett jättebra hem p g a deras ändrade familjeförhållanden), och han är oxå go och glad på alla vis. <dock är han, i motsats till Duvans springer, inte någon soffptatis, utan gillar det mesta i motions- och träningsväg. Tanken var från början att sambon skulle jagat lite med honom, men då vi haft problem med inkallning då han ser vilt ( ffa hare) har vi lagt ner det, då vi inte vill trigga den sidan mer, och han ju i första hand är familjehund. Vi går långa promenader (vanligtvis minst en timme om tagen, plus kissrundor i trädgården etc), tränar på skoj (jobbar alltid med honom under promenaderna), går på kurs ibland samt letar efter saker, och även spårar ibland på skoj. Han trivs ypperligt och mår bra med denna aktivering, men jag har även träffat springrar som kräver mer än så. Han är snäll mot alla, utom en av mina kompisar, som en gång lyckades hantera honom på ett otroligt korkat sätt - vilket han inte glömmer, och numer morrar och gömmer sig när han får syn på henne. Dock gillar han inte andra hanhundar, och det har jag hört om fler springerhanar som inte gör. Hna funkar bra att lämna ensam hemma, jag tror han sover hela tiden, för oavsett om man kommer hem efter en timme eller fem, så kommer han yrvaket lufsande från sovrummet. Den lilla lämnas ju inte ensam annat än korta stunder än (ensam med sällskap av stora hunden har hon varit i upp till tre timmar, vilket har gått jättebra, och helt ensam upp till en timme, vilket också har funkat). Dock veta jag ett par både cockers och springers som inte vill vara ensamma (utan människa eller trygg hundkompis) alls, i princip.

Både cocker och springer är ju relativt lättfostrade hundar, men de har samtidigt egen vilja, och man får inte luras av att de är så himla söta. Framförallt cocker har jag förstått ganska ofta blir tråkiga av just den anledningen, men det beror ju inte på hundarna utan på hur de behandlas. Många säger att brokiga cockers är lättare att ha att göra med än enfärgade (inte p g a färgen egentligen, men man har använt skapare blodslinjer på den enfärgade sidan), och att enfärgade ofta har mer jaktlust. Jag har ingen erfarenhet själv av detta, utan det är bara vad jag hört. Min lilla är brokig (det är hon som är på min avatar - då sju veckor gammal).

Det finns ju även renodlade jaktvarianter av både cocker och springer, men några sådana har jag knappt ens träffat. Mina är "vanliga" engelska springer resp cocker.

Jag trivs ypperligt med båda mina hundar på alla sätt. När det en gång blir dax för en ny hund (förhoppningsvis dröjer det många år, för fler än två ska vi inte ha, och jag hoppas att de båda vi har ska få vara med länge) tror jag dock det blir en cocker till. Sambons jaktintresse minskar allt mer (dock inte hundintresset - han är lika tokig i dem som jag), och då känns cocker, som ett bättre alternativ, plus att formatet är så behändigt. Båda raserna passar dock som aktiva allroundhundar, men kanske att springern behöver än mer aktivitet än cockern?

Cavaljer King Charles har jag ingen erfarenhet av alls, men vad jag försått det är de mer av rena sällskapshundar, och kräver inte lika mycket stimulans som varken springer eller cocker. Mindre är de ju oxå. Springern väger ju runt 20-25 kg, och ska vara ca 51 cm i mkh, cockern 11-14 kg och 38-40 cm i mkg och cavaljeren runt 8 (och jag vet inte hur höga de ska vara, men omkring 30 cm, skulle jag tro). Cavaljeren ingår ju i rasgruppen sällskapshundar, medan cocker och springer går under benänmingen "stötande och apporterande fågelhundar" (tillsammans med retrieverraserna).

I senaste numret av "Härliga Hund" var det cockerspecial, och även de andra spanielraserna presenterades. Kan vara värt att kolla in. Även rasklubbarnas hemsidor rekommenderas.

Lycka till!
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Hej!
Har planer pa att skaffa hund inom de narmsta tre aren och undrar om ni som har spaniel kan beratta lite om era hundar, deras psyke etc.
Jag bor (och kommer att bo) i lagenhet i stan atminstone 5 ar till, sa aven om det finns parker att slappa hunden los i sa ar bostadsytan begransad och jag ar alltsa ute efter en mindre hund. Jag vill ha en stor hund i litet format och inte en liten bjabbig "ratta" eller "dammtuss" ;) Har haft retriever och setter tidigare och har nu borjat snegla pa spaniels i synnerhet cocker, springer och cavalier king charles.
Har last pa i hundbocker och pa natet men vill garna hora manniskors personliga asikter om dessa raser.
Hur ar din hund?
Barnkara?
Var han/hon latt eller svar att trana?
Sjalvstandig eller vill ha sallskap hela tiden?


Var setter tex hade en forkarlek att grava sonder vara rabatter som unghund. Hon rymde ocksa valdigt mycket.. Men var latt att trana och valdigt fokuserad. Retrievern var inte lika rymningsbenagen, men daremot ett tuggmonster som valp. Ocksa latt att trana och mer arbetsvillig, ie kravde mer motion och traning. Settern var ointresserad av arbete och gick hellre runt och sniffade lite.

Har en svart cocker pojke på 2,5 år som är världens mysigaste! Valp perioden var så lätt det nu kan vara. Det enda lilla bus han gjorde var att tugga lite i hörnet på köksmattan. Det gick fort för han att bli rumsren och han sov bra från första natten. När man är ute med han är det lätt att tro att han har nån slags bokstavs sjukdom men inomhus är han tack och lov lugn. "Tyvärr" är han väldigt mammig det är väl nästan den största nackdelen... Pälsen har jag haft tur med då han är VÄLDIGT lättrimmad för att vara svart. Jag är även svag för Springer....
 
Sv: Vilken spaniel ska jag valja?

Tack aterigen for alla svar! Jag har kontaktat ett par uppfodare av cavalier har och fatt valdigt bra respons fran dem ocksa och ar valkommen att komma ut och halsa pa deras vovvar :banana:

Sen blir det hundutstallning i sommar, dar brukar man ju kunna traffa pa uppfodare axa. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 875
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp