Stressad i CAIR-sadel?

Sv: Stressad i CAIR-sadel?

Va bra, för det ser nog ut som om den kasnke inte sitter 100, tror nog det är anledningen till att han är stressad. =)

Jo lilla Hilton var och är ur söt =D

Jo..

Titta bara på mej, som nu är uppe i 2 sadelutprovare varav den ena anser att sadeln passar och den andre att det bara är att fylla bossorna lite till så funkar den.. Eller så är det fel nånstans, eftersom sadeln inte ligger still, eller för den delen studsar rätt bra på ryggen och sätter mej i bakvikt..

/ Lavinia

Finns tyvär en hel del dåliga utprovare, min mamma köpte i god tro (hon kan inget om sadlar, det ända märket hon känner till är stubben) iaf kom hon med med en globus 34, till sitt breeda fjord sto. Denna sadel utprovaren är både utbildad och myycket använd även av "kända" ryttare.
Sadeln låg i bakvikt och var väldigt för smal. Men det sa h*n att man kunde fixa med en kil padd :eek: ja just det sadeln blir ju bredare av padd:cool: inte.

men tillbaka till ts. väntar på bilderna =)

Jo..

Titta bara på mej, som nu är uppe i 2 sadelutprovare varav den ena anser att sadeln passar och den andre att det bara är att fylla bossorna lite till så funkar den.. Eller så är det fel nånstans, eftersom sadeln inte ligger still, eller för den delen studsar rätt bra på ryggen och sätter mej i bakvikt..

/ Lavinia

Fast att det finns dåliga inom branschen är fortfarande inte ekvivalent med att man därmed ska resonera som så att man hellre experimenterar och mixtrar själv : ) De flesta är seriösa och kan betydligt mer än man någonsin själv har lärt sig, även om jag givetvis förutsätter att man bör skaffa sig så mkt egna kunskaper som man kan, det säger sig självt.

lita inte på alla sadelutprovare (rent allmänt svar)
jag hade en sadelutprovare som prövade ut sadlar med normal bom och 16 sitsar. Givetvis passade dom varken mig eller häst. :crazy:

Min hade en bates när hon var omusklad och kom från galoppen, den gillade hon...
sen passade den inte (hon fick prickar av den, vilket senare visade sig vara en trasig luft-del... minns inte exakt men det är ju som kuddar i cair, så ena sidan fram var trasig :crazy:)

Hur som helst, åkte till mu**ang och provade en som hon gick ok i (dvs inte protesterade), sen körde vi en exakt likadan fast med flair (oxå luft), å jesus vad hon skrek NEJ rätt ut... Hon gillade INTE luft längre...

Nu har ju jag testat sadlar de senaste 3 åren typ :angel: och sist jag testade en bates innova så sa hon inte så mycket...
Tror det är från häst till häst.
Som någon sa till mig, luft är ju rätt stumt egentligen..

lita inte på alla sadelutprovare (rent allmänt svar)
jag hade en sadelutprovare som prövade ut sadlar med normal bom och 16 sitsar. Givetvis passade dom varken mig eller häst. :crazy:

Vem säger att man ska lita blint? :confused: Däremot är det inte vettigt att säga att "jag hade en sadelutprovare som var skit, därmed är hela yrkeskåren det och jag provar ut sadlar själv istället".

Sen har jag i.o.f stött på sadelmakare som skrikit till ryttaren att banta, när denna velat har en 18 och sadelläget på hästen är så kort att hästen bara kan HA en 17. Men det ekvivalerar inte att det är en dålig sadelmakare, även om man kan givetvis kan debattera finkänsligheten i hur man framför saken.

Min hade en bates när hon var omusklad och kom från galoppen, den gillade hon...
sen passade den inte (hon fick prickar av den, vilket senare visade sig vara en trasig luft-del... minns inte exakt men det är ju som kuddar i cair, så ena sidan fram var trasig :crazy:)

Nu har ju jag testat sadlar de senaste 3 åren typ :angel: och sist jag testade en bates innova så sa hon inte så mycket...
Tror det är från häst till häst.
Som någon sa till mig, luft är ju rätt stumt egentligen..

Men tro fan att hästen reagerade om en luft del var TRASIG. vad är det för skitställe som levererat sadeln? :confused:

Nej, luft är INTE stumt om det är pumpat som det ska. då följer det med hästens rörelser. det blir stumt om a) sadelns passform inte är bra i sig på hästen utifrån dess passform, och b) om luften är så hårt pumpad att sadeln är sprickfärdig.

KL rent allmänt:
jag tror luftsadlar är känsligare i det att om de INTE ligger optimalt på hästen ang. själva passformen i sig, så blir det kaiko i och med luften, för den blir stummare som sagt, än en stoppning som sjunker i hop och fördelar sig efter hur hästenkroppen insisterar på att röra sig under den.
en luftstoppad sadel som passar hästen i formen, gillar däremot de flesta hästar, just för att sadeln fluktuerar så lätt efter hästens rörelser.

med andra ord anser jag att en luftstoppad sadel sätter ORDENTLIG press på en sadelmakare ang. huruvida själva sadeln passar hästens kropp, för att det ska funka så som det ska.

Jag har haft 4 wintec cair (har 3 kvar).
3 olika hästars reaktioner.

Häst 1, från att varit problematisk och avskytt alla sadlar till att bli helt gudomlig med cair.

Häst 2. för rak och rund så cairsadlarna som är lite lättare gled lite = funkade inte.

Häst 3. Blev typ stressad, eller näe, hade svårt att lyssna på sätet, jag upplevde det som att han kände mer "frihet" och testade hur fri han var :devil:
så jag hade den för att se om han vande sig och nu är han kanonlugn och älskar den!!!

så om du redan upplevt både pos. och negativt så tycker jag du ska ge den en chans!!!

fast det finns 18 sadlar som är olika utformade...den jag har nu är väldigt kort på hästen fastän den är större i sitsen. Min ena 17 sadel är betydligt längre i anläggningsytan..så hade en sadelmakare sagt så så hade jag bytt sadelmakare till en som är mera kunnig.

fast det finns 18 sadlar som är olika utformade...den jag har nu är väldigt kort på hästen fastän den är större i sitsen. Min ena 17 sadel är betydligt längre i anläggningsytan..så hade en sadelmakare sagt så så hade jag bytt sadelmakare till en som är mera kunnig.

det beror väl på vilka sadelmodeller som passar hästen. Om inte särskilt många modeller gör det, så har man inte så mycket att laborera med i fråga om anläggningsyta/tumstorlek.

även om man har en svår häst, så finns det alltid sadlar som passar både häst och ryttare. (finns allt såpass mycket olika sadelmärken o modeller där ute om man bara letar!) Eller så kan man fundera på bomlöst alternativ.

Nja, jag tror faktiskt inte att det finns en passande bomsadel till alla ekipage. En ryttare som drar 18" tum i sitsen på en extremt kort häst kan få svårt att hitta en sadel som passar. Medan en annan ryttare med 16" rumpa mycket väl kan hitta en bra bomsadel till hästen ifråga.

Det här är också en debatt som förts på olika föreläsningar om just sadlar och tillpassning, det är inte alltid optimalta förutsättningar som ges och alla situationer går inte att lösa på ett bra sätt.

fast jag rider gärna med 18 sitsar och det problemet har jag inte haft alls att dom skulle kännas långa o ivägen även om min häst kräver kort anläggningsyta...annars får man väl leta efter sadlar som släpper av lite tidigare baktill. Juxet är väl mest att det är svårt att hitta provsadlar för att prova eftersom många oftast är 17 sitsar. sedan finns det många rymliga 17 sitsar så det är inte alls säkert man behöver 18 sits för den sakens skull.

vilken läcker färg din häst har :)

Jag har en bates caprilli cair dressyrsadel till min häst. sadeln sitter bra på henne och luften är säkert jätte bra för fördelningen av trycket.

Men första passet var hon jätte stressad och spänd och jag upplevde sadeln som hård och skumpig. tror inte att luften är så stötdämpande.

Nästa pass satte jag i en vidare bomvidd och en fårskinnspadd under och då var hästen hur avslappnad och fin som helst och jag satt mjukt och skönt och skumpade inte i sadeln.

Så mitt tips är att testa om den passar med fårskinnspadd för både jag och hästen trivdes mkt bättre

Jag säger inte att det är en regel, men det finns rätt många dylika exempel. Inte minst sedan folk på 150 kg + envisas med att rida 135 cm islandshäst...

Nja, jag tror faktiskt inte att det finns en passande bomsadel till alla ekipage. En ryttare som drar 18" tum i sitsen på en extremt kort häst kan få svårt att hitta en sadel som passar. Medan en annan ryttare med 16" rumpa mycket väl kan hitta en bra bomsadel till hästen ifråga.

Det här är också en debatt som förts på olika föreläsningar om just sadlar och tillpassning, det är inte alltid optimalta förutsättningar som ges och alla situationer går inte att lösa på ett bra sätt.

Håller helt med.

KL
En lagom stor sadel för ryttaren, ska du få plats med en handsbredd bakom din rumpa i sadeln. Då är tumstorleken lagom för ryttaren. En mindre sadel för samma ryttare, gör att ryttaren sitter på bakvalvet, dvs trycket blir fel fördelat på hästen, det trycker där det inte ska trycka. samtidigt som då, som sagt, anläggningsytan blir större än den bör vara på en häst med kortare rygg, osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 317
Senast: ylvalill
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar