Vilken sorts strö använder ni?

F

fragan

Hej!

Ja, rubriken är min fråga.
Vilken sorts strö använder ni er av, för och nackdelar, kostnader vid beställning av stora mängder osv.
Halm, spån, torv...osv.

Sv: Vilken sorts strö använder ni?

Vi använder spån.
Ett undre lager med finare och ett övre med vanligt spån.
Bara fördelar: vi hämtar gratis hur mycket vi vill.:D

Jag föredrar halm helt klart! Billigt, lättmockat, och ser trivsamt ut. Nackdel: skrymmande gödsel och svårt att bli av med där jag bor. Näst bäst gillar jag spån - blir ljust och fräscht. Torv gillar jag inte då dessa små torvpartiklar hamnar överallt i stallet och i min näsa!Dock använder jag torv en del i alla fall, p.g.a. gödselhanteringen.

Torvmix köper vi, betalar runt 60 kr för 400 l och då måste man beställa 17 pallar.

Jag använder mig utav torv, för då kommer min bonde och hämtar min gödsel på sommaren.
Med spån gör han det inte, likaså så har halmen längre bännings tid.

Lotta

Använder halm och föredrar halm. Vi har det gratis i storbal (rund) och betalar mellan 5-10 kr om vi vill ha småbalar.

Vi kombinerar och har lite småbalshalm i reserv men använder i huvudsak storbalar.

Har tidigare använt både spån och torv (hosthäst) men tycker inte om något av alternativen. Spån är bättre än torv (i mitt tycke) då det är ljusare och fräschare, men svårare att bli av med som gödselstack.

Jag gillar spån bäst. Lättast att hantera. Halm är också bra men är lite jobbigare men det kanske är en vanesak. Torv tycker jag inte om, det blir så mörkt i stallet av det. Tidningspapper kan jag inte uttala mig om men jag kan tänka mig att det blir tungt när det blir blött.

Har halm ,ingår istallhyra. Föredrar helt klart halm ,ser rent o fräscht ut .Lätt att hålla snyggt.Billigt.
Har haft både torv och spån i annat stall. Fördelen är väl mindre gödselstack. Lättare att bli av med torvgödsel.Svårare med spån. Spån är ljust o snyggt första dagen sen tycker jag det ser ofräscht ut.Torv är mörk o trist men lätt lättmockat, båda alternativen dyra.

Vi har trov. Tycker det är bra, dammar inte & det är lättmockat. Suger upp väldigt bra också.
Många tror att det blir mörkare av torv, men inget jag upplevt.
Vi gör så att en gång per termin beställer alla i stallet så mkt torv dem vill ha så kommer det en & leverar det. Brukar köpa 2 pallar & det är kanske 30 balar elr ngt. Kostar nästan 2000. Inte så jättedyrt.

Använder torv, det dammar inte och är det bästa för hästen (vad jag hört) och det suger upp oerhört bra :) och så tömmer bonden göselstacken.

Kutterspån. Skitbra. Jätteenkelt att mocka också.
Vi får 30 pallar varje gång. En pall innehåller 18 balar och varje bal kostar 55 kr. Om någon nu vill räkna. ;)

Jag använder halm som strö, klippt i rundbal. Fördelarna är att det är billigt, hästarna har alltid något att pilla med, det dammar inte och det passar bra till bädd. Nackdelarna är att det är mer "tungjobbat" vid mockning, större gödselvolymer och kräver större lagringsyta. Vi tar egen halm så jag har ej koll på priserna.

Hade vi inte tagit egen halm hade jag nog valt torv istället och gett lite halm för sysselsättning. Tycker det är mer lättjobbat och drygare.

Vi har torv. Passar bra till min ena häst som får fick lite liggsår när vi hade spån, han rullade sig så allt spån hamnade uppe i kanterna och så låg han på sementgolvet, spelade ingen roll hur mkt spån vi hade.
Har lärt mig att mocka i torven nu oxå, det är lätt och det blir en bra bäd av det.
Tror vi betalar 60kr/bal.

Halm, odlar själv korn och havre så det är det billigasta alternativet för mig. sen lägger jag en hink dus (från egen sågning) där dom kissar
det suger upp det mesta av kisset.

Jag använder spån som vi hämtar på ett sågverk. Spån är både jättebilligt och det blir ljust i stallet. Det är också lättmockat.

Vi använder halm och är jättenöjda med det. Priserna varierar beroende på tillgång, men det är (för oss) mycket billigare än torv eller spån.
Lättmockat är det också och lätt att hålla fräscht.

Jag gillar nog spån bäst men tycker det finns fördelar med alla sorters strö jag hittills använt mig av (spån, halm och torv) .

Spån är ljust och fräscht, lättmockat och väldigt lätthanterligt. Därav valet. Jag betalar inklusive leverans 70 kr/balen eller 63 kr per bal vid beställning av minst 3 pallar (totalt 45 balar) .

Jag mockar bädd och det fungerar jättebra, är relativt lättskött!

Har torv i botten och halm överst. Det blöta sugs då upp och det blir superlätt att mocka...

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 856
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4