Vilken sort???

Lenita

Trådstartare
Syrran och jag köpte den här gamla sadeln för ca 12 år sedan, allt vi vet om den är att förra ägaren köpte den i New Jersey men att den ska vara tillverkad i Californien.
Vi har inte en susning om vilken typ av sadel det är eller vem som tillverkat... :crazy: Fast vi har ju fått en del förslag och de flesta tror det kan vara någon sorts ropingsadel... :p

Så nu frågar jag er allvetande westernmänniskor här på buke, är det någon som kan ge mig något matnyttigt om den???
Den ska förresten vara tillvekad någon gång på 70-talet... :D

Här är bilder på den...

IMG_1856.jpg

IMG_4131.jpg

Sv: Vilken sort???

Jag gillar också sadeln...Har svårt att tro att det är en ropingsadel då hornet verkar klent jämfört med de ropingsadlar jag haft. Där har hornet varit kraftigt och väl klätt med extra läder. Den ser kort ut, kanske en barrel race-sadel?...men nä, jag tippar på en Trail/allround...

Jag gillar också sadeln...Har svårt att tro att det är en ropingsadel då hornet verkar klent jämfört med de ropingsadlar jag haft. Där har hornet varit kraftigt och väl klätt med extra läder. Den ser kort ut, kanske en barrel race-sadel?...men nä, jag tippar på en Trail/allround...

Knappast Barrel Racesadel eftersom hornet inte direkt är greppvänligt... Calfroping var det nån som sa till mig, vet inte om det är någon skillnad på sådana sadlar och vanliga ropingsadlar?? :confused:
Det sista verkar rätt vettigt, trail/allround.. :D

ja som sagt hornet verkar alldelest för tunt o klent för roping mer då åt reininghållet kanske,fast den har ju bakjord förstås.Så allround/trail verkar vettigt.:)

men det är skumt att den är så jättelåg bak?
ser ut som den är gjord för att komma ur snabbt!
(kanske specialgjord till någon som hoppar upp och ner ifrån hästen titt som tätt på sina turer?:D)

men det är skumt att den är så jättelåg bak?
ser ut som den är gjord för att komma ur snabbt!
(kanske specialgjord till någon som hoppar upp och ner ifrån hästen titt som tätt på sina turer?:D)

Eller får någon typ av roping ändå.... ;)
Den är i alla fall jäkligt skön att rida i... :love:

allround- ranchsadel . tror jag.svårt att säga dom har ju förändrats så mkt senaste åren. har den inget märke så är den säkert custommade till någon, den ser väldigt liten ut. fin.

allround- ranchsadel . tror jag.svårt att säga dom har ju förändrats så mkt senaste åren. har den inget märke så är den säkert custommade till någon, den ser väldigt liten ut. fin.

Jo, dom har ju det fast den här ska ju ha minst 30 år på nacken i alla fall... :D
Både syrran och jag har letat efter något som säger vem som gjort den men hittat nada.
Liten, nja inte direkt sitsen ska vara 16" fast jag har aldrig mätt och den väger närmare 20 kg så det är ingen liten "nätt" sadel precis... ;)
Tackar... :bow:

Liknande trådar

Gnägg Hej Buke! Letade runt lite och kunde inte hitta någon tråd för oss ponny- och hästmorsor (jag kan omöjligt vara den enda här!) och det...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Cita
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Utrustning Kommer inom kort få hem min gamla häst, och tydligen ligger sadeln som hon har nu inte alldeles för bra. Jag hade en wintec dressyr på...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025