Vilken sorts halm...

Sv: Vilken sorts halm...

Varför ge halm? Ett bra grovfoder med bra värden är det optimala för att slippa proteinbrist. Räkna ut en bra foderstat o sen motionerar den lilla så ska du se att den går ner i vikt.

Precis. Och vad jag har hört brukar halm ju ofta ge tjockare (bukigare?) hästar.

Varför ge halm? Ett bra grovfoder med bra värden är det optimala för att slippa proteinbrist. Räkna ut en bra foderstat o sen motionerar den lilla så ska du se att den går ner i vikt.

Jag vill att hon ska få mer att tugga på. Hennes ynka hökilon (som är uträknat och analyserat) räcker inte i så många timmar per dag.

Det är skitsvårt att banta shettisar tycker jag. Får nog motionera mer men denna dam är extremt lättfödd. Min andra shettis kan äta hur mycket som helst (nästan) utan att gå upp ett gram.

*kl*

Varför inte bara svara på frågan??

Jag tycker att svaren är solklara.

Det är inte alltid så lyckat att ge halm till en redan tjock häst. Då är det ganska ointressant vilken sorts halm.
Jag strör med kornhalm till mina hästar. Det fungerar bra. Min matglada fånghäst äter inte så mkt av den. Hon får hösilage och lusern. Hon blir uppenbarligen mätt av fodret och jag vet att hon alltid har ngt att tugga på.

Jag använder bara havrehalm. Sen är vetehalm bra. Korn, råg och sån halm med "strån" på är inte nåt vidare till valacker och hingstar. Det kan ge duktiga infektioner i "maskineriet" när dom får in stråna där. Ston funkar på det.

Men vad jag har lärt och hört så är det bra att ge hästar halm om dem är lite tjocka. Så dem få ngt att små tugga på. Jag tycker inte det är så fel. Bättre då att ge halm än att ge mindre av grovfodret.

Till ts:
Självfallet tycker jag att du ska motionera din shettis mera istället för att ge halm. För en häst eller ponny mår inte bra om dem är tjocka.
Så dumpa halmen och motionera ponnyn mer!

Men vad jag har lärt och hört så är det bra att ge hästar halm om dem är lite tjocka. Så dem få ngt att små tugga på. Jag tycker inte det är så fel. Bättre då att ge halm än att ge mindre av grovfodret.

Precis. En av mina ponnyn är också lättfödd. En veterinär som också är hästuppfödare och har häst "i blodet" redan hemmifrån, sa att jag skulle ha halm i en del av högivan i stället för enbart hö. Och det går jättebra. Har havrehalm då. Att enbart ge halm är jag lite tveksam till, tänker på näringsvärdet. Men det måste väl också gå att lösa om man vet värdet på halmen och vad som fattas i det. Då kan man kompletera upp det.

De gamla hästkarlarna gjorde så om höskörden var dålig. Då fick hästarna äta halm i stället.

Det kan det säkert vara. Men det som är viktigt är ju att den ändå får i sig de proteiner som den behöver därav mitt första svar att det beror på resten av foderstaten. Om man har ett hö med mkt höga värden eller ger en hel el lusern så kan man behöva byta ut en del av grovfodret mot halm. Men man kan inte ge halm till en fet häst i stället för hö.
(Jag tror att vi menar samma sak men det kan nog lätt missuppfattas till att en tjock häst nästan bara ska ha halm och då blir det ju helt tokigt.)
Jag tycker att det verkar som om min ponny blir mer mätt av att få en del lusern. Hon äter inte så mkt halm som jag tror att hon hade gjort annars.

Om hästen är tjock får den mer energi än den gör av med. I halm är det BARA energi, inget protein. Alltså ett helt värdelöst foder för en lättfödd häst.

Vill du förlänga ättiden, hitta på något för att göra det svårare. Vi fodrar med lusernhack och strör ut det i spånet, det ger mycket sysselsättning och lång ättid till vår glupska shettis. Halm är totalförbjudet för svårfödda och lättfödda hästar (i min värld). Svårfödda för att jag vill att allt som gå in i hästen ska vara högoktanigt (inte bukfylla) och lättfödda för att det innehåller helt fel (där vill jag också att allt som går in tillför, helst hade jag dock haft en välbalanserad gräsfröhalm, men det är svårt att hitta)

Det kan det säkert vara. Men det som är viktigt är ju att den ändå får i sig de proteiner som den behöver därav mitt första svar att det beror på resten av foderstaten. Om man har ett hö med mkt höga värden eller ger en hel el lusern så kan man behöva byta ut en del av grovfodret mot halm. Men man kan inte ge halm till en fet häst i stället för hö.
(Jag tror att vi menar samma sak men det kan nog lätt missuppfattas till att en tjock häst nästan bara ska ha halm och då blir det ju helt tokigt.)
Jag tycker att det verkar som om min ponny blir mer mätt av att få en del lusern. Hon äter inte så mkt halm som jag tror att hon hade gjort annars.

Ja vi menar samma sak;) Det är jag som är så dålig på att förklara saker och ting. Folk missuppfattar mig kanska lätt:p

Att enbart ge halm är jag lite tveksam till, tänker på näringsvärdet. Men det måste väl också gå att lösa om man vet värdet på halmen och vad som fattas i det. Då kan man kompletera upp det.

De gamla hästkarlarna gjorde så om höskörden var dålig. Då fick hästarna äta halm i stället.

Tänkte INTE ge enbart halm utan blanda i lite i höet!

Om hästen är tjock får den mer energi än den gör av med. I halm är det BARA energi, inget protein. Alltså ett helt värdelöst foder för en lättfödd häst.

Vill du förlänga ättiden, hitta på något för att göra det svårare. Vi fodrar med lusernhack och strör ut det i spånet, det ger mycket sysselsättning och lång ättid till vår glupska shettis. Halm är totalförbjudet för svårfödda och lättfödda hästar (i min värld). Svårfödda för att jag vill att allt som gå in i hästen ska vara högoktanigt (inte bukfylla) och lättfödda för att det innehåller helt fel (där vill jag också att allt som går in tillför, helst hade jag dock haft en välbalanserad gräsfröhalm, men det är svårt att hitta)

Intressant! Men varför rekommenderar man då tjocka hästar att äta halm...??? Nu är jag förvirrad:confused:!

Ofta på grund av okunskap. Jag har fått rådet att enbart ge halm, av en veterinär. Hade jag inte själv läst en massa näringslära hade jag antagligen gjort som hon sa..
Min tjockis står på vetehalm (tror jag, nu blir jag osäker..). Han äter säkert en del, men inte så att det "stör". Så länge proteinbehovet är täckt och hästen inte går upp mer i vikt tycker jag nog inte det är något fel i att fodra med halm för att erbjuda mer att tugga på. Visserligen meningslöst om höet har sämre energivärden än halmen..

Intressant! Men varför rekommenderar man då tjocka hästar att äta halm...??? Nu är jag förvirrad:confused:!

Har du ett grovfoder med väldigt högt smrp så kan du byta ut en del av det mot halm, men man måste se till att smrp´t är tillgodosett ändå.

Till TS
Förstår ditt problem över att du vill vara snäll o ge din ponny någon sysselsättning utöver sin vanliga foderstat som hästen inte går upp speciellt i vikt utav.
Då tycker jag att havrehalmen är bäst då den oftast är lite smakligare för hästarna annars kornhalm. Men du kan även testa lite gran. Det kan oxå vara en trevlig sysselsättning.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka