Vilken slags tråd..

aemaria

Trådstartare
.. syr veterinären med vid kastrering? Måste man på återbesök för att ta stygn eller är det sådana som löses upp av sig själv? Om återbesök- hur lång tid efter brukar det vara?

//aemaria

Sv: Vilken slags tråd..

Mina hankatter syddes inte alls. Var sånt litet snitt. Honan syddes med ståltråd och de stygnen tog jag själv bort efter tolv dagar.

Jag behövde inte komma på återbesök med min hankatt i alla fall. Kroppen tog hand om stygnen.

Olika veterinärer använder olika trådar, så du får ringa och prata med den som ska göra ingreppet på din katt för att få svar.

Båda mina har blivit sydd med tråd som försvinner, dock fick jag på den ena klippa knuten och hjälpa till lite.

Hankatter knyts med absorberande sutur, eller i vissa fall med knyter man med sädesledaren utan att använda sutur alls.
Honkatter sys i huden med antingen stål - stygn som måste tas efter 10-12 dgr - eller intracutant med en absorberbar sutur. I det senare fallet ser du inte tråden, utan det är sytt så sårkanterna ligger precis ihop och tråden löses upp och försvinner efter ett tag. I vissa fall kan det bli kvar en liten stump som inte löser upp sig pga den sticker ut i luften, och den kan man bli tvungen att hjälpa lite på traven

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
692
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
678
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama