Vilken sele och vagn?

amkm

Trådstartare
Om man vill tävla,och i vilka grenar måste man använda vissa typer av utrustningar?
Om jag har en loksele + en lägre fyrhjuling,kan jag tävla i nått med det eller måste jag lägga ner 20-30' i vagns- och selkostnad?

Hej!

Om du har en loksele och en fyrhjuling typ enklare flakvagn så kan du tävla i brukskörning (där lånar man dock vagn på tävlingsplatsen eftersom alla ska ha samma, men din egen vagn blir ju jättebra att träna med i så fall) och lättare dressyr- och precisionskörning. Flakvagnar är dock oftast för klumpiga för maraton, och det brukar vara risk att de välter i svängarna i högre tempo.

Har du ponny kan det räcka med att köpa en bra rockard för att få tävla hela vägen upp i klasserna. Den kan du använda med loksele. Är det en stor häst är det dock tuffare krav på vagn.

Om jag var du skulle jag köpa en stadig rockard, helst med bilhjul. Den kan du tävla lätt klass med oavsett vad du har för häst, och då hinner du tävla såpass mycket att du vet om det är kul plus att du hunnit lära dig mer om vad det finns för prylar, så att du får rätt grejer när du väl investerar.

Får jag som vuxen tävla vår D-ponny samtidigt som dottern tävlar dressyr?
Och då räcker det med lokselen och en rejäl rockard?

Tackar så hemskt mkt för svaren.. :bow:

Lokselen och en rejäl rockard räcker, förutsatt att du har svängel och draglinor också.

Ska du tävla så rekommenderar jag att du köper ett TR eller laddar hem det från www.bellinga.com och läser det mycket noga. Där hittar du alla utrustningsbestämmelser. Tyvärr är det väldigt lätt att bli diskad i körning eller få en massa straffpoäng för sånt som kan tyckas vara småsaker, så det är bra att lära sig reglerna ordentligt.

Draglinor (?),finns på giggselen jag har,men inte på lokselen.
Svängel? Är det den där "pinnen" som "hänger och slänger" framför rockarden?

Tack igen,ska kolla in länken.
:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 787
Senast: Migo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka