Vilken sorts strö använder ni?

Sv: Vilken sorts strö använder ni?

Spån:) sambon jobbar på sågverk o tar med ett par säckar hem varje vecka, kanon!

Tack :o :) blir nästan lite rörd ju ;) . Det är Sorbe som hjälpt mig och finslipat den :) . Men objektet föreställer ju älsklingen :love: och jag :)

Motvilligt, spån. 55 kr balen vid best av 18 st. Åtgång ca en pall i månaden.

Använder bara torv.

Den är dyrare i inköp än spån, MEN.

- binder ammoniak, bra för stalluften.
- binder kvävet = bättre gödsel.
- fungerar jättebra till bädd = lättmockat.
- "brinner" jättefort = bra gödsel.
- drygare än spån och halm = bättre gödsel och mindre dyngstack.

Med tanke på vad som blir av ströt i "slutändan" så ska man inte stirra sig blind på inköpspriset utan man ska inkludera kostnader för gödselhanteringen i totala strökostnaden, och då blir torven konkurrenskraftig i jämförelse med spån och halm.

Jag har spån, eftersom jag tycker det är enkelt att mocka och ger ljus. Blir deprimerad av mörkret som blir av torv... :D

Jag använder halm, för att vi får det gratis, och att det är bra att han har något att 'plocka med'. Är desutom trivsamt & mysigt med halm :love:. Nackdelen är att dt är tyngre än spån, tar större plats.

Torv har det blivit under vintern som gått.
Det var svårt att få fatt i hö, och så blir det bättre gödsel om man använder torv jämfört med spån.
Har fyllt på med spån var 4:e gång ungefär, men det var bara för att jag tyckte det luktade gott och ljusade upp bädden lite. För hästarna spelade det nog ingen roll.

Kommer att köra enbart torv i vinter.

Vi använder torv, betalar 48kr/bal.
Bonden där vi har uppstallat kan ta vara på det själv då. Fyller på med knappt en bal i veckan under uppstallningssäsongen. Har riktig torvbädd då också.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 856
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar