Vilken ska man välja om...

Ella-82

Trådstartare
... man har råd att köpa en gigg från Drive Out?

Jag funderar mellan 16B eller 16I.
Vagnarna hittar ni på www.driveout.se vagnar, importvagnar.
Jag vet att prisskillnaden inte är så stor, 16B kostar lite mer...

Jag har en maxad c-ponny o jag ska bara ha vagnen till dressyr o precision. Jag funderar även på vilken sorts hjul man ska ha, gummi- el luftgummihjul? Vad säger TR egentligen om hjul i de olika klasserna? Det måste jag kolla upp!

Vad tycker ni?

Sv: Vilken ska man välja om...

Hejsan,
Kan någon tala om skillnaden mellan att köra på gummi och luft hjul.
är det skillnad på hur vagnen uppför sig?

16 I står det att den finns för D-ponny och häst. Min erfarenhet är att man ska lyssna på tillverkarnas rekomendationer eftersom mankhöjden har stor betydelse när man kör gigg.

Själva tävlar vi med 2 olika hästar där mankhöjden skiljer ca 15 cm och för att få giggen att fungerar för båda hästarna så måste vi flytta tyngdpunkten på vagnen mycket när vi byter häst. Jag kan inte utläsa från beskrivningen på dina tilltänkta giggar om man kan flytta axeln men jag skulle inte ha köpt en vagn som inte är rekomenderad för den storlek på häst som jag har.

Gummihjul på giggen ger en mjuk och behaglig resa och är ju bra om man använder den för den dagliga körningen hemma på vägarna.

Tror inte att TRsäger något om hjulen i dressyr/precision utan det är bara i maraton man inte får ha luftgummihjul from elit MSV.
I helgens tävling tror jag att det var en person som fick en 10 på presentationen med liknande gigg med luftgummihjul så jag tror inte det påverkar tävlingen som sådan.

Jag mailade DO för ett tag sedan o sa att jag ville ha någon av dessa två vagnar till min maxade c-ponny. Det verkade inte som något problem, men visst det får man kanske kolla närmare på.
Min nuvarande vagn var rekomenderad upp till storhäst, vilken jag aldrig skulle använda den till, för det skulle aldrig gå.

Fick för mig att det var tom MSV man fick ha luftgummihjul, ska ta o kolla upp det. Men jag har inga planer på att tävla mer än MSV, om ens det...
Ja jag hörde oxå att hon fick en 10 på presentationen med den vagnen, jätte kul! Dom är så fina!
Så du var med i Laholm, får man fråga vem du är? Nyfiken... :)

Nu har jag kollat TR

Ska man köra Elit så ska spårvidden vara 138-140cm, vagnen ska väga 90kg o det är ej tillåtet med luftgummihjul.

Men är MSV alltid Elit klass? Finns det inte Nationell MSV? Det är så svårt att hänga med i de nya klasserna?

Nej MSV kan vara nationell också enl de nya reglerna som kom i år och där får du köra med luftgummi hjul. Ja det är svårt att reglerna ändras från år till år och det är ju inte lätt att hinna med att uppdatera vagns parken ;)

Måste erkänna att jag trodde bara att det var i maraton som detta med lufthjul gällde eftersom det till viss del är en säkerhetsfråga. Men man lär sig :D

Aha, du är Ebbes groom. Det gick bra för honom har jag för mig. Kommer ni om två veckor igen?

Det lutar åt luftgummihjul tror jag...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 473
Senast: Morran
·
Körning jag har ända sedan jag började snegla på körningen velat ha en gigg med höga hjul för att göra mer dressyr och finkörning med. men vad...
2
Svar
20
· Visningar
4 688
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar