Vilken sadel till spetsig häst?

godishanna

Trådstartare
Har problem men att hitta sadel till min häst. Han har extremt lång, hög och smal manke. Har provat en massa sadlar och kommit fram till att en bomvidd på 29 passar ganska bra, dock har alla dessa sadlar varit för låga i bommen. Hans manke är 1 dm hög om man jämför lägsta punkten på manken med mankhöjden. Hopplöst att hitta sådan sadel. Just nu har jag en Passier allround sadel och den fungerar med specialdyna som lyfter sadeln fram. Detta är en nödlösning som jag inte vill använda på sikt då det dels förskjuter tungdpunkten på sadeln bakåt, dels gör det svårt att få en bra sits eftersom sadeln nu "tippar" lite bakåt.
Har någon tips om sadlar som kan tänkas passa?

Men lägger du sadeln tillräckligt långt bak då? Om man har en handsbredd mellan sadeln och bogbladet borde ju inte sadeln ligga PÅ manken :confused: Då borde det räcka med en ordentlig "cutback"

När jag köpte min häst så köpte vi även med en passier dressyrsadel, den var som min häst liksom för din alldeles för rak i bommen och kom för nära manken, även om man la den långt bak, så jag kallade ut sadelmakare och fick tips att köpa en kieffer eller en morris&nolan, men jag valde kieffern, morris&nolan sadlarna har jag aldrig fastnat för, trivs jättebra med min sadel nu!

Jag har provat en kieffer master och den låg riktikt bra på min pålle, tyvärr var den ny och passade inte min plånbok alls och ja har inte lyckats hitta någon begagnad.

Angående om jag lägger sadeln tillräckligt långt bak så hjälper inte det om jag lägger den på baken för den åker fram ändå ;) Det är oftast inte framtill på sadeln som kommer i kontakt med manken utan en bit längre bak, det är lite där problemet ligger; att han har lång och hög manke och det finns inte många sadlar som passar detta. Hjälper alltså inte om sadeln är hög i framvalvet.

Jag gjorde så att jag packade in hästen i transporten och åkte till en sadelmakare som fick prova ut en sadel... sparade mycket vånda och blev endast marginellt dyrare än om jag bara skulle köpt sadeln själv (om man inte räknar med att jag inte är epert och riskerade att köpa en som inte passar)
Så mitt tips är att kolla i guöa sidorna efter en sadelmakare som kan hjälpa dig om du itne vet en på rak arm :)

Vet exakt hur du känner dig! har en dam somärlikadan. Jag provade sadlar i över 1½ år... Hittade man någon som äntligen var smal nog så var ändå manken så hög att den inte fick plats. Skulle en sadel vara smal och inte ligga på manken så hamnade den ändå "på manken" en decimeter in neråt ungefär så jag vet precis hur du menar.
Denna dam hade också ca 13 cam hög och spetsig manke som även var väldigt lång och sluttande bakåt...
Jag fick nog en dag och bad en bra sadelmakare komma ut och mäta henne ordentligt och han fick därefter göra en sadel som skulle passa hennes manke och rygg. Visst,det kostade, men äntligen kunde jag rida obehindrat och hästen bara njöt!!! Mitt absolut bästa val hittils! Jag köpte sadeln på avbetalning då jag som du inta hade det så fett i bakfickan precis!
Mitt råd till dig är är att göra detsamma!!
Lycka till och jag håller tummen för dig!

Har varit iväg med honom hos en sadelmakare och provat. Det var där jag provade kiefern. Det var enda sadeln som passade, och där fanns en hel våning med sadlar...

Verkar som om specialbeställning är enda möjligheten. Konstigt att så många har detta problem med sina hästar och ändå tillverkas inte många sadlar för dessa hästar.

Jag vet en häst som ser ut ungefär så i ryggen. Han har en wintec som passar bra. Vet inte vad det är för vidd.

Håller med dig. Har man en sådan häst såär det banne mig inte lätt att hitta något som passar! Men köp gärna en specialgjord sadel efter din häst som sedan går att ändra om igen. Det är värt det, jag lovar! jag provade allt som bara fanns att få tag på och inget märke eller bomvidd eller typ passade som det skulle och jag var nästan beredd på att ge upp. Bara känslan att sedan få sadla hästen och ge sig ut.. Obeskrivligt!! Hästen var mjuk som smör och mitt humör var på supertopp!! men jag håller med dig. Sadlar ute är mest standard måttoch vi som har lite extrema hästar har det ju då inte sålätt...!! Håller tummarna för dig!! :love: :love: :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp