Vilken sadel?

Grålly

Trådstartare
Jag är på jakt efter en westernsadel och har hittat två stycken beg. som verkar breda nog till min pålla. De båda ligger i samma prisklass, ena finns dock i närheten och jag har lätt att prova, den andra måste skickas, men det är dock inget problem i och för sig.

Hästen ifråga är en nordsvensk som pendlar litegrann i vikt under året. Ena sadeln har vi mätt och jämfört med en mall över hennes rygg, och den är helt precis, just nu. Den andra är lite för vid. Vilken skulle ni välja? Det är ju inte helt säkert att hon går upp i vikt mer, men om det händer så blir första sadeln för smal, direkt. Sadlarna ligger kring 10000 kr, och jag vill inte behöva byta efter ett halvår. Självklart ska sadlarna provas och passas in, men OM båda passar (förutom att den ena är aningen för vid), vilken ska jag välja?

Sv: Vilken sadel?

Hur gammal är hästen? Ifall den är ung eller omusklad kommer den ju sannolikt att bli bredare. Annars borde hon ju vara som bredast just nu med sommarbete och allt.
Sen går det förstås att padda upp en aningen för vid sadel, medan en för smal sadel helt enkelt är för smal. :cool: Lite småklurigt läge där.

Hästen är 10 år. Hon har fång och får inte gå på särskilt stort bete, det gör att hon inte är som bredast nu. Hon brukar gå upp lite på vintern, beror väl på att jag inte rider lika intensivt under vintern som under sommaren. Förut har vi "bara" lullat runt i skogen, det är först nu vi börjat rida mer "seriöst" (vet inte riktigt vad jag ska kalla det..) och det gör ju att hon bygger lite mer muskler och arbetar hårdare än förut. Jag misstänker dock att träningen lugnar ned sig under vintern.

Jag skulle nog tagit den bredare. Köpte en passande sadel till min vältränade varmblodstravare jag hade förrut (var i full träning) omskolade honom och lät honom sen vila p.g.a. en senskada...när jag skulle sätta igång honom var det bara att skaffa ny sadel för han hade byggt om sig rejält...:cool:

Okej.. Jag ska prova den, passar den i övrigt så får jag väl ta den. Men hur ska man padda upp den då?

Om den är lite för vid så att den kommer för långt ner fram kan du skaffa en builtup pad, som är tjockare framtill så att sadeln kommer upp mer. Sen när hästen har breddat sig lite kan du skaffa en tunnare pad :)

Den jag har till min Cob-fröken paddar jag enbart så att den höjs något (fyller ut under hela sadeln och lyfter den lite). Ingen builtup som enbart höjer fram.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka