Vilken soppa...

Speciella_tina

Trådstartare
Jag skaffade ju en ny liten valp, och jag är sjukt tacksam att inte du tog den *Gotlandsrusset*

Jag kände ju uppfödaren sedan tidigare, och eftersom jag inte hade pengar just då så avtalades det om avbetalning. Slarvigt nog skrevs inga papper, men det är kanske ändå bra så här i efterhand. Jag och uppfödaren pratar av olika anledningar inte längre med varandra, och hon säger att jag ska ha skickat ett förslag på en avbetalningsplan åt henne.

Valpen jag köpte hade kommit tillbaka till kenneln. Idag kontaktade de som köpt valpen mig och berättade att de fortfarande inte fått tillbaka sina pengar, och att de således fortfarande är de juridiska ägarna.

Så här sitter jag nu, med en valp som jag absolut inte tänker lämna tillbaka till uppfödaren, som uppfödaren inte äger, som ett anat par äger. Det andra paret vill att hon ska stanna hos mig. Jag tänker givetvis inte betala uppfödaren för något den inte ens äger.

På måndag ska jag kontakta SKK juridiska, och sen hoppas jag att de kan hjälpa mig men i all hopplöshet känns måndagen väldigt långt borta. Är det någon som har en aning om vad som kommer att hända? Kan jag få problem om jag vägrar att återlämna eller betala valpen till uppfödaren, som inte äger valpen men är den jag har ett avtal med?

Sv: Vilken soppa...

Har uppfödaren inget köpekontrakt på valpen så är ju valpen de förra ägarnas och du betalar väl till dem?

Forstar jag detta ratt nu? De forra agarna kopte valpen fran uppfodaren for att sedan "lamna tillbaka" valpen och med det vilja ha tillbaka pengarna? (som de aldrig fatt?) Vem star som agare pa valpen? Har de forra agarna ett kopekontrakt och inte skrivit pa nagot annat nar de salde tillbaka valpen borde du val kunna kopa hunden av dem? Om de inte fatt nagra pengar for valpen av uppfodaren borde det ju tekniskt sett vara deras valp. Har de kontaktat uppfodaren? Har du skrivit pa nagot?

Det är så jag hoppas att det kommer att bli. Nacdelen är att de första ägarna inte fick något köpeavtal från SKK, det skylldes på att det var försenat. Men de har ett kvitto där de står att de betalat för hunden.

De förra ägarna köpte valpen och lämnade sen av olika skäl tillbaka den. Uppfödaren skulle sedan sätta in återbetalningssumman till dem. Detta gjordes inte och köparna fick inte kontakt med uppfödaren. Kruxet är ju att kullen inte heller är registrerad hos SKK, så ingen är ägarregistrerad. Inte heller fylldes SKK:s köpeavtal i utan det skylldes på att de var försenade. Det skrevs inte under några papper när valpen återlämnades.

Ja, men da verkar det ju som att den enda som har ett kopekvitto ar de forra agarna, och du borde ju kunna gora upp med dem. Eftersom uppfodaren inte betalat och darfor inte har nagot kvitto pa aterkopet, sa star ju fortfarande de forra agarna som agare. Fast jag skulle nog kontakta nagon kunnig person som kan hjalpa till att utforma korrekt dokumentation om hela situationen.

Vad ska SKK göra åt det när kullen inte är registrerad? Är det en uppfödare som innehar kennelnamn? Har den kennelnam och inte reggat kullen så bryter de ju mot skks grundregler.

Senast ändrad:

Varför inte ringa uppfödaren och tala om att du kan betala pengarna till ägaren som har kvittot?Såg att du skrev att ni inte pratade med varandra,men i detta fallet kan ni väl göra ett undantag för att saken ska redas ut och komma ur världen?:idea:

Tycker ocksa att du borde ringa uppfodaren. Aven om hon rent tekniskt inte star som agare sa vantar ju hon pa betalning fran dig. Sag som det ar, att de forra agarna kontaktat dig och sagt att de inte fatt betalt for valpen, och darfor fortfarande anser sig aga valpen. Du har darfor planerat att kopa valpen av dem. Da ligger det ju pa henne om hon valjer att betala de forra agarna eller fortsatta ignorera situationen. Du vill ju inte hamna i en sits dar du betalar de forra agarna och sedan ha uppfodaren ocksa betala dem, for att sedan krava dig pa pengar. (detta kanske inte kan handa, men battre att vara saker).

Vill du inte ringa, skriv ett brev eller mail. Dokumentera detta. Da har du iallafall gett henne en anledning varfor du inte betalar for valpen.

Vad ska SKK göra åt det när kullen inte är registrerad? Är det en uppfödare som innehar kennelnamn? Har den kennelnam och inte reggat kullen så bryter de ju mot skks grundregler.

*samma tanke*

SKK kan väl inte göra nånting mer än ge uppfödaren en varning för att kullen inte är registrerad? Under förutsättning att uppfödare är registrerad uppfödare inom SKK. Är det blandras-uppfödning så kan du inget göra mer än göra upp med ägarna. Följer tråden iaf, och hoppas det löser sig..

De förra ägarna köpte valpen och lämnade sen av olika skäl tillbaka den. Uppfödaren skulle sedan sätta in återbetalningssumman till dem. Detta gjordes inte och köparna fick inte kontakt med uppfödaren. Kruxet är ju att kullen inte heller är registrerad hos SKK, så ingen är ägarregistrerad. Inte heller fylldes SKK:s köpeavtal i utan det skylldes på att de var försenade. Det skrevs inte under några papper när valpen återlämnades.

Men om inte kullen är registrerad hos SKK så kan man nog inte räkna med så mycket hjälp därifrån. Vad ska SKK göra åt saken liksom?

(Såg just att escodobe skrivit samma sak.)

*samma tanke*

SKK kan väl inte göra nånting mer än ge uppfödaren en varning för att kullen inte är registrerad? Under förutsättning att uppfödare är registrerad uppfödare inom SKK. Är det blandras-uppfödning så kan du inget göra mer än göra upp med ägarna. Följer tråden iaf, och hoppas det löser sig..

Ja, är inte uppfödaren reggad alls så är ju skk maktlösa, men är det någon som innehar kennelnamn och som inte reggar en kull så ser inte skk på det med blida ögon.

Det är en skk-reggad uppfödare och skk är redan lovligt förbannade. Det har lovat andra valpköpare att de kommer hjälpa till att lösa detta, me registreringen alltså.

Varför inte ringa uppfödaren och tala om att du kan betala pengarna till ägaren som har kvittot?Såg att du skrev att ni inte pratade med varandra,men i detta fallet kan ni väl göra ett undantag för att saken ska redas ut och komma ur världen?:idea:

Jag måste ha mer kött på benen engående vad som faktiskt gäller innan jag pratar med dem.

Det är en skk-reggad uppfödare och skk är redan lovligt förbannade. Det har lovat andra valpköpare att de kommer hjälpa till att lösa detta, me registreringen alltså.

Skönt, men det kan bli strid. Jag vet en som trots att skk lovade att det skulle gå att lösa inte lyckades få det löst.:crazy:

Jag måste ha mer kött på benen engående vad som faktiskt gäller innan jag pratar med dem.

Jo det är ju alltid bra med "kött på benen" men om ägaren(den med kvittot) går med på att du betalar dem så borde ju saken vara ur världen.Uppfödaren har ju inga bevis på att du inte betalt eftersom de andra äger kvittot.Betalar du ägaren har du ju köpt deras hund och inte från uppfödaren.Uppfödaren har ju visserligen erat muntliga avtal,men eftersom hon i sin tur inte betalt ägaren för återköpet borde hon ju inte ha med det hela o göra igentligen.

Vi är beredda på det, men vi har förlikat oss med tanken på låta henne vara en blandras om det inte löser sig, men ändå låta hene stanna. Hon har varit med om för mycket för att flyttas igen. Så vi håller tummara för att SKK kommerl yckas lösa detta, annars överlever vi ändå!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 436
Senast: Vicks
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 220
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka