Vilken sele är lämpligast?

F

flyingunicorn

Jag har kört min häst i några år nu, (lipizzaner) & använt min travsele på de vagnar jag kört henne med. Nu har jag tänkt köpa en egen rockard & vill egentligen ha en ny sele som är avsedd för vanlig körning.
Så vilken sele är det bästa valet för skogskörning/dressyrkörning?
De jag tycker är finast & till rimligast pris är bröstselen. Är de nödvändigt med baksele?
Skulle ni vilja lägga upp lite länkar till olika sel-försäljare?
Rockarden har bara öglor fram, dessutom är det kraftiga däck så den är rätt tung.
:confused:

Sv: Vilken sele är lämpligast?

Vad menar du med skogskörning? Ska du köra i skogen och dra stockar mm? Isf ska du ha en loksele. Ska du köra på vägar och på körbana så är brösta ett bra alternativ, men det beror ju helt på vad man själv tycker, man kan köra med lättare lokor eller collier oxå. Är det bröstsele du ska ha så ska du vara noga med att bröstan är lös, alltså inte sitter ihop med däckeln. Här kan du hitta bra bröstselar till bra pris:

www.cliffords.se
http://driveout.se/selkammaren
www.equilex.se
www.equus-driving.se

Det finns dåliga varianter på dessa sidor oxå, ett tips, köp inte det som är billigast ;)

Baksele och draglinor/svängel är ett måste, specillt om rockarden är tung. Du får svetsa fast en ögla längre bak för att fästa bakselen i, det är inte svårt. Lycka till! :)

Senast ändrad:

Jag ska inte dra stockar, utan jag menar väl egentligen skogsvägar.. brösta är bröstsele alltså? Jag har hittat en begagnad sele som ser jättefin ut, men bilden visar ingen baksele eller draglinor, säljaren säger dock att den är färdig att köra med, eftersom jag frågade om den var komplett.

Ska sätta in bilden, får se om jag lyckas :crazy:

4133788991.jpg

vad tycker du?

Är det bröstsele du ska ha så ska du vara noga med att bröstan är lös, alltså inte sitter ihop med däckeln. Här kan du hitta bra bröstselar till bra pris:

www.cliffords.se
http://driveout.se/selkammaren
www.equilex.se
www.equus-driving.se

Det finns dåliga varianter på dessa sidor oxå, ett tips, köp inte det som är billigast ;)

Baksele och draglinor/svängel är ett måste, specillt om rockarden är tung. Du får svetsa fast en ögla längre bak för att fästa bakselen i, det är inte svårt. Lycka till! :)

Den selen på bilden är exakt en sådan sele Nussikan beskriver där bröstan sitter fast i däckeln. Ingen bra sele, kolla på de nämnda sidorna i stället så ser du skillnad på en "riktig" sele o en sådan billighetsvariant som på bilden.

Som "Svanhild" skriver, det där är en så kallad "skitsele", dålig kvalitet, fast brösta och väldigt klen. Vissa anser detta vara en "komplett" sele så fråga specifikt efter baksele och draglinor, alla har inte den kunskapen vad en komplett sele innebär. "Brösta" är den del på selen som sitter runt bringan på hästen, en "bröstsele" är en komplett sele :)

säljaren av den selen är lika okunnig som du :) säg till henne att bränna skiten och inte sälja den till okunniga andra.:devil:

den är inte ens värd frakten..här går den under benämningen skitsele. Kan skada hästen vid regelbunden användning och är väldigt obekväm överlag både för kusk o häst att dra runt i.

Jag frågade säljaren om draglinor och baksele ingår eftersom de inte syns på bilden & denne svarade då att "det är en helt vanlig bröstsele med tömmar!" Jag brydde mej inte om att svara när jag fick ett sånt kort dumt svar! :mad:
Jag letar vidare.
Jag har dock inte budget nog att lägga uppåt 3000 kr på en ny sele.
Finns det ingenstans jag kan hitta billigare men fullt dugliga selar? :D

Är det inte bättre att spara ett par månader så du kan köpa en sele som din häst förtjänar? www.equilex.se har billiga selar, men jag skulle inte köpa dom allra billigaste varianterna, om man inte har tänkt att bara skritta och trava på jämn och någorlunda plan mark... Deras Vario-sele tycker jag är ett bra allternativ där man får mycket sele för lite pengar!
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1269&SKID=3

Jag skullle rekommendera albert-selen. Den är ny på marknaden.
passar utmärkt! :confused:

Ja, det blir nog att spara en del. :D
Men Varioselen finns ju inte i full storlek.
Jag kollade deras andra selar & tyckte att den som heter "Bröstsele Hobby" verkade fin. Den finns i full & verkar vara en bra sele?

Just "Hobby" och "Standard" är dom billigaste varianterna som jag skrev om ovan, dom är för klena om man ska göra något annat än att skritta och trava på jämn och någorlunda plan mark. "Senator" med ergonomisk brösta och "Exklusiv Diplomat" är dom två billiga full-selarna jag tycker duger. Sen har ju även http://driveout.se/selkammaren/ billiga selar, deras "Hansbo" är en jätte fin sele till väldigt bra pris, även "Ideal Harness" och "Waldhausen" är bra alternativ för en billigare peng.

Jag ska inte dra stockar, utan jag menar väl egentligen skogsvägar.. brösta är bröstsele alltså? Jag har hittat en begagnad sele som ser jättefin ut, men bilden visar ingen baksele eller draglinor, säljaren säger dock att den är färdig att köra med, eftersom jag frågade om den var komplett.

Ska sätta in bilden, får se om jag lyckas :crazy:

4133788991.jpg

vad tycker du?

Är inte alls nån expert på selar men däckeln sitter ju fast i nackstycket på bröstan. Man kan ju bara hoppas att dom inte har kört med selen så...b:(

Har inte alls med din fråga att göra egentligen:angel: men jag knde inte låta bli...

Liknande trådar

Körning Jag är ju i första, andra och tredje hand ryttare, men har ändå samlat på mig en hög med selar och åker lite häst med vagn då och då...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Nielaa
·
Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: fjordtokan
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025