Vilken sadelgjord...?

mian

Trådstartare
Har jag äntligen fått hem min nya sadel till min unghäst, den låg helt perfekt!

Nu funderar jag på sadelgjord, vilken gjord ska man välja.
Hästen har sadelläget lite längre bak än sadelgjordsläget, den förra sadeln kanade fram och hamnade på bogbladen. En av anledningarna till ett sadelbyte men jag tror också att sadelläget har en betydelse att sadeln kanar fram.

I och med att det är en unghäst vill jag gärna ha en bred gjord, gärna en lädergjord.

Lite tips och råd på hur man ska tänka, har inte en massa som jag kan låna och prova (hade annars underlättat). Ska man köpa en svängd eller bara en anatomisk? Bred eller med platta?

Sv: Vilken sadelgjord...?

Jag har en häst med sadelgjords läget långt bak också, har en anatomisk bred lädergjord med resår på båda sidorna och en hoppgjord med liknande utförande. Tycker att en bred stabil gjord känns bäst, har haft vanlig rak smal gjord innan men den fördelade ju verkligen inte trycket.

Har aldrig testat svängda gjordar, men det skiljer sig nog från häst till häst om de ligger bra. Annars finns ju ELT gjorde, borde ju ligga fint.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 896
Senast: HannaZ
·
Utrustning Vilka sadelgjordar (långa, med eller utan platta) finns det mer som är som Mattes Athletico, dvs svängda för hästar som har sadelläget...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: domesticus
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 492
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka