Vilken sorts behandling? Ont!

annan1

Trådstartare
Sedan tre-fyra år tillbaka har jag ont i ett "stråk" i höger nacke-axel-skuldra. Det känns som att något är inflammerat eller sitter i kläm. Smärtintensiteten varierar; periodvis gör det så ont att jag har svårt att sova, andra perioder känns det inte alls och ibland är det som en återkommande liten ilning. Enda sammanhängande smärtfria perioden kom paradoxalt nog när jag bröt nyckelbenet i våras, men nu är smärtan tillbaka igen sedan några veckor.

Jag har förstås tagit upp det med min läkare (två olika) men det enda råd jag fått är att ta tre i Ipren om dagen i en vecka. Det har jag gjort, men när Iprenperioden är över kommer smärtan tillbaka.

Jag har testat en behandlingsmetod som går ut på djupmassage kombinerat med att justera den översta kotan i ryggraden, som enligt massören ofta är sned, så även i mitt fall. Det var samma sak som med Iprenkuren, dvs. övergående effekt.

Jag är galet less på smärtan och funderar på vad jag ska testa härnäst. Jag har aldrig varit hos naprapat eller kiropraktor och jag har ingen aning om det här är sånt som kan lösas av sådan behandling. Vilken yrkeskategori kan tänkas ha koll på sånt här?

Nån som har några tankar eller idéer?
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Du beskriver samma smärta som jag haft till och från, mestadels till, i hela mitt vuxna liv, speciellt det där med att något sitter i kläm. Ibland var det så illa att jag blev nästan förlamad, det small till och jag kunde bli liggande på soffan utan att ta mig upp. Provade sjukgymnastik, kiropraktor, osteopat, tonvis med värktabletter, värme, massage men inget hjälpte mer än för stunden. Sedan sa en sjukgymnast till mig att börja med styrketräning av framförallt ryggen. Jag fick hjälp på gymmet med ett program som innehöll ett par bra ryggövningar och började märka skillnad redan efter ett några veckor. Det var speciellt att träna de övre delen av ryggen, mitt emellan skulderbladen som gjorde susen. Numera har jag sällan ont, i princip aldrig. Helt otroligt! Jag började också med yoga och pilates samtidigt för att bättra på hållningen och kroppsmedvetenheten (vara medveten om när jag går och drar upp axlarna till exempel som var en del av boven, eller skjuter ut hakan och förkortar nacken).
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Den som "justerar" översta kotan i ryggraden riskerar att ta död på sin patient. Tur att de som påstår det inte kan göra det på riktigt.

Atlaskotan kommer på sniskan när man blir hängd.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Ja hu, blev riktigt rädd där. TS: Den yrkeskategori som gäller är väl sjukgymnastik. För tillfället läser jag en kurs om bl a axel, och det är påfallande ofta som problemet sitter i hur skulderbladet är positionerat. Om det inte har en optimal position blir det ofta problem i nacke-axelområdet. Kan ju vara värt att tänka på kanske när du går till en sjukgymnast, att be dem kolla hur dina skulderblad fungerar.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Sjukgymnast! Jag har haft problem med en axel sen jag åkte av en häst i övre tonåren, läkare efter läkare har prackat på mig ipren och andra värktabletter, massage gjorde visserligen muskelspänningarna mindre men värken var kvar. Sen gick jag till en sjukgymnast som upptäckte någon som alla andra hade missat eller struntat i, jag hade inga muskler alls över axeln... Så jag fick ett rejält träningsprogram och numera är jag helt smärtfri men jag måste se till att hålla igång muskeln.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Nejnej, jag har inte gjort någon "atlasbalansering", det fattar till och med jag att det inte funkar. Men samma företag som håller på med det, ger också en ganska hårdhänt massage med en sorts slagborr (eh) som är det enda som känts riktigt bra. Dock kortvarigt, som sagt.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Jag ville ha remiss till sjukgymnast när jag var hos läkaren, men fick alltså Iprenrådet i stället. :( Antar att jag får tjata.

Sjukgymnastik fick jag däremot när jag brutit nyckelbenet, och det är ju som sagt enda perioden då jag varit smärtfri - så kanske sjukgymnastiken gjorde nåt bra även för ilningarna.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Aha! Skönt att du slipper smärtan. Drar upp axlarna vet jag f.ö. att jag gör och jag antar att det inte direkt hjälper.

Av svaren att döma låter det som jag ska gå till sjukgymnasten och få ett program för ryggträning, och sen kanske fortsätta själv på gym. Låter ju inte direkt ologiskt.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

En riktigt bra naprapat och efter det upprepad sjukgymnastik hos en erkänt duktig sjukgymnast..:)

Nästa gång läkaren vill ge dej Ipren-kur, be dem stoppa upp dem i arslet istället!

Mvh Domino_s (som fått Ipren-kuren rekomenderad väääldigt många gånger och det enda som hjälper är ovanstående)
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Jag gick till naprapat nyligen med besvär i ena armen (som jag haft i flera år, till och från) - smärta och domningar. Problemet sitter i min axel, fick jag veta. Naprapaten behandlade för 3 veckor sedan och jag fick en övning som skulle göras dagligen. Igår var jag tillbaks med en mycket förbättrad axel. Fick ytterligare behandling och en ny uppsättning övningar som jag ska göra 2-3 ggr/vecka för att stärka mina axlar och skuldror. Känns jättebra att det hjälpt såpass redan:). Enligt naprapaten ska jag inte behöva återkomma till henne, utan det ska räcka med övningarna nu.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Jag ville ha remiss till sjukgymnast när jag var hos läkaren, men fick alltså Iprenrådet i stället. :( Antar att jag får tjata.

Sjukgymnastik fick jag däremot när jag brutit nyckelbenet, och det är ju som sagt enda perioden då jag varit smärtfri - så kanske sjukgymnastiken gjorde nåt bra även för ilningarna.

Man behöver ingen remiss för sjukgymnast, det är bara att ringa och boka tid.

En duktig sjukgymnast kan lösa mycket!
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Jag ville ha remiss till sjukgymnast när jag var hos läkaren, men fick alltså Iprenrådet i stället. :( Antar att jag får tjata.

Sjukgymnastik fick jag däremot när jag brutit nyckelbenet, och det är ju som sagt enda perioden då jag varit smärtfri - så kanske sjukgymnastiken gjorde nåt bra även för ilningarna.

I mitt landsting behöver man inte ha remiss för att gå till sjukgymnast. Bara ringa till vårdcentralen och boka tid.

När jag hade smärtbesvär från min axel, så var det en omgång med X-antal sjukgymnastbehandlingar för att sedan få ett anpassat träningsprogramm för att börja bygga upp muskulaturen. Därefter har jag gått över till "vanlig" styrketräning. Har inte haft problem efter sjukgymnastomgången och det var 2006.

/Lizzie
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Tack för alla svar! Eftersom jag faktiskt inte står ut just nu, har jag bokat naprapattid idag. Tänker att det (väl) inte kan bli värre. Hoppas jag.
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Tack för alla svar! Eftersom jag faktiskt inte står ut just nu, har jag bokat naprapattid idag. Tänker att det (väl) inte kan bli värre. Hoppas jag.

Fast har du så vansinnigt ont är det mycket möjligt att du har en pågående inflammation och då behöver du faktiskt antiinflammatorisk medicin. Naprapatbehandling kan faktiskt göra dig sämre...

/Lizzie
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

När jag haft envisa ryggproblem visade det sig att det förmodligen var en envis inflammation i något muskelfäste långt ner i ryggen som retade ischiasnerven, så att det delvis gav symptom av falsk ischias. Min naprapat skickade mig till husläkaren, som skrev ut en tre veckors kur av en tablett som var (som han formulerade det) "allt det bra i ipren, men utan det dåliga" (tradil 300mg), antiinflammatoriska alltså, och sa att det oftast var först efter andra veckan som antiinflammatoriska hjälpte ordentligt att läka ut en riktigt envis inflammation. Och detta är vad som vänt hela min ryggproblematik, med hjälp av behandlingarna hos min duktiga naprapat. Innan dess gick jag med envisa besvär och vändor fram och tillbaks till husläkarstationen i nästan ett halvår. Jag har fortfarande vissa besvär men det går framåt hela tiden, och ilningar och den akuta smärtan är borta. Nu satt min smärta längre ner i ryggen än ts, men det kanske ändå är en poäng i att köra en längre kur antiinflammatoriska om det tros vara en inflammation som spökar.

Hoppas du kommer till en bra naprapat ts!
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Det är remissfritt i hela Sverige att gå till sjukgymnast. Så bara lyft luren och ring. Men det ska vara en sjukgymnast med vidareutbildning inom led- och muskelproblematik, tillexempel OMT.

Själv går jag till en jätteduktig massör för diverse åkommor, och för underhållsbehandling av min stela och sneda kropp. Hon är duktig och för mig gör det underverk. Men det finns säkert många med korta utbildningar som inte riktigt kan sin sak heller.

Viktigt att tänka på är att eftersom du haft dina problem så länge, så kan det ta tid att få bort dem. Ibland kan det vara så att smärtan sitter kvar fast ursprunget till smärtan är borta. Efter att skadan läkt är smärtsystemet övertriggat, och fortsätter skicka smärtsignaler till hjärnan. Så tålamod är nyckeln, och långsiktighet.

Lycka till!
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Va, är det? Det hade jag faktiskt ingen aaaning om. *kollar vårdcentralens sida* Haha, jomen titta, det stämmer! Fånigt att jag inte visste det förut.

Då blir det m.a.o. naprapat i dag och sjukgymnast så fort jag kan få tid. Tack tack!
 
Sv: Vilken sorts behandling? Ont!

Naprapaten blev milt förbannad över att jag gått omkring med det här i över tre år. Jag fick massage, tillknäckning och anvisningar om hur jag ska träna.

Idag känns det fantastiskt i kroppen, men nu gäller det ju att se till att fixa det här på lång sikt. Kan ju inte gå till naprapaten varje dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp