Vilken rockard?

Amk

Trådstartare
Jag är på jakt efter en stabil rockard att använda på grusvägar i skogen. Jag vill gärna sitta något högre, ha lite fjädring och bra hjul, och naturlgtvis svängel.

Jag har hittat dessa, vad tror ni om dem? Jag tycker de ser oerhört lika ut, jag.
1.
dponny.jpg

2.
blandat%20065%20(WinCE).jpg

3.
6733267096.jpg

6750313734.jpg

4.
ponnyrockard3.jpg

ponnyrockard2.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vilken rockard?

Det är väl samma rockad på alla bilder? Jag tycker det ser ut som en s.k. globusrockard. Den tycker jag inte du ska satsa på om du vill ha en stabil rockard som håller länge. Speciellt inte om du har en större häst/ponny.

Det är olika rockards, alla 4 :) Men de ser väldigt lika ut. Vad är det som skiljer en sk. Globusrockard från en med bättre kvalitet? Hur ser jag att det är en bra rockard?

På den översta ser däcken väldigt klena ut. En tur på en gropig grusväg så får du i bästa fall punktering och i sämsta fall explodera däcket och skrämmer slaget på hästen. ;)

Det är väldigt svårt att jämföra kvalité med hjälp av bild. Tycker du måste se dem i verkligheten innan du kan avgöra kvalitén. Men många gånger så kan man avgöra kvalitén genom att titta på priset.

Åk och titta och jämför. Kläm och känn och provdra när det sitter personer på. Kolla tex svängelfästen. Blir man tvungen att ändra en ny vagn så springer pengarna snabbt iväg och då blir det snart lika dyrt som att köpa den dyraste vagnen.

Globusrockarden är jätteklent byggd, en stark person kan böja skacklarna med händerna.

Och om du ändå bara ska ha den till fritidskörning (jag fatta det som det) så tycker jag definitivt (stavning?) att du ska satsa på en med grova däck och rejält byggt.

agtatoon tips var kloka och bra :)

På den översta ser däcken väldigt klena ut. En tur på en gropig grusväg så får du i bästa fall punktering och i sämsta fall explodera däcket och skrämmer slaget på hästen. ;)

Det är väldigt svårt att jämföra kvalité med hjälp av bild. Tycker du måste se dem i verkligheten innan du kan avgöra kvalitén. Men många gånger så kan man avgöra kvalitén genom att titta på priset.

Åk och titta och jämför. Kläm och känn och provdra när det sitter personer på. Kolla tex svängelfästen. Blir man tvungen att ändra en ny vagn så springer pengarna snabbt iväg och då blir det snart lika dyrt som att köpa den dyraste vagnen.

Det stämmer :) Dock tycker jag däcken ser bättre ut på nummer 3 och 4, eller vad tycker du? Vilket pris är vettigt att lägga på en rockard av bra kvalitet? Dessa ligger strax under 4 000 kr, och det är ju inte mycket. drive-outs ligger ju närmre 16 000, men det är så hiskeligt mycket pengar :crazy: Min tränare menade att isåfall kan man köpa en bra begagnad fyrhjulsvagn istället, som är bekvämare att åka i. Men jag vill ju ha en rockard nu när vi börjar med körningen...

vad menar du med grova däck? Bildäck, eller rejäla smalare däck?

Jo däcken ser ju klart bättre ut på 3:an och 4:an har ju helt klart de mest hållbara däcken. Sen beror det ju på vad man ska använda den till. Ska du bara ut på en stilla och lugn tur på jämna grusvägar så räcker det kanske med 3:an. Men har du som mål att tex kanske köra en lätt klass i körning så hade jag satsat på 4:an. Sen är det ju inte alltid man vet från början hur långt man tänker gå men jag tror aldrig man ångrar sig om man köper en kvalitets rockard. Däremot är det nog fler som ångrar sig när man köper billighetsgrejor. En annan aspekt är ju faktiskt att köper man kvalitets grejor så går det alltid att sälja dem och få större delen av pengarna tillbaka. Men en söndrig rockard av dålig kvalite betingar inget högt andrahandsvärde. Jag måste säga att din tränare verkar vara klok. Lyssna på det rådet. Vi har köpt fyrhjulade lätta vagnar med fjädring och de är tusen gånger roligare att köra (och dra) och mer användbara än en rockard. Sen är det ju det där med pengar men det är nog en helt annan diskussion.

Nu är det ju så att storleken har betydelse;) Vilken häst du har!:idea:
Till en liten shettis/ponny funkar dom där vagnarna bra, men snackar vi större häst/kallblod bör du hitta en stabilare vagn ändå tycker jag:)

Men ja antar du har nått i ponnyväg:grin:
Tror den från Torpängarn verkar stabilast, med stålekerhjul.

Men som det sagts, åk gärna ut å kolla i verkligheten:)

Nu är det ju så att storleken har betydelse;) Vilken häst du har!:idea:
Till en liten shettis/ponny funkar dom där vagnarna bra, men snackar vi större häst/kallblod bör du hitta en stabilare vagn ändå tycker jag:)

Men ja antar du har nått i ponnyväg:grin:
Tror den från Torpängarn verkar stabilast, med stålekerhjul.

Men som det sagts, åk gärna ut å kolla i verkligheten:)

Jo, jag håller med.
Vi har en Globusrockard till dotra och hennes 111 cm ponny, den lämpar sig bra för de små att hålla på och träna på banan med (även om det finns många här som inte håller med mig). Jag skulle inte köpa en sån till mig själv eller till en större ponny/häst.
Försök att spara en slant och så provsitt vagnen före köp, har du möjlighet så provkör även vagnen.
En sån här har vi provat att köra ponnyn med på tävling; http://www.westerdal.se/ (NHS-sulkyn)
Den är ruskigt bra! När jag betalt klart min egen vagn ska jag köpa en sån till småhästarna! :bump:

1-3 har alldeles för klena hjul för att tåla någon belastning alls. 4:an har bra hjul men ser ganska klen ut i resten av konstruktionen, men klart bäst av dom 4. Tänk på att det blir mycket stutsigare med luftpumpade däck, det är bättre med hårdgummi. Tänk även på att den ska vara rätt avvägd för just dig, det bästa är att köpa en rockard med ställbar axel så du kan ta med dig någon i vagnen om du känner för det (utan större besvär, det går säkert att ordna med tyngder mm annars). Jag tycker dom bästa rockarderna finns på www.tidaholmsvagnar.se

Jag har en häst runt på 150 cm. vad bra, då uteslutar jag direkt de tre första. Kollar nu westerdals hemsida, men har svårt att hitta någon bild på rockarden.Sska jobba vidare på det... Tidaholms är jättefina, men sjukt dyra för mig.

Tyvärr är bra vagnar dyra, det kostar att göra det ordentligt. Men det är det värt, det är en investering både för dig och din häst (för att inte tala om en bra livförsäkring om det skulle hända något) och du får tillbaka det mesta om du säljer den sedan, bra vagnar sjunker väldigt sakta i värde.

Den kostade ju bara 23´ också.. ;)

Jo, men det som jag tycker är bra med vagnen är;
  • lätt att ta isär/sätta ihop
  • lätt att få med i transporten
  • lätt att ställa om så den passar häst/kusk
  • bekväm för både häst och kusk
  • stabil

Som jag har sagt tidigare så har jag hunnit prova på många olika vagnar under åren och det skiljer mycket mer än vad man kan tro! Jag har haft en tajt budget och letat billiga hästsaker... men efter att jag kostade på mig min dyyyra vagn (som jag håller på att betala av) så ångrar jag bara att jag inte köpte den tidigare... ;)
Jag ger dig det här rådet eftersom jag inte lyssnade på de råd jag fick en gång i tiden här på Bukes... :o Jag ville köpa dyrt men ansåg mig inte ha råd... nu har jag lärt mig av egen erfarenhet.

Globus-modellen tycker jag inte att du ska satsa på, då är en rockard byggd på bilaxel mycket bättre för dig och din stora häst. Globusrockarden kan fungera till barn o ponnier (vi har ju en själva som du vet?)

Allright. Hur skiljer sig rockarden från Drive-out jämfört med den du beskrev? Den är ju ändå betydligt billigare.

Tack för svar, förresten :) Jag vill ju ha en bra vagn, men måste tänka på ekonomin också.

Jo, jag vet hur det är med ekonomin... när man har ungar och ponnier och träningar och musikskola och... :crazy:
Nå, jag gillade utseended på DO-rockarden men har inte provat den någon gång... men det finns andra här som har den!
Enligt mig så skiljer inte priset så vansinnigt mycket mellan DO och den jag länkar till... så för mig är det ett lätt val eftersom jag provat och vet att den "hem-smidda" svenska är bra :angel:
Har du möjlighet så åk till försäljarna och provåk vagnarna!

Drive-out är nära mig, så dit kan jag ta med häst för att prova.

En annan fundering som dykt upp: Vad tror ni om att jag kör in pållan med en skruttig rockard, och sedan köper en fyrhjulsvagn för 20 papp? Jag har nämligen en rockard som jag kan fästa en svängel i, men den är byggd i ojämvikt (låga skacklar), så man sitter lite bakåtlutad, och hästen får ju ingen bra balans mot rockarden. En sådan här variant:
vagn5.jpg

DO tillverkar också egna svenska kvalitétsvagnar, (säljer alltså inte endast importvagnar, vilka i.of.s också har bra kvalitét). ;)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka