Vilken ras?

T

Tant Gredelin

Hmm, det gick inte så bra med katterna som jag tog på omplacering. Hanen trivdes inte i en liten lägenhet i stan, och han tyckte inte om att promenera där det var mycket folk och bilar vilket är svårt att undvika mitt i centrum :crazy: Därför har han fått åka hem igen och nu står jag med en ensam honkatt. Min första tanke var att ta en omplacering igen då jag egentligen inte har har råd att köpa en en raskatt så här från en månad till en annan, och jag vill inte att min hona ska behöva vara ensam när jag inte är hemma, men samtidigt så är det kanske lättare att samanföra henne med en kattunge. Dock är hon ju en lite äldre kastrathona som tycker om att ta det lugnt, trots att hon är en aktiv ras, så det skulle kanske bli jobbigt för henne med en liten kattunge? Vad tror ni? Ska jag börja leta 50-öringar i soffan och köpa en unge?

Och sen vilken ras ska jag välja. Jag vill ju ha en aktiv kattras, men jag har blivit lite skrämd av hanen jag hade. Jag är gärna ute och går någon timme om dagen med katten, faktum är att jag vill ha en kat som jag kan göra sånt med för det tycker jag är jättekul, men där någonstans måste det räcka och katten måste ju stå ut i min 40kvm lgh. De raser jag funderar på är cornih och nu har jag blivit lite nyfiken på burma, och ev. devon som jag också tycker är fina.

Jag fastnade för burmans utseende, och för att de beskrevs som supersociala och lätta och lära att gå i koppel. De beskrivs som mer pratsamma än cornishen och det är ok om de menar som min hona som snackar lite när hon vill något, men inte om de är värre än hanen :eek: som skreeek i stort sätt oavbrutet, ibland hörde jag honom ut på gatan när jag var på väg hem :crazy: och sånt kommer inte accepteras i längden i min stränga bostadsrättsförening. Så hur snackiga är burman egentligen? Klarar de att bo åp 40kvm? Kan de följa med på utflykter? Hur är de egentligen? och vad kostar de? Tyvärr en viktig fråga hos mig :o Eller är det bättre att hålla sig till cornishen, passar cornish + cornish bätter ihop? och är det så att honor generellt är tystare än hanar?

Ursäkta inlägg långt som en hel avhandling :o

Sv: Vilken ras?

Hur pratiga dom är är ju ganska induviduellt, det finns säkert mindre snackiga burmor också och det är ju lättare att veta när det är en äldre katt.

Tror inte att din hona tycker att en unge blir för jobbigt, dom brukar leva upp när det kommer ungar och vill dom inte brukar dom kunna säga ifrån så får ungen härja själv;)

Jag tycker självklart du ska köpa en devon:D Mina snackar mest med mig och går inte och spontanskriker så mycket, tror inte dom går å skriker när jag inte är hemma..
Ang kvm så är det nog inga problem, åtminstone för rexarna så är ju kubiken viktigare än kvadraten.

Hade jag varit du hade jag skaffat en DRX hanne. Honorna brukar ha lättare att acceptera en hanne än en hona, som kan ses som konkurrent. Om det blir en kattunge eller inte kan du bara avgöra själv. En kattunge kan vara lättare att sätta ihop med honan medan en äldre katt vet du hur den är i sättet på ett annat vis och du kanske har möjlighet att lämna tillbaka den om det skär sig med honan.

Sv: Vilken ras?

Som Haukur sa så är nog snackigheten individuellt. Mina två pojkar pratar med mig, och den okastrerade sjunger lite om nätterna.
Han är väl kanske lite av ett skräckexempel, men han är OTROLIGT mammig och skriker om nätterna om jag är borta. :crazy:
Så är dock inte Devons normalt sett. Lite snackiga är nog de flesta, men mest då man pratar med dem.

Jag tycker det låter precis som det är en Devon du ska ha :D
Mina ÄLSKAR människor, och älskar att hitta på saker med mig. Promenera, sola, resa. De älskar att göra det som jag gör, helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen
  • Vad ska vi göra med skräck-toaletten?

Hund, Katt, Andra Djur