Vilken sadel?

oki

Trådstartare
Jag är totalt novis i galoppvärlden, håller på med trav och monté, men hoppas ni kan hjälpa mig lite.
Jag har provat lite olika modeller av sadlar för monté. Ingen har eg fallit mig i smaken men jag köpte en fransk montésadel som jag använt i lopp och den fungerar väl ok. Har även testat att rida i en riktig galoppsadel men den kändes för ostadig.

I somras beställde jag en annan sadel från Frankrike då jag tyckte den såg bra ut för att passa min "ridstil". Den passar jättebra på de hästar jag provat den på (i motsats till montésadlarna) men jag upplever att mina knän åker bakåt när jag står upp (det är ganska tjock stoppning längst fram under "vulstren". På bilden syns det att det blänker en ljusare skugga just där). Knäna hamnar ungefär mitt under stigläderkrampan och det medför ju att jag själv kommer väldigt långt bak. Bortsett från detta så gillar jag den skarpt men känner ju att jag hamnar fel i den.
Vad gör jag för fel? Rider jag med för långa läder?

Är detta en galoppträningssadel, den väger ca 4 kg?
4136617.jpg

Hoppas någon kan komma med lite tips...:smirk:

Sv: Vilken sadel?

Ser ut som en träningsadel,eller (och) en stor löpsadel. Be att få den omstoppad hoss en bra (!!) sadelmakare så att den passar din sits... För har du köpt den som galoppsadel så är den ju byggd för att rida kort i... Löpsadlar är inte tänkta att varken sitta eller rida lätt i, så rådfråga en sadel makare du... :idea: Eller byt sport! :)

Lycka till!

Ser ut som en träningsadel,eller (och) en stor löpsadel. Be att få den omstoppad hoss en bra (!!) sadelmakare så att den passar din sits... För har du köpt den som galoppsadel så är den ju byggd för att rida kort i... Löpsadlar är inte tänkta att varken sitta eller rida lätt i, så rådfråga en sadel makare du... :idea: Eller byt sport! :)

Lycka till!

Byt sport...? :rofl: Hm... nog för att jag red en hel del ponnygalopp som ung men jag har nog lite för långt ner till Täby för att det ska löna sig..:smirk:
Tack för ditt svar förresten, även om jag inte blev så mycket klokare.
Jag har nog funderat på att ev stoppa om den men har samtidigt tänkt att det är jag som inte har kommit på hur jag ska rida i den. Monté är ju inget man nöter hästarna i på träning så det blir inte så ofta jag har tillfälle att prova mig fram. När jag tävlar så står jag i rätt korta läder men kan korta dem mer ändå så fort benen orkar..det är lite olika från häst till häst också.

Det är nog enklare för oss att ge råd om du kan fixa foton på dig när du rider i den!

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 469
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 175
Senast: Nepenthe
·
M
Utrustning Köpt ny häst och köpte även med sadel till henne som är utprovad. Men det är bara att konstatera att jag är för stor för sadeln:o Vet...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: majeld
·
S
Utrustning Jag känner att jag hamnar djupare och djupare i sadelträsket... P gick fint med Bates Caprilli CAIR-sadeln när jag red häromdagen...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 963
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar