Vilken sadel till vilken rygg?

Lycanthrope

Trådstartare
Kan ni inte lägga in bilder på era hästars rygg (utan sadel) och bild med sadeln på eller bara på sadeln och berätta vad det är för sadel!

Jag är lite nyfiken på vilken typ av sadlar som passar vilka ryggar, ungefär :laugh:

Sv: Vilken sadel till vilken rygg?

Vi kan väl lägga ut bilder på våra fötter så kan vi gissa storlek. Sorry, du måste prova sadel för att veta att den passar, det funkar inte med att titta på bilder på andras hästar. Dessutom så är det inte säkert att de sadlar som hästarna har verkligen passar. Det rider omkring massor av ryttare som tror att deras sadlar sitter bra.

Bra idé! Tyvärr så har jag svårt att se att den skulle fungera. För att kunna göra en sån jämförelse skulle man behöva ta bilder ur exakt samma vinkel och med exakt samma avstånd osv, annars säger inte bilderna så mycket.

Får man inte vara nyfiken!? :mad:

JAG har provat sadlar på min häst och har köpt hem en sadel som kommer om några dagar som då ska provas ut ordentligt. :mad:

Jag var bara nyfiken på vad andra hade för sadlar och till vilken typ av hästar de hade den. Förlåt så hemskt mycket då.

Ja det var ju verkligen något att buga åt :crazy:

Det som efterfrågades var enkla bilder på hästen och sadeln därtill.

Tillexempel: "Här är min tunna arab och väldigt rak rygg och en sån här sadel har jag till honom", eller "här är min platta breda quarter och hans sadel", eller "här är min travare med extremt svängdrygg och tillhörande sadel".

Men det var tydligen för mycket att be om. Nåja.

Typiskt buke :rofl:
Vi vet ju alla hur det funkar med sadlar och ryggar osv.

Här är min dam iaf.
Ridtravare med ett ganska kort sadelläge, Något svängd rygg.
29093970.jpg

Till henne har jag en simco (trail?). köpt begagnad och nu har hon breddat sig så den enligt mig perfekt. (dock har jag ju väldigt lätt för att sadla alldeles för långt fram. jag försöker verkligen tänka på det hela tiden! :o)

28905738.jpg

Jag är hemskt ledsen att jag missuppfattade frågan, jag trodde du var intresserad av vilka typer av sadlar som passade till vilka typer ryggar och ville jämföra dessa genom att se på bilder. Jag tyckte det var en utmärkt idé, om det bara hade varit praktiskt möjligt, vilket jag tyvärr inte tror att det är... En bild säger inte så mycket som man ibland tror. En bild på en och samma hästrygg kan se ganska så olika ut beroende på hur bilden tagits. Dessutom så ser man ju varken höjd eller bredd om man inte lägger nån slags måttstock bredvid, och även det kan bli missvisande beroende på vinkel, avstånd m.m.

Senast ändrad:

*kl*

Jag håller med kenneth och Ginne faktiskt... Typiskt Buke eller inte vet jag inte, men faktum kvarstår - även om man är nyfiken på olika sadlar så är det ju i stort sett omöjligt att få ut någon "vettig" information ur såna bilder. Även om inte TS kanske hade för avsikt att använda bilderna till att hitta en sadel till sin häst så kan det ju vara så att andra använder sig av tråden för liknande, vilket ju som säkert alla kan tänka sig kan bli ganska fel...

Att titta på sadlar och jämföra utseende tex. kan man så klart göra, jag tittar rätt ofta på sadlar själv... drömma kan man ju :)

Till TS:
Hoppas sadeln passar bra! :)

Typiskt buke :rofl:
Vi vet ju alla hur det funkar med sadlar och ryggar osv.

Här är min dam iaf.
Ridtravare med ett ganska kort sadelläge, Något svängd rygg.
29093970.jpg

Till henne har jag en simco (trail?). köpt begagnad och nu har hon breddat sig så den enligt mig perfekt. (dock har jag ju väldigt lätt för att sadla alldeles för långt fram. jag försöker verkligen tänka på det hela tiden! :o)

28905738.jpg

Vad har du för bomvidd på den??
Har nämligen också ett varmblod som ser ut som din ungefär, ganska nätt.

Håller med Kenneth (det var däför jag bugade ;)). Det är ju inte alls säkert att folk har sadlar på sina hästar som faktiskt passar. Och som Ginne skriver är det svårt att ta bilder så att man verkligen kan jämföra ryggar.

Vi kan väl lägga ut bilder på våra fötter så kan vi gissa storlek. Sorry, du måste prova sadel för att veta att den passar, det funkar inte med att titta på bilder på andras hästar. Dessutom så är det inte säkert att de sadlar som hästarna har verkligen passar. Det rider omkring massor av ryttare som tror att deras sadlar sitter bra.

Heheee buke i ett nötskal :p
Det är ju jättebra att du påpekar det här så att ingen okunnig person köper en sadel rakt av och litar blint på att den passar hästen efter att ha läst den här tråden, men ärligt talat tror jag inte de flesta är så korkade. Däremot kan ju den här tråden ge lite inspiration om vilka sadlar man kan tänkas börja med att prova när man ska köpa ny sadel till sin häst :) Sen är det ju självklart att man provar, känner och klämmer enligt alla konstens regler på sin egen häst innan man bestämmer sig :)
Det är ju som att man kan fråga vilka skor som kan tänkas passa om man t.ex. har stora, breda, platta fötter. Då passar ju antagligen vissa skomärken bättre än andra och då är det ju lämpligt att utgå från dessa. Men självklart testar man ju skorna själv innan man köper dem ändå.

Håller med Kenneth (det var däför jag bugade ;)). Det är ju inte alls säkert att folk har sadlar på sina hästar som faktiskt passar. Och som Ginne skriver är det svårt att ta bilder så att man verkligen kan jämföra ryggar.
Det behöver ju inte vara så detaljerade bilder, bara enkla bilder ungefär på hur hästen ser ut och vad det är för typ av häst..

Det är ju som att man kan fråga vilka skor som kan tänkas passa om man t.ex. har stora, breda, platta fötter. Då passar ju antagligen vissa skomärken bättre än andra och då är det ju lämpligt att utgå från dessa. Men självklart testar man ju skorna själv innan man köper dem ändå.
Precis :D

Tum Reglar:
X-Fullquarter/Fullquarter o Arabian Bom för grov kalblod, quarter/paint o vissa arabhäster:
Quarter Horse Bom för Varmblod/1/2 Blod häster.

kenneth har rätt, sadeln måsta proves utt.
Själva tillpassning är rätt enkle, det är balancering med pad o filt som är konsten.

Independent´s varmblod trö jag skulla passa med en quarter horse bom 15" seat, en bra teddy pad.

Min nya hästen (varmblod) har en 15" quarter bom. Han är ganska rak rygged så det behöves en pad o en indian filt vik en gång vid mänken för att balancera utt så att den liggar jämnt med ryggen.

Sorry igen bild föran jag skaffa en ny PC och non hjälper mig att lägga utt bilder.
A

Ok ;)

Här kommer en bild på min quarter 3 år gammal. Det går ju inte se bredden på ryggen men kanske lite hur den är "böjd". Han är precis inriden så han har inte mycket muskler ännu men jag valde att köpa en full Q-bom och så paddar jag upp lite framtill istället. Han kommer ju säkerligen att bredda sig mycket kommande året.
Köpte en ny Pool´s reiningsadel 16" FQB. Den är ju som väntat lite bred på honom men ligger bra med en extra pad framtill. Bommens vinkel passar jättebra och även min tränare har kollat på sadeln och tycker att den ligger bra :). Den trycker ingenstans och han blir jämnt svettig under och pälsen ruggas inte :) Sadeln är jätteskön att rida i och så är den snygg! :D

28899335.jpg

Däremot så köpte jag först en crates trailsadel 16" QHB som inte alls låg bra. Den låg dåligt på alla tänkbara sätt och det var som att rida på en tegelsten!

Det är ju jättebra att du påpekar det här så att ingen okunnig person köper en sadel rakt av och litar blint på att den passar hästen efter att ha läst den här tråden, men ärligt talat tror jag inte de flesta är så korkade. Däremot kan ju den här tråden ge lite inspiration om vilka sadlar man kan tänkas börja med att prova när man ska köpa ny sadel till sin häst :) Sen är det ju självklart att man provar, känner och klämmer enligt alla konstens regler på sin egen häst innan man bestämmer sig :)

Jag tror inte för ett ögonblick att nån köper en sadel efter att bara ha frågat på buke, men frågan var här om folk kunde lägga ut bilder på ryggar och tala om vilka sadlar som passade och då tycker jag att det är hiskligt svårt att avgöra från en bild hur en hästrygg ser ut i verkligheten! Om frågan istället vore: Vilka sadeltyper kan passa till en häst med bred/smal/hög/låg manke osv, då tycker jag att det skulle gå att tipsa om var man skulle kunna tänka sig att börja leta i sadeldjungeln! Men så var ju inte frågan ställd...

Tum Reglar:
X-Fullquarter/Fullquarter o Arabian Bom för grov kalblod, quarter/paint o vissa arabhäster:
Quarter Horse Bom för Varmblod/1/2 Blod häster.

kenneth har rätt, sadeln måsta proves utt.
Själva tillpassning är rätt enkle, det är balancering med pad o filt som är konsten.

Independent´s varmblod trö jag skulla passa med en quarter horse bom 15" seat, en bra teddy pad.

Min nya hästen (varmblod) har en 15" quarter bom. Han är ganska rak rygged så det behöves en pad o en indian filt vik en gång vid mänken för att balancera utt så att den liggar jämnt med ryggen.

Sorry igen bild föran jag skaffa en ny PC och non hjälper mig att lägga utt bilder.
A

På en western sadel jag kikat lite på står det normal bomvidd. Vilken typ av hästar passar de till??

Som sagt har ju ett varmblod som är ganska nätt o 160 i mkh. Har just nu en big horn arabian light men den klämmer lite framtill.. :(

Hm.. Jag är inte så insatt i western-världen ännu :o
Men tror hon mätte den till 17cm mellan conchos och 55cm total längden. Sen fick det bära eller brista. Den var lite för bred för henne när jag fick den men nu när hon har gått upp så ligger den bra, tycker jag då iaf. :o

Däremot så köpte jag först en crates trailsadel 16" QHB som inte alls låg bra. Den låg dåligt på alla tänkbara sätt och det var som att rida på en tegelsten!

Jag red i en crates trailsadel i 3 år på min häst, och tyckte att det var den underbaraste sadeln i hela världen.... TILLS jag satte mig i en kompis billy cook cowhorse/reining-sadel :love: Efter det tyckte jag att min creates kändes som en tegelsten jag med ;)

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
847
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
924
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18