Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ge halm? Ett bra grovfoder med bra värden är det optimala för att slippa proteinbrist. Räkna ut en bra foderstat o sen motionerar den lilla så ska du se att den går ner i vikt.
Precis. Och vad jag har hört brukar halm ju ofta ge tjockare (bukigare?) hästar.
Hon åt halm hos fodervärden och blev inte ett dugg bukig. Så det är nog olika!
*kl*
Varför inte bara svara på frågan??
Men vad jag har lärt och hört så är det bra att ge hästar halm om dem är lite tjocka. Så dem få ngt att små tugga på. Jag tycker inte det är så fel. Bättre då att ge halm än att ge mindre av grovfodret.
Men vad jag har lärt och hört så är det bra att ge hästar halm om dem är lite tjocka. Så dem få ngt att små tugga på. Jag tycker inte det är så fel. Bättre då att ge halm än att ge mindre av grovfodret.
Det kan det säkert vara. Men det som är viktigt är ju att den ändå får i sig de proteiner som den behöver därav mitt första svar att det beror på resten av foderstaten. Om man har ett hö med mkt höga värden eller ger en hel el lusern så kan man behöva byta ut en del av grovfodret mot halm. Men man kan inte ge halm till en fet häst i stället för hö.
(Jag tror att vi menar samma sak men det kan nog lätt missuppfattas till att en tjock häst nästan bara ska ha halm och då blir det ju helt tokigt.)
Jag tycker att det verkar som om min ponny blir mer mätt av att få en del lusern. Hon äter inte så mkt halm som jag tror att hon hade gjort annars.
Att enbart ge halm är jag lite tveksam till, tänker på näringsvärdet. Men det måste väl också gå att lösa om man vet värdet på halmen och vad som fattas i det. Då kan man kompletera upp det.
De gamla hästkarlarna gjorde så om höskörden var dålig. Då fick hästarna äta halm i stället.
Om hästen är tjock får den mer energi än den gör av med. I halm är det BARA energi, inget protein. Alltså ett helt värdelöst foder för en lättfödd häst.
Vill du förlänga ättiden, hitta på något för att göra det svårare. Vi fodrar med lusernhack och strör ut det i spånet, det ger mycket sysselsättning och lång ättid till vår glupska shettis. Halm är totalförbjudet för svårfödda och lättfödda hästar (i min värld). Svårfödda för att jag vill att allt som gå in i hästen ska vara högoktanigt (inte bukfylla) och lättfödda för att det innehåller helt fel (där vill jag också att allt som går in tillför, helst hade jag dock haft en välbalanserad gräsfröhalm, men det är svårt att hitta)
Intressant! Men varför rekommenderar man då tjocka hästar att äta halm...??? Nu är jag förvirrad!