Vilken skulle ni valt?

G

glimmie

Jag räknar och räknar på foderstat och har kommit fram till två stycken "sisådär".

Hästen är 20 år, islandshäst, lättfödd, fångtendenser.
Har just nu ingen koll på mineralerna, så där får ni gärna rätta mig.

Har räknat på följande två förslag.

5,5 kg hö
0,2 kg halm (bara för att hon står på halm)
0,2 kg betfor
0,2 kg havre
0,6 dl olja
80 g miner blå.
Ger 50,3 MJ med en kvot på 6,3
Ca 23,0, P 12,5, Mg 9,3 Ca/p 1,84 Ca/Mg 2,47

Eller
6 kg hö
0,2 kg halm
0,6 dl olja
70 g miner blå
Ger 50 MJ med en kvot på 6,3.
Ca 22,2, P 12,5, Mg 9,2. Ca/P 1,8, Ca/mg 2,4

Problemet med första foderstaten är att hon gärna vill ha skrammel i krubban + att jag måste få i henne minerna och oljan på något sätt.
Hur skulle ni gjort i detta fallet? Hoppas att man får fråga sådant med dom nya reglerna.
Skulle kanske eg. behöva få ner proteinet men hur utan att ge minimala mängder hö?

Sv: Vilken skulle ni valt?

Häll mineralerna och oljan i några dl betfor. En dl strimlad väger ca 15 gram så av ett par dl blir det ingen direkt skillnad i foderstaten. Voilá så var det fixat. :) Som krubbskrammel kan du tex ge lite morötter.

Jag röstar på förslag nr. 2.

Jag håller med föregående! :)

Förslag nummer 2 med någon dl betfor att blanda ut mineraler och olja i.

Varför ska du ha ner proteinet?
Rids den nåt?
Nr 2 + havre...?om den arbetar nåt...

Och sen e d ju aldrig fel med hull heller:rofl:

2an. Vill du ha något att blanda oljan i kan du blötlägga mineralerna och därmed få en gröt som suger mycket olja!!! Gör så själv... :)

Annars skulle jag satsa på Betfiber. Dvs betfor utan melass. Ev någon dl betfor ifall du inte får tag på betfiber. Absolut inte spannmål till en fånghäst!

Krubbskammel kan vara lite vad som, morötter om han kan äta det men hade inte gett mer än 1-2...

Tack så mycket för svaren, tror jag kör på andra om jag inte hittar på något alternativ. Ibland är det bekymmersamt med för bra hö.
Får köra med någon dl betfor, blir så väldigt lite miner att det knappt skulle dra åt sig oljan.Nu måste jag bara räkna åt andra hästen med *stor suck*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 271
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar