Vilken ras?

H

horsewhisper

Halloj. Jag vill gärna skaffa hund, men vet inte vilken ras som är mest lämplig för mig och min sambo. Vi bor i en 2a på 60 kvadrat, men är mest ute på landet hos mina föräldrar. Jag vill ha en hund som kan följa med till stallet och kanske följa med när jag rider ut i skogen någon gång ibland. Jag gillar de flesta raser men mina favoriter är labrador och border collie ;) Vad har Ni för tips och råd att ge?

Sv: Vilken ras?

Border collie ska du nog inte ens tänka på om du bara vill ha med hunden till stallet och med på en ridtur nån gång ibland. Dom kräver otroligt mkt mer.
Vad vill du göra mer med hunden? träna/tävla? enbart sällskap?

Mellanschanuzer, Dvärgschnauzer, Mellanpudel eller någon terrier såsom Soft coated weathen terrier eller kerry blue terrier kanske vore något?

Ingen av dessa raser fäller heller i någon stor utsträckning. Det uppskattar man när man bor i lägenhet.

Jag hade ungefär samma förhållanden som du när jag skaffade min hund för 9 år sedan. Jag valde då cairnterrier, vilket jag aldrig ångrat. Kanske lite korta ben för att hänga med på mer än skritturer, dock... Borderterrier är en annan möjlighet - de är visserligen små, men sägs enkelt kunna följa med en häst åtminstone i trav!

Jo jag vet att border collie är mkt aktiva och behöver verkligen aktiveras för att trivas. Jag vill först och främst ha hunden som sällskap och kunna ta med den till stallet. Jag kommer nog gå någon lydnadskurs också. Vi funderar på labrador och min sambo gillar även Cavalier King Charles Spaniel....

"Cavalier" är en mkt trevlig ras som älskar att röra på sig men dör inte av att hållas i stillhet en dag... mkt lättlärda! Kan nog hänga med en häst i trav, jag vet inte riktigt men när jag är ute och joggar så håller min hund sig alltid långt före mig... på en 6 kilometersrunda springer han nog milen...
Det värsta är nog pälsvården, den blir lätt tovig och måste borstas åtminstone varannan dag...
Annars kanske en boxer kan vara ngt??

West Higland White Terrier, utan tvekan! Dessutom spelar det ingen roll om man bor i lägenhet, så länge man inte rastar hunden inomhus... :D

Jag tror en sådan liten krabat skulle passa er förträffligt, och vill ni ha namn o nummer till bra och seriösa uppfödare så hör av er.

horsewhisper skrev:
Jo jag vet att border collie är mkt aktiva och behöver verkligen aktiveras för att trivas. . Vi funderar på labrador och min sambo gillar även Cavalier King Charles Spaniel....

Vill bara påpeka att en Labrador kräver rätt mycket både psykisk och fysik motion för att hålla sig på mattan ( läs lugna och tillfreds )

Cavalier däremot står under sällskapshundar och passar således bra in på dina önskemål.

Lycka till

Tack för alla tips om raser, men vi har bestämmt oss för en Cavalier. får se när köpet bli av :) ska ju leta på lite uppfödare runt omkring Gävle först.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 182
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka