Vilken sorts halm?

Mimsan_

Trådstartare
Vilken sorts halm använder ni?
Använder ni olika sorters om ni tex har vindskydd i hagen med halm och strör med annat sort inne?
Mina hästar äter mkt av en viss sorts halm, jättegott säger dem men tänkte det kanske är bättre att blanda halmen. Vilken halm är mest smaklig och vilken är minst och vilken halm suger upp bäst? Bonden vi köper av har ibland väldigt hackade balar. Det suger ju upp bra men det känns som man måste ta så mkt mer utav den.
 
Havrehalm tycker många är smakligt, har använt det som foderhalm.
Vi har vetehalm som strö men hästarna äter endel av det också. Är nog lite individuellt hur mkt det äter beroende på grovfodertillgången. Suger upp bra.
Korn och råghalm kan ha långa, vassa ax som inte är att föredra till hästar.
 
Havrehalm tycker många är smakligt, har använt det som foderhalm.
Vi har vetehalm som strö men hästarna äter endel av det också. Är nog lite individuellt hur mkt det äter beroende på grovfodertillgången. Suger upp bra.
Korn och råghalm kan ha långa, vassa ax som inte är att föredra till hästar.

Ja men precis, vi ger mer grovfoder tex när det är kallare men man märker att hästarna ändå gillar halmen. Dom äter dock inte all halm. Vet du vad det är för halm när den är riktigt riktigt gul? :)
 
Ja men precis, vi ger mer grovfoder tex när det är kallare men man märker att hästarna ändå gillar halmen. Dom äter dock inte all halm. Vet du vad det är för halm när den är riktigt riktigt gul? :)
Näääe jag har bara använt mig utav havre och vetehalm. Det varierar säkert beroende på halmens kvalité också, men min havrehalm var gulare än den vetehalm som används nu.
Fråga bonden du köper halmen av! Han vet garanterat vad för halm du köper.
 
Näääe jag har bara använt mig utav havre och vetehalm. Det varierar säkert beroende på halmens kvalité också, men min havrehalm var gulare än den vetehalm som används nu.
Fråga bonden du köper halmen av! Han vet garanterat vad för halm du köper.

Ja jag har velat fråga honom flera gr nu men han har inte själv varit där på ett tag och personen som tagit betalt och hjälpt oss har inte vetat :-)
Tack för ditt svar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 813
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 699
Senast: svea
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 146
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp