Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo..
Titta bara på mej, som nu är uppe i 2 sadelutprovare varav den ena anser att sadeln passar och den andre att det bara är att fylla bossorna lite till så funkar den.. Eller så är det fel nånstans, eftersom sadeln inte ligger still, eller för den delen studsar rätt bra på ryggen och sätter mej i bakvikt..
/ Lavinia
lita inte på alla sadelutprovare (rent allmänt svar)
jag hade en sadelutprovare som prövade ut sadlar med normal bom och 16 sitsar. Givetvis passade dom varken mig eller häst.
Min hade en bates när hon var omusklad och kom från galoppen, den gillade hon...
sen passade den inte (hon fick prickar av den, vilket senare visade sig vara en trasig luft-del... minns inte exakt men det är ju som kuddar i cair, så ena sidan fram var trasig )
Nu har ju jag testat sadlar de senaste 3 åren typ och sist jag testade en bates innova så sa hon inte så mycket...
Tror det är från häst till häst.
Som någon sa till mig, luft är ju rätt stumt egentligen..
fast det finns 18 sadlar som är olika utformade...den jag har nu är väldigt kort på hästen fastän den är större i sitsen. Min ena 17 sadel är betydligt längre i anläggningsytan..så hade en sadelmakare sagt så så hade jag bytt sadelmakare till en som är mera kunnig.
Nja, jag tror faktiskt inte att det finns en passande bomsadel till alla ekipage. En ryttare som drar 18" tum i sitsen på en extremt kort häst kan få svårt att hitta en sadel som passar. Medan en annan ryttare med 16" rumpa mycket väl kan hitta en bra bomsadel till hästen ifråga.
Det här är också en debatt som förts på olika föreläsningar om just sadlar och tillpassning, det är inte alltid optimalta förutsättningar som ges och alla situationer går inte att lösa på ett bra sätt.