Vilken sjukdom är det här? Eller bara normalt åldrande?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, vilken sjukdom (om det nu finns någon väl säga!) ger nedanstående symptom?

(- Artros) - osäker på sambandet.
- Allmänt hängigt, oengagerat och trött intryck.
- Dricker mycket.
- Faller ur trots lika mycket mat och motion som innan. Tappar delvis fett, men framförallt muskler helt oprovocerat.
- Fällningsproblem.
- Hovkvalité från h-vetet. Minst 1 tappsko/period.
- Lång och bitvis lockig päls, fast det är mitt i sommaren.
- Minskad aptit på hösilage.

13 årig storhäst, normalt sett extremt lättfödd, pigg och glad. Totalt okänd historik (ras, stam och uppfödare osv.), men med tanke på exteriören, minst ca. 20 % kallblodsblod av någon slag. Artros är konstaterat sedan tidigare. Hovkvalité åt farskogen och mer törstig än andra hästar har dock "alltid" funnits där (åtminstone en 3-5 år eller så!), så är lite osäker på om det är symptom eller inte. Resten har kommit vartefter sedan i somras...

Tillägg: Veterinär är underrättad, och prover har tagits. Minns dock inte vad för prover det var.

- Dricker mycket.
- Faller ur trots lika mycket mat och motion som innan. Tappar delvis fett, men framförallt muskler helt oprovocerat.
- Fällningsproblem.

13 årig storhäst, normalt sett extremt lättfödd, pigg och glad. Totalt okänd historik (ras, stam och uppfödare osv.), men med tanke på exteriören, minst ca. 20 % kallblodsblod av någon slag. Artros är konstaterat sedan tidigare. Hovkvalité åt farskogen och mer törstig än andra hästar har dock "alltid" funnits där (åtminstone en 3-5 år eller så!), så är lite osäker på om det är symptom eller inte. Resten har kommit vartefter sedan i somras...

Tillägg: Veterinär är underrättad, och prover har tagits. Minns dock inte vad för prover det var.

Cushing/ppid? Artros lär inte ha ett samband. Kan ju vara så lätt som att årets Hö är sämre/analys på de? Hovkvaliten kan ju hänga ihop med fodret. Även hängig etc. Men ett klinikbesök känns på sin plats. Tänderna kanske är dåliga?

- Dricker mycket.
- Fällningsproblem.

Cushings skulle jag gissa på.

Det kan vara så enkelt som att hästen är full av mask också. Med tanke på att den har okänd stam kan förklaringen till pälsen ligga i generna.
Tänker också lite på åldern på hästen, eftersom man inte vet stammen är man säker på att födelseåret är rätt?
Cushing brukar inte drabba så unga hästar men beskrivningen stämmer annars väldigt bra.

Låter ju som klassiska symptom på PPID (fd Cushings) vad gäller drickande, rasa i hull och lockig päls. Skulle ta tag i det pronto med tanke på höst, frostgräs och den förhöjda fångrisken.

Alldeles oavsett så beskrivs en häst som inte mår bra och som behöver hjälp av en veterinär snarast. Alldeles oavsett varför den mår som den mår.

Det kan vara så enkelt som att hästen är full av mask också. Med tanke på att den har okänd stam kan förklaringen till pälsen ligga i generna.
Tänker också lite på åldern på hästen, eftersom man inte vet stammen är man säker på att födelseåret är rätt?
Cushing brukar inte drabba så unga hästar men beskrivningen stämmer annars väldigt bra.

Tänkte också på mask. Men det har varit världshistoriens icke-problem tidigare. Alla andra kan vara så fulla av mask så det inte finns, medan den här är helt fri från det, trots att de gått i samma hage. Helt otroligt åt andra hållet egentligen, men sant. Jag är faktiskt lite skeptisk till åldern, då passet är utfärdat långt efter att hästen är född, och man faktiskt inte ens vet om den är import eller svenskfödd (födelseland är satt som okänt) :crazy:

Låter ju som klassiska symptom på PPID (fd Cushings) vad gäller drickande, rasa i hull och lockig päls. Skulle ta tag i det pronto med tanke på höst, frostgräs och den förhöjda fångrisken.

Alldeles oavsett så beskrivs en häst som inte mår bra och som behöver hjälp av en veterinär snarast. Alldeles oavsett varför den mår som den mår.

Jo, den ska givetvis till veterinär snarast. Vissa prover (-minns ej för vad-) är redan tagna, men givetvis ska det följas upp också!

Ppid.

Sjukdomen drabbar yngre hästar också även om det inte är vanligt. Hästen behöver medicin så det är väldigt viktigt att du ringer veterinär imorgon för provtagning.

PPID-blodprovet är gratis fram till 31 oktober (om du har veterinären ute i andra ärenden, annars tillkommer ju de sedvanliga avgifterna). Min veterinär tog ett förra veckan på min häst med delvis liknande symptom! Så kontakta din vet. och passa på! Tror dock inte provet kostar mer än någon hundralapp annars.

PPID-blodprovet är gratis fram till 31 oktober (om du har veterinären ute i andra ärenden, annars tillkommer ju de sedvanliga avgifterna). Min veterinär tog ett förra veckan på min häst med delvis liknande symptom! Så kontakta din vet. och passa på! Tror dock inte provet kostar mer än någon hundralapp annars.
Det var den billiga delen av det hela, ca 400 kr. Medicinen är ju dyr

Min första tanke var också Cushings, men dock aldrig upplevt det på häst men väl hund. Så en nyfiken fråga: Vad ger man för medicin till häst och vad kostar den egentligen? Min 15 kg hund skulle äta medicin för 24 kr/dag, vad slutar det då på för häst?

@Viva Det är doseringen som avgör hur dyrt det blir. Ett av preparaten heter Prascend och för 160 tabletter får man i dagsläget betala drygt 2200 kr. Min islandshästs startdos skulle kosta mig 7 kr/dag.

Såklart, kostnaden för hund varierar ju också beroende på dosering. Men det är alltså ett helt annat preparat man ger till häst. Det är visserligen logiskt, preparatet för hund skulle landa på flera hundra kronor per dag. Medicineringen verkar också verka på ett helt annat sätt. Intressant. :)

@Viva Det är doseringen som avgör hur dyrt det blir. Ett av preparaten heter Prascend och för 160 tabletter får man i dagsläget betala drygt 2200 kr. Min islandshästs startdos skulle kosta mig 7 kr/dag.

Ett tipps att jämföra medicinens kostnad med olika apotek jag har nyligen jämfört priserna på fem apotek. Ett med internethandel var billigast. Pma gärna om priserna.
Mvh
Pudlan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka