Vilken ras?

Kattennizze

Trådstartare
Jag har alltid gillat kissar, men inte kunnat ha någon för min man är allergisk. Nu testades han och det visade sig att han inte var det. Så nu ska jag köpa en kisse. Men vilken sort? Jag har följande kriterier:
Raskatt
Helst vilja vara innekatt
Inte så stor
social
Gärna allergivänlig men inte en spynx eller vad de heter.
Kort eller långhårig spelar ingen roll om de räkna som allergivänliga, om det finns sådana?

Jag ska ha den till utställning och avel, pris spelar ingen större roll.
Hoppas nån i bukes kattmaffia har ett bra svar på kissen jag söker!

Sv: Vilken ras?

"Allergivänligheten" varierar beroende på allergikern. En del tål siameser, vissa burmor, någon perser, en annan devon rex osv. Jag har inte så mycket erfarenhet av andra raser än devon och cornish rex och de fäller iaf relativt lite. Devon rex har även en päls som ullar ihop sig till tussar så håren som fälls flyger inte omkring lösa i luften.

Devon rex (som nu blir den ras jag talar för) är en mycket social ras och de trivs ofta bra med andra djur. Som ensamkatt kan de bli ganska rastlösa om de får vara ensamma långa stunder. De är energiska, nyfikna, lekfulla och oerhört keliga. De vill vara med på allt (jag har katter som ska vara med när jag duschar/badar).

Det är en medelstor ras. Honorna väger runt 3 kg (+- ett halvkilo) och hanarna mellan 4 och 5 kg. Det finns honor som ligger runt 2,2 kg och som förblir små genom hela livet men eftersom standarden anger att det är en medelstor ras är små katter inte något som eftersträvas i aveln.

Vill du ha livlig katt? En som hittar på hyss och upptåg? En som hellre tittar på?
Det är rätt stor skillnad på långhår och korthår. Gillar du pälsskötsel?
Vilket utseende attraheras du av? Har du sett någon katt och tänkt "wow"?

Jag vill nog gärna ha en livlig en, låter trevligt. Devon rex, har du någon bild på dem? Nej, jag har inte sett så många alls egentligen jag har varit på några utställningar och tycker det verkar väldigt roligt, men jag kommer inte ihåg så mycket eftersom det var ett tag sen. Pälsvård är jag inte så förtjust i, så det kanske får bli en korthårig en.

Hej hade du velat ha en stor katt skulle du älska norska skogkatten! Pratiga och mkt sällskapsjuka, jag har 2 just nu och dom tillhör verkligen familjen! Jag har bara haft skogisar och en perser för 16 år sedan. Han var inte så trevlig, en ganska tjurig och långsint katt, det gäller nog inte alla utan jag hade nog oturen att köpa en konstig katt. Han fick avlivas när jag fick barn, vi vuxna kunde ju leva med hans humör men han rev min bebis som låg och sov och var en vecka gammal. Men det betyder ju inte att alla perser är lika, jag har ju inte ngt att jämföra med.

Jag vill nog gärna ha en livlig en, låter trevligt. Devon rex, har du någon bild på dem? Nej, jag har inte sett så många alls egentligen jag har varit på några utställningar och tycker det verkar väldigt roligt, men jag kommer inte ihåg så mycket eftersom det var ett tag sen. Pälsvård är jag inte så förtjust i, så det kanske får bli en korthårig en.

Några devons finns på min hemsida.

Sibirisk katt har jag hört ska vara allergivänlig. Pälsen är visserligen längre med ska vara lättskött.

Mina korater är varken stora eller besvärliga med päls (jag är milt kattallergiskt och måste ta tabletter innan jag besöker andra med katt förutom rexraserna och de andra raserna med päls som är "icke-fällig", dvs burma, bengal, siames, oriental, ocicat).

Alla dessa raser är mer eller mindre högaktiva och socialt krävande. Gillar man den typen är det underbart, men jag har också haft kattvakter som säger att mina är supercharmiga i fem minuter och sen blir de för mycket.

Hur ser en corat ut? Tyvärr gillade jag inte utseendet på devon rex, synd de verkade helt perfekta annars.

Som sibbeuppfödare förespråkar jag den rasen lite ;)
Sibiren är det många allergiker som tål (min sambo tål tex inte korthåriga katter men sibiren går bra). Dom har ganska lättskött päls om en det är en semilånghårig katt, kammar mina max 1 ggr i veckan o då är dom utekatter.
Det är en trevlig ras som gärna vill vara med, inte så livliga som bengalen men inte "seg" persern.
Kolla på http://www.sibiriskkatt.nu om du vill veta mer..

Lite nyfiken. Hur har du koll på att inte fel hane parar honan, eller hon drar på sig smittor? Fungerar det hålla henne inne sen under dräktighet och kattungar?

Inte för att det hör till tråden men... Kan börja med att säga att jag har 2 katter en kastrerad hane och en hona på P-piller, vet att det inte är det bästa dock, skulle hon trots dessa börja löpa så håller jag henne inne, man märker när hon löper ja lovar! Sen har jag ganska god kolla på vad o vilka katter som stryker omkring här där jag bor, bor som sagt i skogen med närmaste granne 0,5 km bort o dom vet jag har kastrerade katter, är min mor o far. Ska inte finnas några fertila hanar som är lösa här omkring. Sen den hankatt jag själv har är kastrerad så vilken hane som parar henne ser jag inte som ett problem. Under dräktigheten o kattungetiden var hon inne för det mesta o det var inga större problem, var hon ute var det under uppsikt, även kattungarna var ute då.

Svarar det på dina funderingar????

Korat

Burma

Andra raser som jag tror kan fungera (dvs det funkar för mig ;), allergi är ju som sagt något väldigt personligt) är abessinier och burmilla.

Jag talar också för Rex. Jag har haft Cornish som skiljer sig lite i utseendet från Devon. Temperamentsmässigt är de nog ganska lika (eller vad säger Sol?). Livliga, pratsamma, påhittiga och sociala. Som vår uppfödare sa: Det är inga prydnadskuddar i soffan precis! ;)

Cornish_Rex.1.JPG

(kallas ibland allergivänliga, men det är bullshit. Har en sambo som inte tålde dem och även min mamma har som vuxen utvecklat kattallergi och så även mot mina rexar som jag hade)

Jo, de är nog rätt lika i temperamentet. En uppfödare jag känner som har båda raserna hävdar dock att devons är lite klyftigare men det betvivlar jag starkt.

När du säger "icke fällig" menar du att dom inte fäller?

Oh måste ju slå ett slag för Orientalen !

Har själv haft Ragdoll's i flera år , men blev sedan med Oriental .
Helt Underbar katt !

Livlig , social , pratig , kelig och en riktig knäkatt ! Och sen är de sååååå snygga :love:

Jo, de är nog rätt lika i temperamentet. En uppfödare jag känner som har båda raserna hävdar dock att devons är lite klyftigare men det betvivlar jag starkt.

Jag har också hört just det, att Devons är lite smartare medan CRXarna är lite mer som "dumma blondiner" och, de CRX-ar jag träffat stämmer väl in. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 852
Senast: Zoya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 186
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 576
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka